Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    “Fer-ho a classe” o per què innovar en educació és molt semblant a ser feminista

    María Acasojuliol 6, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Copyright © Guerrilla Girls. Cortesia de guerrillagirls.com
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Són dues les paraules que més es repetiran al llarg d’aquest text: innovació i feminismes, dos termes controvertits que, darrerament, omplen articles, converses i intencions polèmiques. Dos termes que han patit un gran desgast, en paral·lel, per haver entrat en els imaginaris mainstream i per representar un cos de coneixements que ja no s’ajusten al context que els va produir i que, per tant, cal reformular des del present.

    Innovar en educació, concretament a Espanya i a l’Amèrica Llatina, és tan necessari ara com ho va ser el desenvolupament dels feminismes als anys seixanta, i per raons bastant semblants. Els feminismes es van consolidar, precisament, quan es va produir la incorporació de les dones al mercat laboral, un fet que va crear el context que va propiciar un canvi social.

    Copyright © Guerrilla Girls. Cortesia de guerrillagirls.com

    Ara també estem vivint un fet insòlit: per primera vegada, les dinàmiques de gestió del coneixement estan anant per davant dels contextos educatius, raó per la qual és necessari un canvi. Cal que aquests contextos s’ajustin a una gestió del coneixement diferent. No m’aturaré a jutjar com hauria de ser aquesta gestió, el que m’interessa assenyalar és que aquest reajustament és necessari, i que el terme que majoritàriament s’està utilitzant per identificar el reajustament és el d’innovació.

    Crec que hem perdut les referències del que significa innovar en educació. Des del meu punt de vista, innovar en educació consisteix, bàsicament, en desestabilitzar unes pràctiques que ja no estan basades en el present, unes pràctiques que, igual que els feminismes, van néixer amb la voluntat de desestabilitzar les dinàmiques que el patriarcat portava imposant des de sempre, i que necessitaven ser revisades.

    Etiquetar qualsevol dels processos d’innovació educativa de ‘pràctica neoliberal’ constitueix un procés que reprodueix una manera de fer neoliberal, i quan aquest procés d’etiquetatge es realitza amb un llenguatge carregat de violència, destructiu i gens possibilitador, es reprodueixen les dinàmiques patriarcals del més ranci (precisament) dels neoliberalismes.

    Tal com ens va ensenyar Elizabeth Ellsworth a Why Does not This Feel Empowering? Working Through the Repressive Myths of Critical Pedagogy, la pedagogia crítica pot convertir-se en l’oposat al que Paulo Freire pregonava –per cert, un dels primers innovadors en educació–, quan imposa, castra i ataca en comptes de revisar per possibilitar, obrir i encoratjar. Davant d’aquesta pedagogia crítica demolidora, optem per treballar amb pedagogies regeneratives que –com els transfeminismes– s’escapen de les etiquetes i les marques per innovar en el sentit de voluntat de canvi que aquest terme incorpora des de la seva arrel.

    Alguns dels que treballem en el context de la innovació educativa utilitzem aquesta etiqueta de la mateixa manera que algunes de les que treballem des dels feminismes utilitzem el terme feminisme: per fer-nos entendre, per poder propiciar els canvis que anhelem des d’un llenguatge que, efectivament, es queda curt, i que ens brinda terminologies que cal entendre des del seu context, des de la seva necessitat i des de la seva poètica.

    De la mateixa manera que autoetiquetar-me com a feminista té a veure, en el meu cas, amb controlar la meva pròpia vida i el meu propi cos, i amb sentir-me, abans de res, subjecte de coneixement –ja que considero que aquesta és una lluita que encara no ha acabat–, autoetiquetar-me com a innovadora té a veure amb coses molt semblants, com donar poder als estudiants perquè prenguin el control del seu propi aprenentatge (i dels seus propis cossos) perquè deixin de sentir-se objectes de la seva educació. I aquesta decisió no l’he pres a la lleugera.

    Malauradament, en el meu dia a dia com a docent (porto més de vint anys dedicant-me a l’ensenyament a la universitat pública) i en els múltiples projectes que he realitzat en connexió amb l’educació formal i no formal, en totes les seves etapes i variants (en la majoria dels casos, en relació amb el meu principal tema de treball: les relacions entre art i educació), he comprovat l’eficàcia del sistema per desempoderar els estudiants, així com l’avanç de polítiques educatives veritablement neoliberals (visc a la Comunitat de Madrid i sé del que parlo) que estan aconseguint els seus objectius.

    Aquesta constatació m’ha portat a lluitar per canviar el model educatiu. Concretament, el que em sembla més urgent és el canvi metodològic. Si això s’ha etiquetat com a innovació educativa, és una conseqüència d’aquesta lluita, no la lluita en si mateixa, encara que es tracti d’una etiqueta que m’incomoda i que m’omple de contradiccions.

    Però, lluny de deixar d’usar-la, considero que aquesta és una de les parts més interessants de la revolució: donar als termes gastats aquest altre sentit que necessiten, redefinir, contornejar, utilitzar-los perquè la lluita continuï, enlloc d’usar-los com a arma llancívola contra nosaltres mateixes i condemnar-nos a la impossibilitat, l’enfonsament i la depressió que tant li agrada al patriarcat, fins i tot al patriarcat d’esquerres.

    Com diu Judith Butler: “Que la categoria [dona] no pugui ser descriptiva mai és la condició mateixa per a la seva eficàcia política” (Butler, 1993). La performativitat del llenguatge és política, i afecta tant al terme dona com a terme innovació. Per tant, per transformar la realitat és fonamental transformar el llenguatge, però també s’ha de transformar a través de pràctiques directes.

    Copyright © Guerrilla Girls. Cortesia de guerrillagirls.com

    Fer-ho a classe és un títol amb múltiples significats; d’entre tots ells, rescato la idea de revisar les possibilitats que una aula ens ofereix i demanar, irònicament, la possibilitat de fer alguna cosa innovadora, i que sempre ha estat prohibit. Salvant les distàncies, crec que la lluita que mantenim els etiquetats com innovadors és la mateixa que mantenim les etiquetades com a feministes, i –com moltes de nosaltres demanem– seria interessant que, en comptes de malgastar la nostra energia en barallar-nos entre nosaltres, fóssim capaces d’utilitzar aquesta energia per construir el conjunt d’eines que possibilitin la construcció d’un món socialment més simètric.

    —

    * Aquest text es titula Fer-ho a classe en honor al capítol 3 del magnífic llibre Porno feminista: las políticas de producir placer, editat per Tristan Taormino, Constance Penley, Celine Parrenas i Mireille Miller-Young, publicat l’any 2013 i traduït al castellà per Begoña Martínez al 2016.

    * Les imatges d’aquest post són del col·lectiu d’artistes feministes Guerrilla Girls

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Feminisme gènere innovació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Manuel Delgado: “El docent no hauria de compartir allò que sap, sinó les seves incerteses”
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament aposta per una prova externa del British Council per mesurar el nivell d’anglès a l’ESO
    María Acaso

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.