Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    No saben llegir i no cal que sàpiguen

    Jaume Funes

    Gaza: educació i compromís social

    Associació Convives

    Prevenir l’addicció a l’univers digital

    Carme Escales

    Per una avaluació que ajudi a aprendre

    Meritxell Monguillot

    Arriba Sennia, la plataforma d’IA per a docents i equips directius

    Eden Educa
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » IA i cervell: una simbiosi que ens pot passar factura

    Opinió
    IA i cervell: una simbiosi que ens pot passar factura

    L’ús creixent de la intel·ligència artificial pot potenciar el coneixement humà, però també posar en risc habilitats clau com la memòria o el pensament crític i, a la vegada, modificar el futur de moltes feines.
    Jordi Satorrasetembre 18, 20252 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Shutterstock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Vivim envoltats de tecnologia que, cada cop més, “pensa” per nosaltres, però com està afectant la IA al desenvolupament cognitiu humà? Anem cap a una incompetència humana?

    D’entrada, cal reconèixer que la IA pot ser una gran aliada per al nostre dia a dia. Aplicacions educatives personalitzades, assistents virtuals que responen preguntes en temps real o programes que ajuden a detectar trastorns de l’aprenentatge, són exemples de com es pot estimular el pensament, facilitar l’accés al coneixement i fomentar l’autonomia de l’usuari. Segons l’OCDE (2021), l’ús d’eines digitals adaptatives a l’aula pot millorar el rendiment dels estudiants fins a un 20%, especialment en contextos amb altes necessitats educatives (això no passa per un mòbil; pot fer-se amb ordinadors el/s dia/es que cal fer la tasca!).

    Tanmateix, l’ús indiscriminat de la IA també comporta riscos. Si deleguem constantment en algorismes per recordar, analitzar o decidir, què passa amb les nostres capacitats? La memòria, la concentració o el pensament crític es poden atrofiar per manca d’exercici. Un estudi publicat a Nature Human Behaviour (2023) alerta que la dependència excessiva d’assistents digitals pot reduir la retenció d’informació en joves fins a un 30% en tasques cognitives bàsiques. Un estudi fet pel MIT analitzant la connectivitat neuronal fent tasques analògiques o amb ChatGPT indicava que baixava fins a un 50% l’activitat i que només un 15% dels enquestats van poder citar una frase de la tasca “feta”. 

    El repte, doncs, no és rebutjar la IA, sinó aprendre a conviure-hi de manera conscient. Això implica educar en competències i sabers, en la memorització aplicada, en l’esforç, en eines digitals, en l’esperit crític des del coneixement i promoure un ús actiu —i no pas passiu— de la tecnologia. La IA ha de ser un instrument al servei del desenvolupament humà, no un substitut de les nostres capacitats. En el món laboral hi haurà un gran impacte: Microsoft ja ha publicat una llista de feines en perill per l’ús de la IA.

    La clau, com passa sovint, està en l’equilibri. Si sabem aprofitar el potencial de la IA sense renunciar al nostre pensament propi, pot esdevenir una eina poderosa per potenciar —i no pas limitar— la nostra cognició. Cal aprendre i després aprendre a usar la IA no pas al revés.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    chatgpt ia Intel·ligència artificial opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Xenia Guadalupe: “No tothom cuida prou als seus avis, i no s’adonen fins que ja no hi són”
    Next Article
    Anàlisi
    La criança en temps de precarietat i com la renda bàsica fa la diferència
    Jordi Satorra

    Director de l'Institut Antoni de Martí i Franquès

    Related Posts

    Opinió
    Que tremoli el patriarcat!

    setembre 17, 2025

    Opinió
    Escenaris educatius en horitzontal i en vertical

    setembre 16, 2025

    Opinió
    Arriba Sennia, la plataforma d’IA per a docents i equips directius

    setembre 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}