Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Primer imaginar, després dibuixar i al final escriure

    Víctor Sauramarç 5, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Roser Ballesteros | Vox Prima

    Es pot aprendre a llegir i escriure a través del dibuix? O dit d’una altra manera, és més senzill  aprendre a llegir i escriure si paral·lelament s’estimula la imaginació i la creativitat? Roser Ballesteros no només n’està convençuda, sinó que creu que és la manera de solucionar un greu problema del nostre sistema educatiu: el baix nivell de competència escrita de l’alumnat. Ballesteros és mare d’un nen amb dislèxia i a conseqüència d’això l’any 2011 va començar a desenvolupar una nova metodologia d’aprenentatge de la lectoescriptura que va batejar amb el nom de PictoEscriptura. Aquest mètode, que actualment l’utilitzen ja una vintena d’escoles catalanes, li acaba de valdre el premi Ashoka a l’emprenedoria social.

    “Els nens neixen sent creatius i sent éssers visuals, però en canvi els obliguem a aprendre a llegir i escriure amb uns mètodes que són molt poc creatius i visuals; mentre a fora tot és multimodal a l’escola tot són metodologies monollenguatge verbal”, explica Ballesteros, per a qui bona part del fracàs escolar de molts alumnes a la secundària es deu a que molts nens acaben l’Educació Primària sense haver assolit el nivell de competència lectoescriptora necessari. “El mètode tradicional ninguneja el potencial emocional i creatiu que té la part del cervell que pensa en imatges. La creativitat és un hàbit que s’ha d’entrenar, i si no es fa es perd”, afegeix.

    La programació de PictoEscriptura cobreix el currículum de llengua de Primària, de 1r a 6è. A través d’una plataforma digital, mestre i alumnes treballen primer amb un llibre digital il·lustrat que els ofereix activitats contextualitzades de llengua, lectura, creació i escriptura en torn a una historia de ficció que l’alumne va canviant i completant al seu gust. A continuació, els alumnes es converteixen en autors:  inventen una història, l’estructuren en seqüències i  treballen el detall de l’acció, els personatges i el context a través del dibuix, i al final hi posen les paraules. Es tracta, afirma Ballesteros, d’una activitat que combina dinàmiques de creació col·lectiva i individual.

    “També es treballen tècniques d’escriptura, però no es fa sobre la teoria, sinó a partir de l’ús i lectura d’imatges”, comenta. “A partir d’una història visual, els nens dedueixen què funciona i què no, troben l’adjectiu que millor s’escau per descriure una situació, identifiquen el significat d’una paraula a través del context narratiu…”  Mentre elaboren la història, els alumnes completen una bateria de jocs  i exercicis que proposa la PictoEscritptura, i treballen, sense adonar-se’n, el lèxic, la sintaxi, la concordança, la morfologia, la comprensió lectora… i gràcies a la plataforma el mestre té informació puntual sobre l’evolució de cada alumne.

    L’últim de tot és l’ortografia. Per què? “Ens interessa més el procés d’escriptura i reescriptura, el text es va enriquint i corregint, però la correcció ortogràfica no es fa fins el final per una qüestió de respecte al procés creatiu, que és l’autèntic motor de la motivació interna vers l’aprenentatge”, afirma Ballesteros.

    “No es tracta –precisa Ballesteros– de què els alumnes dibuixin bé, sinó de què no deixin de dibuixar ja que per estimular la seva creativitat la generació d’imatges és essencial”. La plataforma compta amb una galeria d’imatges, que han estat cedides per il·lustradors professionals i que poden ser usades pels alumnes en aquest procés creatiu. A partir de 3er de primària s’introdueix també la maquetació del conte que cada alumne està creant.

    Diu Ballesteros que la PictoEscriptura és creativa, perquè l’aprenentatge respecta les diverses fases del procés creatiu; que és inclusiva, en tant que comporta unes dinàmiques cooperatives entre iguals, incorpora el llenguatge visual per incloure els nens que tenen dificultats amb la llengua escrita i traça un itinerari personalitzat que s’adapta a cada alumne; i afegeix que s’entronca en la corrent del learning by doing. Però en especial evoca la tècnica Freinet, adaptada al segle XXI. Si Freinet usava la impremta i la revista escolar com a eix de la seva pedagogia, la PictoEscriptura culmina a la impressora, ja que en tots els casos al final de curs el conte s’imprimeix, s’enquaderna i cada alumne s’emporta a casa la seva creació.

    Entre els cursos 2013/14 i 2015/16, VoxPrima, la firma creada per Ballesteros per tirar endavant la PictoEscriptura, va dur a terme una avaluació del seu mètode a set escoles de Ciutat Vella, avaluació que va dirigir la Doctora de la UB Anna Llauradó. La principal conclusió va ser una notable milloria dels infants en capacitat d’escriptura i comprensió lectora, ja que eren capaços de produir textos molt més llargs i més ben estructurats, però a més també es va constatar un reforç de l’alumnat pel que fa a motivació i autoestima.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Célestin Freinet Lectoescriptura PictoEscriptura
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Dir-li ‘dumbo’ a un company fa mal, i això ho ha de saber tot el grup”
    Next Article
    Actualitat
    De samarretes liles a vaga feminista: com encaren el 8 de març les escoles
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025

    Entrevista
    Ada Parellada: “Els mateixos valors que es transmeten a les aules s’han de transmetre a l’hora de dinar”

    febrer 7, 2025

    Entrevista
    Jesús Rogero: “Hi ha una relació directa entre més inversió, més recursos i una millora en els resultats”

    setembre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.