Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Inclusió i recursos, la clau de volta de la carta que ja firmen més de 700 directors

    Redacciómaig 25, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una nova ‘carta dels directors’ ha irromput en la vigília d’una jornada de vaga convocada pels sindicats de docents. En aquesta ocasió no donen un suport explícit a la mobilització, si bé es podria interpretar d’aquesta manera. En la carta, els signants (tots ells directors o directores de centres educatius públics, d’escoles, instituts, centres d’educació especial, CFA o EOI), denuncien que “estem vivint una sobrecàrrega burocràtica, laboral i de gestió mai vista, sense disposar de cap recurs addicional” i expressen la seva preocupació per “l’esgotament i la tensió de tot el sistema educatiu (…) derivada de la manca de planificació i recursos”. Els destinataris de la carta són, de fet, el conseller Cambray, però també les famílies i els sindicats de docents.

    “Com a direccions, amb el suport dels nostres equips, advertim que aquesta situació és insostenible i que no es pot perpetuar en el temps. Hi ha risc real que tot el sistema educatiu públic col·lapsi i no es pugui garantir el funcionament de l’escola pública amb uns estàndards mínims de qualitat”, diu la carta. Aquest “risc de col·lapse” és l’expressió que ha fet més fortuna des què es va conèixer aquesta carta la tarda de dilluns, quan els signants eren al voltant de 300. Avui és el dia fixat perquè cada director o directora la descarregui en pdf i l’enviï per conductes interns (e-valisa) tant al conseller Cambray com als seus serveis territorials. La xifra de signants s’eleva ja a 744 el migdia de dijous, la qual cosa vol dir que aproximadament ja ha signat 1 de cada 6 directors de centres educatius el titular del qual és el Departament d’Educació.

    D’acord amb fonts consultades per aquest diari, el que més preocupa a les direccions no és ni el nou currículum ni el nou calendari, malgrat que aquests són factors que contribueixen de forma clara a estressar el seu dia a dia d’aquest tercer trimestre i la planificació del curs vinent. Totes dues qüestions apareixen a la missiva, juntament amb l’assumpte de la sentència del 25% del castellà, la responsabilitat de la qual podria recaure sobre les direccions si la justícia fa cas de les demandes de l’Asamblea por una Escuela Bilingüe. El que en realitat preocupa més és la falta de recursos humans per complir el decret 150/2017, sobre escola inclusiva. Per això és el primer punt de la carta, i per això apareix també en la infografia que han elaborat els directors/es, amb l’eslògan “L’educació no s’improvisa”, en la qual es demana més personal docent, més personal especialitzat, més hores d’EAP als centres, infermeres, més formació i hores de coordinació, entre altres qüestions.

     


    Reproduïm la carta a continuació

     

    Benvolgut Sr. conseller Josep González Cambray,  benvolgudes famílies d’alumnes de centres públics de Catalunya i benvolguts sindicats d’educació:

    Davant la situació que estem vivint actualment les direccions dels centres d’Educació Infantil de Primer i Segon cicle, Primària, Secundària, d’Educació Especial, Escoles d’adults i EOI públics de Catalunya i davant les convocatòries de vaga per aquest final de curs, com a màximes responsables dels centres educatius, manifestem:

    1. Que com a direccions som plenament coneixedores de la realitat que es viu a les nostres aules. Considerem que pel bon funcionament de l’escola pública que vol promoure el Departament cal exigir canvis reals i efectius als punts que ja hem anat traslladant en diverses ocasions:
    • Desplegament del Decret d’Inclusiva.
    • El volum, la idoneïtat i la qualitat de les formacions plantejades. 
    • La gestió de la resolució judicial del 25% de castellà. 
    • La necessitat d’hores de coordinació necessàries per desplegar els nous 
    • currículums, planificar l’acció docent i tutorial i coordinació de tot l’equip. 
    • Un cop confirmada la pèrdua del personal COVID per al pròxim curs insistim en la necessitat de recuperar i millorar les plantilles d’abans de les retallades.
    • Els canvis en el calendari d’inici de curs.
    • El nou currículum d’Educació Infantil, Bàsica i Batxillerat i el seu desplegament. 
    1. Que com a direccions de centres públics -endinsades en la planificació del curs 2022-2023- tots els equips dels centres docents estem vivint una sobrecàrrega burocràtica, laboral i de gestió mai vista, sense disposar de cap recurs addicional per part de l’administració.
    2. Que l’esgotament i la tensió de tot el sistema educatiu (equips docents, equips de tècnics dels Serveis Territorials, direccions, professionals dels EAPs, personal d’atenció educativa, monitoratge de menjador, etc.) derivada de la manca de planificació i recursos és ja evident i molt preocupant. 
    3. Que considerem que pel bon funcionament de tot el sistema educatiu hem de vetllar per fer un treball conjunt que impliqui i doni veu a tots els agents implicats: Departament, direccions dels centres, Serveis Territorials, mestres, famílies i sindicats. 

    Com a direccions, amb el suport dels nostres equips, advertim que aquesta situació és insostenible i que no es pot perpetuar en el temps. Hi ha risc real que tot el sistema educatiu públic col·lapsi i no es pugui garantir el funcionament de l’escola pública amb uns estàndards mínims de qualitat.

    Per tots aquests motius expressats, exigim mesures i no paraules a les demandes que reiteradament hem fet arribar al Departament d’Educació. 

    Finalment, volem manifestar que com a direccions responsables dels centres educatius d’aquest país, ens sentim en l’obligació de vetllar per la qualitat de l’educació pública i inclusiva i és per això que continuarem prenent mesures al respecte. 

    Cordialment, 

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La situació dels interins
    Next Article
    Anàlisi
    Setena jornada de vaga de docents: un conflicte enquistat
    Redacció

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}