Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els infants refugiats a Grècia intenten recuperar la normalitat amb l’accés a l’escola

    Joan Mas Autonellfebrer 16, 20178 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les amigue Nazarin Mahour, Nuur Raad i Amina Rashid,
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La situació de les 60.000 persones refugiades que hi ha a Grècia cada cop és menys provisional. Gairebé un any després del tancament amb pany i forrellat de les fronteres europees, per a molts sol·licitants d’asil, la permanència a terres gregues s’ha convertit en una estada de llarga durada. Entre ells, les estadístiques oficials indiquen que hi ha almenys 20.000 menors en edat escolar, als quals el govern local té l’obligació de cobrir les necessitats bàsiques i garantir el seu dret a l’educació. A l’estiu, el Govern grec va posar en marxa un pla per escolaritzar als infants nouvinguts durant el curs i també va crear una comissió científica de 50 professors universitaris que va dissenyar un programa pedagògic orientat al procés d’integració dels infants refugiats al sistema educatiu del país.

    Després d’un període planificació prèvia, el procés d’entrada dels refugiats a les escoles públiques va arrencar l’octubre passat. El programa, gestionat a través del Ministeri d’Educació grec amb la col·laboració de diverses organitzacions humanitàries, s’ha d’adoptar progressivament per a tots els menors que resideixen als camps d’internament de Grècia. “A dia d’avui, hi ha uns 2.000 refugiats que fan classe a una quarantena d’escoles d’arreu del país“, comenta Eleni Karagianni, professora que treballa amb el Ministeri d’Educació com a coordinadora del programa d’escolarització dels nens i nenes del camp de refugiats de Schisto, als afores d’Atenes.

    No obsant això, a hores d’ara el curs acadèmic grec ja ha arribat a l’equador i el nombre de sol·licitants d’asil que han accedit als centres d’ensenyament públic és molt reduït: la majoria de menors refugiats encara no va a l’escola. A més, el programa d’escolarització tampoc arriba a tot arreu. “Les gestions del govern per engegar el projecte pedagògic va ser un procés lent. A molts camps, el pla tot just s’està iniciant”, lamenta Karagianni. Llocs com les illes de Lesbos o Quios, on hi ha prop de 15.000 demandants d’asil que estan atrapats en condicions de vida miserables, la possibilitat que la mainada fagi classe a l’escola encara és una perspectiva molt llunyana.

    Així és l’escola de Tavros

    La Segona Escola Primària del barri de classe treballadora Tavros, a un quart d’hora en bus del nucli històric d’Atenes, és un dels quatre centres d’ensenyament públic de la capital grega que a l’octubre de 2016 va iniciar el programa d’escolarització per a refugiats. Al col·legi, amb 250 alumnes grecs, s’hi van inscriure 60 nens del camp de refugiats d’Elaionas, un recinte proper que acull més d’un miler de sol·licitants d’asil.

    Cada dia, els nens grecs fan classe des de les vuit del matí fins a la una. Poc després, a les dues del migdia, els nous alumnes refugiats –originaris de Síria i l’Afganistan– arriben acompanyats en autobús per voluntaris de l’Organització Internacional per a les Migracions (OIM). S’estan a l’escola fins a les 6 de la tarda, seguint un pla pedagògic especial, però no coincideix a l’aula amb els alumnes del país. “Es tracta d’un programa d’educació previ a la inclusió al sistema d’ensenyament estàndard que cursa l’alumnat grec”, explica Dimitris Filelés, director de la Segona Escola Primària de Tavros.

    Al centre escolar de Tavros, els nens refugiats –d’entre sis i dotze d’anys- estan repartits per grups d’edat en tres aules diferents on aprenen grec, anglès i matemàtiques; fan activitats de plàstica, música i gimnàstica i també adquireixen unes nocions bàsiques d’història i cultura del país hel·lè. “L’objectiu del pla pedagògic és que obtinguin unes bases prèvies de cara al curs que ve, quan en teoria han d’accedir al programa educatiu oficial de matins amb la resta nens grecs”, apunta Filelés. “A hores d’ara, els alumnes i els refugiats es troben al pati en una hora concreta del migdia, però encara no fan classes junts”, afegeix el docent.

    Infants refugiats a la Segona Escola Primària de Tavros / Joan Mas Autonell

    La importància d’anar a l’escola

    Segons els professors de l’escola de Tavros, l’etapa de qualsevol infant a l’escola primària és molt important perquè es tracta d’un procés d’aprenentatge constant en el qual no només s’adquireixen coneixements, sinó que es desenvolupa tot un conjunt d’actituds i valors davant de la vida. “L’objectiu del programa és transmetre als nens què significa anar a l’escola: n’hi ha molts que han perdut diversos anys d’escolarització des que van fugir del seu país, i també n’hi ha que no han anat mai al col·legi anteriorment”, explica Evangelia Zerba, coordinadora del programa pedagògic pels infants refugiats a l’escola primària de Tavros. Per Filelés, però, l’escolarització dels infants nouvinguts al centre d’ensenyament que dirigeix pretén anar més enllà. “La nostra intenció és que els nens sentin que la guerra s’ha acabat i que a l’escola estan segurs, lluny de qualsevol perill”, comenta.

    L’assistència diària al col·legi, d’altra banda, també és un element que dinamitza la vida quotidiana d’aquests infants. “Pels ells, els camps de refugiats són com una presó i l’escola els ajuda a canviar d’entorn, socialitzar-se i tenir una rutina”, opina Karagianni. Vanessa Divani, professora d’anglès a l’escola pública de Tavros, té una opinió similar: el programa no compleix tots els requisits pedagògics, pensa, però és positiu pel seu dia a dia. “La canalla no està tot el dia al camp, i a l’escola té ocupacions diàries i motivacions, se sent productiva i viu experiències noves”, considera aquesta mestra d’anglès.

    Segons Divani, el programa d’integració a l’ensenyament públic dels nens refugiats es va fer a corre-cuita i amb poca organització, “cosa que fa que apareguin moltes pegues en el seu funcionament diari”. No obstant, per Dimitrís Filelés, director de la Segona Escola Pública de Tavrou, també s’ha de tenir en compte altres elements. “El programa que estem adoptant és nou, no té antecedents previs i fa que tot sovint haguem de canviar els plantejaments educatius segons les necessitats de la canalla”, comenta el cap del centre d’ensenyament públic. Per tots els docents de l’escola de Tavros, tanmateix, l’evolució durant els tres últims mesos de classe amb la mainada refugiada és un procés que ha anat cap a millor. “En un principi, els nens eren molt agressius entre ells i els hi costava molt concentrar-se, però ara estan més calmats i la majoria vénen cada dia amb ganes d’aprendre coses”, explica la coordinadora i mestra Evangelia Zerba.

    La canalla d’Elaionas

    El camp oficial d’Elaionas és un recinte d’internament que es troba en una zona industrial molt propera al centre d’Atenes. Construït l’agost de 2015, és el primer espai d’acollida per refugiats que es va fer a la Grècia continental. Actualment, hi viuen almenys 1.500 persones i moltes d’elles són menors d’edat. Des del mes d’octubre, centenars d’infants i adolescents residents al camp fan classes a diversos centres d’ensenyament públic de les rodalies. Aquest és el cas de Nazarin Mahour, una noia de 15 anys d’origen iranià que viu amb els seus pares a Elaionas. Segons explica, des que va començar a fer classes està molt més entretinguda, té una ocupació cada tarda i a l’institut es troba amb gent de la seva edat amb qui té moltes coses en comú.

    A classe, Nazarin Mahour comparteix aula amb Nuur Raad i Amina Rashid, dues adolescents de l’Iraq i de Síria –que també viuen al camp– amb qui ha forjat una amistat estreta. Entre elles, per comunicar-se, parlen amb anglès i des que són amigues han millorat molt el seu nivell en l’idioma. De l’educació que reben a Grècia, les tres noies valoren tot allò nou que se’ls ensenya cada dia i el fet que puguin fer esport i jugar amb llibertat al pati de l’escola, una cosa que no sempre poden fer al camp de refugiats a on viuen. Tanmateix, els pares de Nazarin, Habib i Habba Mahour, són més crítics amb el tipus d’ensenyament que rep la seva filla, perquè consideren que no és un programa pedagògic seriós. “Nazarin només fa classes quatre hores al dia i no comparteix aula ni espais amb la resta de l’alumnat grec. Això farà que li sigui molt més difícil aprendre la llengua i integrar-se al país”, comenta la parella iraniana.

    Habba i Habib Mahour van fugir de l’Iran amb la seva filla amb la intenció d’arribar a algun país del nord d’Europa a on les condicions d’acollida fossin òptimes, però després del tancament de fronteres s’han de resignar a romandre a Grècia i han demanat els permisos d’asil a l’Estat grec. Poc a poc, han assimilat que la seva estada a terres hel·lèniques pot durar anys i que aquest serà el lloc a on la seva filla potser haurà de fer la resta de la seva formació educativa.

    Uns 2.000 infants refugiats van ja a l’escola a Grècia, dels 20.000 menors que hi ha al país / Joan Mas Autonell

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans Refugiats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’escola infantil, exemple d’innovació
    Next Article Innovació: Tòtem i tabú
    Joan Mas Autonell

    Related Posts

    Opinió
    Més armes, menys escoles

    març 21, 2025

    Entrevista
    Amalia Gamio: “Espanya està en un risc molt alt de regressió en l’assumpte de l’educació inclusiva”

    octubre 23, 2024

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}