Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Jaume Aguilar: “L’escola o es transforma des de baix o no es transforma”

    Pau Rodríguezjuny 30, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Aguilar.
    Jaume Aguilar.

    Aquest curs es compleixen 100 anys des que el pedagog Eladi Homs, de la mà de la Mancomunitat de Catalunya, va tirar endavant la primera escola d’estiu per a mestres catalans. Hi havia a Catalunya una necessitat de renovació pedagògica, de compartir experiències entre docents i entrar en contacte amb els corrents educatius punters més enllà dels Pirineus, i aquestes trobades estiuenques van convertir-se en una eina per satisfer aquestes demandes.

    En els últims dies, El Diari de l’Educació ha repassat en diversos reportatges els altibaixos d’aquests cursos d’estiu al llarg de tot un segle. Però avui ens preguntem quins són els reptes que afronten les escoles d’estiu del segle XXI. Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), n’aporta algunes claus en una entrevista que mira el present i el futur d’aquest espai centenari de formació docent.

    El proper 29 de juny els mestres comencen el seu període de vacances. Alguns milers de docents, tanmateix, seguiran durant una setmana formant-se en les escoles d’estiu. Què els empeny a fer-ho?

    La seva professionalitat i consciència de voler fer la feina ben feta. L’escola d’estiu és una activitat de renovació, d’intercanvi entre professionals. Es busca renovar l’escola i fer-la més útil per als ciutadans i per als alumnes. Aconseguir això significa sacrificar dies de vacances en favor de la formació personal i col·lectiva. I fins i tot pagant, perquè ens agradaria que fossin gratuïtes però cada cop rebem menys ajudes públiques.

    Què s’hi fa, en les escoles d’estiu? Es va més enllà de la formació que es pot rebre a la universitat o als centres educatius?

    Necessàriament va més enllà que la formació inicial, perquè hi participem persones en exercici, que tenim dubtes i problemes que difícilment afloren a la facultat. Històricament hem assumit grans reptes que no ens proporcionava la formació específica dins la xarxa reglada. El reciclatge del català el vam assumir als anys 80 des de les escoles d’estiu perquè era necessari, igual com als 90 ho va ser el treball amb alumnes nouvinguts o amb l’escola rural. I ara potser ens centrem més en l’educació emocional, el coaching…

    També s’han caracteritzat les escoles d’estiu per introduir els valors. El compromís amb l’escola pública, amb la igualtat, amb el país… Se segueix mantenint?

    El problema és que el departament d’Ensenyament s’ha enrocat ara en la defensa de les competències: lingüístiques, matemàtiques… Hi estan capficats, quan nosaltres creiem que s’ha d’anar més enllà. Per millorar les competències hem de millorar les escoles, introduir-hi valors. Primer hem de fer ciutadans, persones crítiques capaces de viure en societat, i llavors traurem millors resultats educatius. No al revés.

    En un moment en què s’ha malmès el sistema educatiu -vegis la llei Wert o les retallades pressupostàries- aquestes trobades formatives també han de tenir caràcter reivindicatiu?

    Els mestres som agents educatius i socials, que patim de manera clara no només les retallades i la LOMCE, sinó la pobresa infantil i la de les famílies. Ho veiem a classe, amb els alumnes, que veuen incrementades les seves dificultats i no encaixen en una societat que no els tracta bé. Això ens preocupa, i com a persones que treballem amb nens i joves necessàriament hem de reflectir aquesta inquietud en la nostra feina.

    Les escoles d’estiu tenen també un element terapèutic? Acaba el curs, i els mestres es troben per compartir penes i alegries.

    Evidentment. Compartir alegries i penes ajuda a consolidar-nos com a persones. Els últims mesos de curs són molt difícils als centres, i el fet de trobar-nos ens ajuda a recuperar la il·lusió i les ganes de fer feina. El compromís del professorat està fora de tot dubte.

    Fa gairebé 40 anys de l’aprovació del document Per una Nova Escola Pública, que posava els fonaments de les demandes dels moviments de renovació pedagògica pel que havia de ser l’educació del futur. Què s’ha materialitzat, d’allò?

    La major part del que allà s’hi demanava es va posar en marxa en l’època del tripartit. També les grans idees de l’any 86, com les zones educatives territorials, les zones d’escoles rurals, la potència dels projectes educatius… També s’hi plantejava que el professorat pogués ser escollit d’acord amb els projectes dels centres, un tema que ara s’ha impulsat amb el decret de plantilles, encara que no correspon exactament al que demanàvem.

    Durant la transició, les escoles d’estiu van néixer de la necessitat dels propis mestres de repensar el model educatiu. Ara, en un moment d’agitació profunda, també els canvis i millores hauran de venir des de baix?

    És l’única forma. L’escola o es transforma des de baix o no es transforma. Per moltes lleis que es facin, no farem un altre tipus d’escola si no ens la creiem. Igual com amb poc marge legal vam tirar endavant la catalanització de les escoles, o les zones d’escoles rurals quan no existia normativa. Ara és un moment molt ric d’experiències més enllà del que marca la norma, i hi ha molts mestres que no s’arruguen davant les pressions que pateixen.

    Les escoles d’estiu ajuden a difondre aquestes experiències?

    I tant, ho estem fent! El pes de l’educació emocional, el treball cooperatiu, l’aprenentatge global… Són qüestions que defensarem. Donarem a conèixer aquestes noves formes de treballar a través de les escoles d’estiu.

    En els últims anys ha caigut una mica la participació, però durant dècades han estat al voltant de 10.000 mestres els que han participat de les escoles d’estiu. És molt?

    No pretenem arribar al 100% del professorat, però cal tenir en compte que 10.000 mestres són una sisena part del total. I això és una barbaritat. Som un referent important, i això vol dir que ens anem adaptant als canvis, perquè si no la gent no vindria.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    100 anys d'escoles d'estiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què se n’ha fet de la nova escola pública?
    Next Article Ens ha de preocupar la reforma del govern de les universitats?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}