Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Josep Maria Jarque, en memòria

    Jordi Badiellasetembre 7, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Josep Maria Jarque.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest estiu ens ha deixat Josep Maria Jarque. En aquest article voldria recordar el seu itinerari professional a partir d’onze imatges que il·lustren un text que va publicar ja fa alguns anys. Aquell text es titula El present realitzable i és un resum de la història de l’educació especial a casa nostra. Les il·lustracions que l’acompanyen són, majoritàriament, fragments de textos manuscrits, mecanoscrits o impresos que corresponen a moments significatius del seu itinerari. Ara hi he afegit comentaris anecdòtics, fruit d’una conversa sobre aquests moments clau de la seva activitat professional que vam tenir no fa gaire.

    1Una carta autògrafa d’en Jordi Cots escrita l’any 1963. Amb en Jordi Cots van ser companys a l’Escola de Jardineres Educadores el curs 1959-1960, una època en la qual la improvisació era el pa de cada dia. És revelador d’aquell moment el fet que en Josep Maria Jarque es va haver d’espavilar a aprendre papiroflèxia per estar a l’alçada de les circumstàncies.

    unnamed-1Un autògraf d’en Josep Maria Jarque, de l’any 1971: unes notes per donar consignes pedagògiques i pràctiques als mestres del Centre de Pedagogia Terapèutica. Un ritual que es repetia cada matí, abans de començar la feina amb els alumnes. El nom del centre és FATIMA i sovint la gent pensa que es diu així pels miracles que s’hi produïen, però en realitat l’explicació és més terrenal, el nom correspon a les sigles de Famílies Agrupades per Tutelar la Infància Menys Apta.

    unnamed-2Una carta d’en Miquel Siguan, que l’any 1971 va demanar-li que fes de professor a l’Escola de Psicologia de la Universitat de Barcelona que acabava de crear. Tot era tan incipient que en Josep Maria Jarque, nou professor de la Universitat de Barcelona, es va matricular a la Universitat Autònoma per treure’s el títol d’allò que ensenyava a l’altra universitat. Ja tenia cinc fills i era director d’un centre de pedagogia terapèutica.

    unnamed-3Una carta d’André Lapierre, també de l’any 1971. André Lapierre havia iniciat l’educació psicomotriu a França i va anar a Terrassa, a FATIMA, a fer-hi cursos. L’excepcional d’aquest fet és que per primera vegada es va parlar d’educació psicomotriu a casa nostra.

    unnamed-4El mecanoscrit, de l’any 1976, de Marten Sölder i altres: The Suomi’s Manifest, fruit del seminari organitzat a Hyvinkää, Finlàndia, per l’Oficina de les Nacions Unides a Ginebra sobre com atendre els discapacitats. Després de 15 dies de debats, el manifest recomanava abandonar el model mèdic per passar a un model multidisciplinar i pedagògic.

    A Hyvinkää, el govern espanyol va enviar-hi el Director General de Servicios Sociales, en comptes d’algú del Ministeri d’Educació, que hauria estat més escaient, però sembla que això no va ser rellevant, perquè l’esmentat director es va dedicar a fer turisme tota la quinzena i només va aparèixer en l’acte de cloenda. Es va perdre el millor de tot: el descobriment de la sauna finlandesa, la qual cosa sí que van experimentar tots els altres delegats europeus, una trentena llarga. Els podem imaginar tots junts discutint, despullats, a alta temperatura. Potser aquesta és la clau desconeguda de l’èxit educatiu finlandès. Algú podria investigar-ho.

    unnamed-5Una carta mecanoscrita de l’any 1976 de Jean Iliovici, director de la divisió d’afers socials de l’oficina de les Nacions Unides a Ginebra, que presidí el seminari de Hyvinkää. En aquell seminari, hi havia qui defensava l’estructura mèdica assistencial i qui deia que calia acabar amb les institucions tancades per donar una atenció interprofessional, podem imaginar-nos on se situava en Josep Maria Jarque. El president del seminari va dir-li: “Mr. Jarque, vous êtes un agent provocateur”. Un epítet que el pas del temps afermaria.

    unnamed-6Un article publicat al diari Avui l’any 1979. L’article es titula ‘La teranyina’ i explica que al voltant d’una persona amb discapacitat es crea una teranyina de professionals que en viuen. Avui, passats tants anys de la publicació, bé es podria fer una observació de les seves dimensions.

    unnamed-8La circular amb què l’any 1981 va començar el primer curs escolar en el qual la Generalitat tenia transferides les competències d’educació, que fixa els principis que després van donar peu a altres normatives. En aquell temps, el Departament d’Ensenyament estava format per 25 persones distribuïdes en dos pisos al carrer San Honorat que feien el que podien, per exemple tranquil·litzar el Cuerpo de Inspección quan hi anava a demanar comptes sobre la invasió de competències.

    unnamed-7El decret 117 de l’any 1984, que defineix l’educació especial com el conjunt de recursos personals, materials i tècnics posats al servei de tots els nivells del sistema educatiu ordinari perquè aquest doni resposta al dret constitucional que tenen les persones a l’educació.

    En Josep Maria Jarque va redactar aquest decret en un cap de setmana i el mes següent ja es publicà. Però han passat 32 anys i l’aplicació del decret encara està per arribar. El missatge d'”El present realitzable”, és el mateix del decret: que l’infant, l’adolescent i l’adult amb discapacitat siguin subjectes de l’acció, impedint, per tant, que esdevinguin objectes de rebuig o derivació.

    unnamed-9Per acabar aquest itinerari, dues imatges que no són de textos ni de feina. La primera és una fotografia d’en Josep Maria Jarque assegut en un banc a Corbières, tot contemplant el llac de la Gruyére, a Suïssa, l’any 1998; un exercici que va fer de forma gairebé ininterrompuda els darrers 50 estius. En la fotografia podria semblar que mira el llac de la Gruyére, però ja sabem de la seva debilitat per mirar una cosa i veure’n una altra. Per això tinc la sospita que mirant el llac de la Gruyére, en realitat veia el llac Negre, un altre dels seus paisatges suïssos de tota la vida.

    unnamedEn aquesta bella imatge podem intuir en la llunyania el fum que tard o d’hora sortirà per la xemeneia d’una cabana, la qual cosa ens porta a pensar en una metàfora de Fernand Deligny que és un resum perfecte del tarannà d’en Josep Maria Jarque i que és ben aplicable a l’escola inclusiva, a qui tants esforços va dedicar els darrers anys de la seva vida: “Els nens difícils són a una societat allò que un tronc verd és a una estufa de fusta. Si l’estufa no tira, el tronc fumeja i els experts es precipiten a examinar-lo, a posar en qüestió el seu grau d’humitat i altres detalls científics que expliquin unes bombolles, una escuma i uns xiulets que ni tan sols s’haurien notat si la xemeneia hagués estat ben orientada”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Josep Maria Jarque Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El poder dels videojocs: dues hores a la setmana milloren el funcionament del cervell
    Next Article
    Opinió
    “Ara no pots anar al lavabo”: negar als alumnes el que reivindiquem per a la resta
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}