Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Josep M. Puig: “Aprenentatge i servei no és voluntariat, és molt més!”

    Pau Rodríguezjuliol 3, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    gfd

    El departament d’Ensenyament va explicar ahir els detalls del pla de servei comunitari que s’implantarà a l’ESO en els propers anys, i que farà que tots els alumnes catalans hagin de prendre part d’alguna activitat de col·laboració amb entitats socials de l’entorn del seu institut.

    Aquest projecte, que en alguns casos s’ha titllat de voluntariat, va molt més enllà del que significa aquesta paraula. És el que en ambients educatius es coneix com l’aprenentatge i servei, una proposta pedagògica que permet als joves adquirir coneixements a la vegada que incideixen en la societat que els envolta. Una aposta creixent als centres educatius catalans i que la Generalitat, arran del seu èxit, ha volgut incloure dins el currículum.

    Per entendre algunes de les claus de l’aprenentatge i servei entrevistem Josep Maria Puig, professor de la facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona i un dels impulsors del Centre Promotor de l’Aprenentatge i Servei, una plataforma de difusió i intercanvi d’experiències que existeix a Catalunya des de fa casi una dècada, i que ha participat activament en la implantació d’aquest pla en la seva fase pilot, a més de cent centres educatius.

    De fet, Puig situa la primera presa de contacte amb aquesta metodologia a casa nostra ara fa deu anys, en una trobada organitzada per la Fundació Catalana de l’Esplai, però els seus orígens es remunten molt més enrere.

    Per posar en context el pla impulsat per la Generalitat, d’on ve la idea del servei a la comunitat a les escoles?

    A veure, no és un invent d’ara ni molt menys. Segurament ens hauríem de remuntar a finals del segle XIX, amb el pensament pragmatista de John Dewey, de l’Escola Nova, que parlava d’una activitat associada a la projecció social. O en les pedagogies socialistes, com la de Makarenko, que introduïa el treball socialment necessari. També hi juga un paper important l’escoltisme, amb el seu concepte de millorar l’entorn, o dels esplais, que tenen molta tradició a casa nostra. Però el concepte d’aprenentatge i servei com a tal sorgeix als anys 60 als Estats Units.

    En què afavoreix aquest mètode a l’educació dels infants i joves?

    En primer lloc, es lliga l’aprenentatge a l’activitat pràctica, que és fonamental. Es treballen competències bàsiques i habilitats com la creativitat, la iniciativa, el treball cooperatiu…  i a la vegada comporta un estudi de la temàtica en la qual s’incideix. Si la classe decideix col·laborar amb un banc de sang, doncs hauran d’estudiar la composició de les cèl·lules mare, per exemple. A més, és important que aquesta pràctica és de col·laboració ciutadana. És una manera d’aprendre a ser un ciutadà actiu.

    La idea que l’escola forma persones.

    Exacte, la formació en valors. I, de fet, la gran força de l’aprenentatge i servei és que aconsegueix lligar l’adquisició de coneixements i valors.

    La consellera Rigau va dir ahir que un dels objectius del pla és combatre el fracàs escolar. És una eina que serveixi per a això?

    No tenim estudis que ens diguin que afavoreix la reducció del fracàs, però en tenim indicis clars. Tots els professors que han participat en les proves pilot diuen que l’increment de motivació dels alumnes és notable. I que un volum important dels qui hi participen milloren els seus resultats educatius. Això es dóna sobretot perquè els alumnes s’enorgulleixen del que han fet, i això es tradueix en tota la seva activitat escolar. I això va en la línia d’incidir que la lluita contra el fracàs no es lliura amb més hores sinó amb més valors.

    Aquesta major motivació també es converteix amb una major participació en societat?

    Aquesta és la pretensió. I s’aconsegueix, primer perquè d’entrada amb l’activitat ja participen en societat: l’escola ha de sortir al carrer a fer accions, per petites que siguin. I, com tot en l’educació, quan plantes una llavor a la llarga se’n recullen fruits. I en tenim indicis: molts joves després d’aquesta experiències acaben sent voluntaris de les entitats en què han treballat.

    Fins ara depenia dels centres, però ara serà obligatori per a tots els instituts. Com ho veu?

    Ho veig bé. A l’escola tot el que fem ho fem tots. Amb flexibilitat, sí, però quan fem matemàtiques o música, ho fem tots. Perquè ha de quedar clar que l’aprenentatge i servei no és un voluntariat, és molt més, és una activitat pedagògica. Però sí que hi veig algun risc, com que la seva ampliació a tots els centres acabi degradant el model, o que no sigui prou madur com per quedar sotmès als vaivens dels Governs de torn.

    A l’hora d’escollir un servei comunitari, com se selecciona?

    Una possibilitat és que el professorat analitzi l’entorn i consideri les mancances del seu barri, i a partir d’aquí es pensi un projecte amb els alumnes que els posi en contacte amb entitats que els obrin espais de participació. L’altra opció és que els professors i les entitats preparin un projecte i el donin precuinat als estudiants. Les dues opcions són més o menys necessàries.

    Vostè comentava que les bases d’aquesta proposta es troben en el segle XIX, i que moltes teories pedagògiques l’avalen. Per què no ens hi hem posat abans?

    La veritat és que no ho sé. Potser perquè el nostre país ve del franquisme. Fins fa relativament poc l’escola vivia tancada en si mateixa, projectes com aquests eren impensables. I quan s’obre, les primeres onades de relació amb l’entorn han estat per rebre: alumnes que van al teatre, al museu, que reben material d’ONG… Això està bé, però s’ha de sortir a col·laborar. El que han de fer les entitats socials és no donar res als nens i nenes, sinó demanar-los coses. Aquest és el canvi.

    Es pot aplicar a totes les edats?

    Sí, tot i que s’ha de buscar un servei adequat a l’etapa. Sempre garantint que sigui un servei útil a la comunitat. No pot ser comèdia. I que sigui formatiu, tinguin l’edat que tinguin. Però clar, ara es comença amb les que semblen més idònies, que són els joves, que tenen més autonomia, capacitat de mobilitat…

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aprenentatge i servei entrevistes més llegides curs 13-14 Josep Maria Puig
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les capses de la memòria
    Next Article
    Actualitat
    Per què Romania és el país amb més dones científiques de la UE?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}