Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Juan Carlos Tedesco: in memoriam

    Xavier Bonalmaig 10, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens acaba de deixar un dels més grans. Juan Carlos Tedesco, mestre, pedagog, historiador, filòsof, intel·lectual extraordinàriament compromès amb la transformació i la defensa de l’educació pública i seguidor incansable de Racing de Avellaneda, ha mort a Buenos Aires després d’una llarga malaltia. Tedesco fou professor d’Història de l’Educació a diverses universitats argentines. La seva carrera professional, però, es desenvolupà fonamentalment en l’àmbit de la política educativa internacional. Fou especialista a la UNESCO durant molt anys, on va assumir càrrecs com a director de l’Oficina Regional d’Educació per l’Amèrica Llatina i el Carib (OREALC), com a director posteriorment de l’Oficina Internacional d’Educació de la UNESCO, a Ginebra, i com a responsable de l’Institut Internacional de Planificació Educativa a l’oficina regional de Buenos Aires. Entre 2007 i 2009 fou Ministre d’Educació a l’Argentina, sota el mandat de Néstor Kirchner i posteriorment de Cristina Fernández Kirchner. En els darrers anys va retornar a la docència fent cursos de màster i postgrau a diverses institucions internacionals i, especialment, a la Universidad Nacional General San Martín.

    Vaig tenir la sort de conèixer-lo personalment l’any 2003, quan a través de la Fundació Jaume Bofill el vàrem convidar per obrir el cicle de conferències i debats que posteriorment donarien lloc al llibre Política educativa i igualtat d’oportunitats. Escoltar Tedesco reflexionar sobre l’educació del futur i la igualtat d’oportunitats educatives va ser magnètic. El seu to pausat i afable convertia encara en més seductores les seves contundents idees sobre política educativa i sobre la transformació de l’escola pública. En les seves paraules, orals o escrites, reunia la brillantor d’un excel·lent comunicador, el rigor de l’anàlisi científica i un immens compromís polític amb l’equitat i la justícia social. Aquesta conjunció fan sens dubte de Tedesco un dels referents contemporanis més importants per interpretar la dimensió social i política de l’educació i, sobretot, per entendre cap on va el món de l’educació i cap on hauria d’anar.

    La producció escrita de Tedesco no és immensa comparada amb la d’altres autors, però en els seus textos no hi ha un sol paràgraf que hi sobri. Compta amb diverses anàlisis sobre els sistemes educatius de l’Amèrica Llatina i sobre les necessàries reformes educatives per millorar l’eficàcia i l’equitat. Però és en els seus textos de reflexions teòriques on Tedesco és més fascinant.

    Les seves idees sobre Els pilars del l’educació del futur recuperen les bases de l’Informe Delors per donar sentit i direcció política als conceptes d’aprendre a aprendre i d’aprendre a viure junts. Les transformacions del capitalisme, ens diu Tedesco, ens obliguen a repensar el paper de l’escola en la societat actual, i tenir clar que les funcions socials de l’escola han d’anar davant de les pràctiques pedagògiques. En temps d’efervescència i debat sobre l’educació del demà i de tanta excitació innovadora com la que vivim avui, rellegir Tedesco pot ajudar a agafar perspectiva i a establir les clares prioritats socials que ha de tenir l’escola i l’educació.

    A Tedesco li devem també una línia de reflexió radical sobre les relacions entre educació i pobresa. La preponderància de les funcions socials de l’escola es posen de manifest en els seus treballs, amb Néstor López, sobre el concepte d’educabilitat. A Las condiciones de educabilidad de los niños y adolescentes en América Latina insisteix en la importància dels mínims necessaris per a que els nens i nenes puguin aprofitar la seva experiència escolar. Davant de discursos hegemònics sobre les virtuts transformadores de l’educació, Tedesco ens alerta sobre la importància dels efectes de la pobresa sobre l’educació, i de la seva contundència fins, en les situacions més extremes, fer gairebé inútils els efectes positius de l’educació per acabar amb la pobresa. La frase “per sota la línia de subsistència els canvis institucionals o pedagògics tenen un impacte molt poc significatiu en els resultats dels alumnes” és tota una declaració d’intencions de com la política educativa ha de ser indissociable de la política social i de les limitacions de les reformes institucionals per canviar l’escola. Vaig tenir la sort, amb altres companys i companyes, de posar en pràctica aquests principis en una recerca sobre pobresa i educació al Brasil, publicada sota el títol Ser pobre en la escuela i que va comptar amb el privilegi d’un pròleg del mateix Juan Carlos Tedesco i de la seva participació en la presentació del llibre. La recerca posa de relleu que les idees de Tedesco no només són inspiradores sinó extremament útils per a l’anàlisi empírica.

    Les noves tecnologies ens faciliten que avui puguem comptar amb gravacions de conferències que Tedesco va realitzar al llarg dels darrers anys. Per a aquells que no tinguessin la sort d’escoltar-lo en directe, val la pena veure una de les seves darreres conferències sobre Educació i justícia social a Amèrica Llatina. Les seves reflexions són una vegada més una invitació a pensar com ha de ser el futur de l’educació en les societats complexes. Farien bé els responsables de política educativa d’aprofitar el llegat d’unes de les ments més lúcides per saber identificar quins són els reptes reals de l’educació del futur i quin és el millor camí per assolir-los. De fer-ho ben segur que ens esperaria una educació millor i més justa.

    https://youtu.be/3BpwkZUPJbg

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Amèrica Llatina desigualtats educatives equitat Juan Carlos Tedesco Obituari opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un de cada tres infants ha demanat als seus pares que deixin de mirar el mòbil
    Next Article
    Opinió
    El calendari escolar: a la recerca de la transformació de l’escola
    Xavier Bonal

    Professor del Departament de Sociologia de la UAB. Investigador a Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS, UAB).

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}