Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Juan Naya: “El meu somni de Sigena està complert”

    Redacciónovembre 19, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Hem aconseguit tornar a la vida una joia del romànic que havíem perdut, hem passat del lament al gaudi d’una meravella artística. Objectiu complert!” Així explicava Juan Naya la que ha estat la seva “gran bogeria” durant els darrers dotze anys, al col·loqui que va seguir, dijous 18 de novembre, a la projecció especial de la pel·lícula El Somni de Sigena per als subscriptors del Diari de l’Educació.

    Juan Naya transmet la passió per fer realitat una utopia nascuda a la infància. Ho aconsegueix a la pel·lícula davant un espectador emocionat, tant per la bellesa artística recuperada com per la seva odissea personal. L’odissea parteix de les històries que li explicava la seva àvia sobre les emocions que havien sentit a la sala capitular del monestir, davant de les pintures que cobrien tota l’estada.

    Era una experiència que ja ningú podia reviure perquè va ser destruïda, incendiada, per tropes anarquistes que, procedents de Catalunya, es dirigien al front d’Aragó el 1936 per combatre els franquistes. Juan Naya es va formar com a astrofísic i va treballar a la Nasa, però seguia amb el seu somni de recuperar la bellesa que li havien explicat els seus avis.

    La pel·lícula reconstrueix la perseverança, la tenacitat, de Naya, que emprèn una minuciosa investigació documental sobre els murals de Sigena. És una investigació tant científica com detectivesca, que atrapa l’espectador durant tota la pel·lícula. I alhora és una història emocional en la mesura que Juan Naya aconsegueix transmetre la seva passió, la seva bogeria, a una sèrie de personatges (artesans, informàtics, restauradors, historiadors de l’art…) que resulten claus per aconseguir l’objectiu.

    Un dels reclutats va ser Albert Burzon, que també va participar en el col·loqui amb els subscriptors. Per l’Albert, l’any llarg que va passar tancat en el seu estudi d’Igualada, reconstruint digitalment les obres va ser “com una experiència religiosa” per la dificultat i intensitat que havia resultat. Tenia l’experiència d’haver fet la mateixa tasca amb les obres de Taüll, “però allò va ser molt més senzill perquè és un romànic molt més auster”.

    Albert Burzon, Juan Naya i Xavier Atance | Foto: Pol Rius

     

    La pel·lícula, dirigida per Jesús Garcés Lambert (Globus d’Or 2018 per Caravaggio, en cuerpo y alma), reflecteix molt bé la cara d’incredulitat de tots els personatges als quals Juan Naya els explica la seva missió. Però tots acaben implicant-s’hi, fins a convertir-se en un projecte col·lectiu, començant per la família de Naya. Resulta molt gratificant veure, a través de la pel·lícula, com es crea un veritable equip que comparteix i aporta coneixements, que està en procés constant d’aprendre. Fins a aconseguir totes les dades científiques necessàries per reconstruir l’obra amb fidelitat absoluta a l’original.

    Un altre dels bojos del projecte és Xavier Atance, el productor de la pel·lícula. Al col·loqui va mostrar la seva satisfacció per “contribuir a que es conegui l’immens valor de Sigena” i per haver realitzat “un cinema lliure i independent” malgrat que el patrimoni d’aquest monestir ha protagonitzat un llarg litigi entre els governs de Catalunya i Aragó.

    Juan Naya diu que el seu somni està complert: “Ara el romànic de la sala capitular de Sigena està recuperat, hem aconseguit fer reviure el mestre original”. Però encara queda una darrera missió, buscar la millor manera perquè “els nostres fills i néts puguin reviure l’emoció que van sentir altres generacions en veure’s immersos dins de tanta bellesa”. Mentre arriba aquest dia, teniu una magnífica pel·lícula. No us la perdeu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Una formació per afrontar el futur amb èxit
    Next Article
    Actualitat
    Fundesplai amplia la seva seu i ho celebra amb una gran exposició sobre alimentació responsable
    Redacció

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}