Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La comunitat educativa, entre la major autonomia de centres i les reserves pel poder dels directors

    Pau Rodríguezmarç 26, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de l'última gran vaga del sector educatiu, l'any 2013 / Carmen Secanella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Manifestació durant a darrera vaga del sector educatiu a Barcelona. / Carmen Secanella.
    Manifestació durant a darrera vaga del sector educatiu a Barcelona. / Carmen Secanella.

    Un dels principals objectius del decret de plantilles aprovat aquest dimarts, segons ha subratllat la consellera d’Ensenyament Irene Rigau, és permetre que les escoles i instituts puguin contractar mestres i professors amb un perfil, de formació i competències, que vagi en consonància amb el projecte educatiu de l’escola. Donar una empenta a l’autonomia dels centres, que fins ara cobrien les vacants amb els docents que ocupaven la borsa de treball per estricte ordre d’antiguitat.

    Amb aquest propòsit, el d’apuntalar els projectes pedagògics dels centres, la majoria dels agents de la comunitat educativa hi estarien d’acord. Però rebutgen en molts casos el plantejament de la Generalitat per aconseguir-lo. El que més preocupa tant als sindicats de professors com a les famílies és el poder que es dóna a les direccions per a seleccionar el cos de docents. Amb l’aplicació del decret -prevista per al curs 2014-2015- el director podrà escollir fins a un 50% de la seva plantilla, després d’un procés de selecció en el qual podrà sol·licitar un perfil de docent concret i, entre els que responguin als seus requisits, n’entrevistarà com a mínim tres fins a escollir el més idoni per al centre.

    “Aquest decret no afavoreix l’autonomia de centres sinó la concentració de les decisions en mans de les direccions”, apuntaven ahir des de CCOO, “ja que ni el consell escolar ni el claustre ni la representació dels treballadors i treballadores poden supervisar”. Des d’USTEC-STEs, la portaveu Ana Elvira Sánchez subratllava que només l’actual procés de selecció ordinari garanteix l’estabilitat de les plantilles, i que si el que es vol és instar a que els centres enforteixin els seus projectes, “el que hauria de fer el departament és vetllar per la formació permanent i especifica del personal del propi centre”, una formació “pràcticament eliminada”, segons Sánchez.

    Sengles articles a El Diari de l’Educació de tots dos sindicats -de Montse Ros (secretària general de la Federació d’Educació de CCOO) i de Rosa Cañadell (exportaveu d’USTEC-STEs)– detallen el per què del seu rebuig al decret. Aquest dimecres ja han convocat concentracions de protesta davant la seu del departament d’Ensenyament, a la Via Augusta.

    Els canvis en la selecció dels docents, tanmateix, sí que convenç a altres actors. D’entrada, els directors, que veuen com Ensenyament ha respost a algunes de les seves històriques reivindicacions. “Els criteris únics d’antiguitat que imperaven fins ara no permetien prioritzar la qualitat dels mestres, i ara sí que es podrà; això suposa un benefici indubtable per als centres”, declara convençut el representant de l’associació de directors Axia, Juanjo Garcia.

    Sobre el major poder que ostentaran els directors en aquest procés, Juanjo Garcia ho veu amb naturalitat, “tal com passa a la majoria de llocs de treball, on tothom ha de superar entrevistes i seleccions supervisat per un director”. Garcia, a més, treu ferro a les crítiques dels sindicats en detallar que “molt difícilment” s’arribarà a aquest màxim del 50% de la plantilla contractada sota els nous criteris, ja que dos terços del cos de docents de Catalunya ja té plaça fixa, i a ells no els afecta.

    Garcia també subratlla que no tot quedarà a mans del director, ja que els perfils que pugui sol·licitar aniran d’acord amb un projecte educatiu en el qual hi participen més actors del centre. A més, el president d’Axia recorda que després de les entrevistes el director haurà de justificar la seva decisió amb un informe i comunicar-ho al consell escolar i al claustre.

    Però informar de les seves decisions al consell escolar no és suficient, segons els sindicats i també segons les famílies. “Aquesta concepció ens apropa a la llei Wert, que preveu per al consell escolar un paper consultiu”, alerta Àlex Castillo, president de la federació d’AMPA catalanes Fapac. Castillo reconeix que el decret de plantilles té “aspectes molt positius”, com la perfilació de places segons les necessitats, però demana que aquesta selecció respongui realment a projectes pedagògics, i no als capricis el director.

    Castillo aprofita l’aprovació del decret per reiterar que, per molt que posi sobre la taula millores, “seria encara millor per als alumnes que es cobrissin les substitucions des del primer dia que es generen baixes [actualment es cobreixen al cap de 10 dies] o que es recuperés el nombre de docents en exercici previ a les retallades”.

    Com la Fapac, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica també considera que calia modificar el sistema actual d’accés als llocs de treball docents, per donar més marge als projectes de centre, però discrepen del departament d’Ensenyament en alguns aspectes. “Era necessari el canvi per reforçar els projectes educatius com a element vertebrador del centre”, valora Jaume Aguilar, president de la federació. Aguilar celebra, a més, que Ensenyament hagi acceptat alguns criteris de transparència “que en versions anteriors del decret no hi eren”, com el fet que el director hagi d’informar el consell escolar i el claustre de la selecció. “Donar explicacions és fonamental, tot i que seria desitjable major participació”, apunta Aguilar.

    El que no veu clar Aguilar és que el decret introdueixi el concepte de les avaluacions als docents sense entrar a concretar-les -excepte en els casos dels mestres novells, per als quals sí que es concreta un període de prova de quatre mesos. I també lamenta que s’hagi aprovat un decret de tanta importància per al professorat, “que toca aspectes molt cabdals del sistema de funcionaris”, “sense haver fet un esforç de consens i molta pedagogia”. Les paraules d’Aguilar en aquest cas coincideixen amb els sindicats, que denuncien que la darrera Mesa amb el departament per negociar el decret es va reunir a l’inici de curs, fa més de mig any.

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Decret de plantilles
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEls recursos de la LOMCE davant el Tribunal Constitucional
    Next Article Quins valors adquirim a través de l’esport?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}