Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Els recursos de la LOMCE davant el Tribunal Constitucional

    Elisenda Gonzàlezmarç 26, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Els recursos d’inconstitucionalitat eren un pas obligat encara que els relativitzin uns recursos que no ho diuen tot, un  Tribunal Constitucional en entredit i un veredicte segurament tardà.

    El termini per a recorre va finir el 10 de març. El recurs d’inconstitucionalitat a la LOMCE el van poder presentar els diputats i diputades socialistes en el Congrés de Diputats en la mesura que sumen un mínim de cinquanta representants. També el varen poder interposar els governs autonòmics que varen voler (Andalusia, Astúries, Canàries, País Basc) i parlaments autonòmics (Catalunya) ja que la Constitució també els habilita per a fer-ho. No podien recorre grups parlamentaris més petits ni organitzacions socials a bastament implantades com són els sindicats CCOO i UGT,  ni la principal federació de mares i pares com és la CEAPA. Aquestes i altres organitzacions -a Catalunya, sobretot, les que s’apleguen en el MUCE- han treballat a fons els motius d’inconstitucionalitat però el seus canals, indirectes, no han acabat de respondre a les seves expectatives. A l’Estat, la Defensora del Poble, també legitimada per interposar recurs d’inconstitucionalitat, va decidir no recorre la Llei. A Catalunya, el Parlament sí va decidir interposar-hi recurs però limitant el seu abast a competències i llengua quan els motius d’inconstitucionalitat, que havia detectat la comunitat educativa i el mateix Consell de Garanties Estatutàries, anaven més enllà. S’haurà d’estar ara atent a altres vies que permetin també arribar al Tribunal Constitucional, com és per exemple el recurs d’empara o vies que, en el seu cas, com manifesta voler fer CCOO, al Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

    Segurament cap altre Llei ha patit tantes tatxes d’inconstitucionalitat com la LOMCE. El recurs del PSOE, passant de puntetes sobre qüestions competencials i lingüístiques, ha vist la inconstitucionalitat en una quinzena d’articles. Els recursos provinents de les Comunitats autònomes que han recorregut la Llei posen totes l’accent en la vulneració de competències autonòmiques, amb especial èmfasi en les avaluacions finals d’educació secundària obligatòria i batxillerat i, en el cas de les Comunitats Autònomes amb llengua pròpia (Catalunya i País Basc), també en el tractament de la llengua. Excepte el cas de Catalunya, les altres Comunitats Autònomes tenen també presents en els seus recursos altres aspectes de la Llei no estrictament competencials i lingüístics, entre altres, els seus continguts segregadors o la postergació de la comunitat educativa de les decisions de l’escola.

    Els recursos no ho diuen tot. Probablement no dibuixin prou l’afebliment del dret a l’educació, la postergació de la seva dimensió més pública o el desequilibri de drets i llibertats que fan irreconeixible l’article 27 de la Constitució. Els recursos eren un pas obligat però sense magnificar-lo i sense que sigui un fre per a seguir mobilitzant-nos.

     

     

     

     

     

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticlePere Casaldàliga: educació per transformar-se i transformar
    Next Article
    Actualitat
    La comunitat educativa, entre la major autonomia de centres i les reserves pel poder dels directors
    Elisenda Gonzàlez

    Related Posts

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025

    Actualitat
    L’any 2025, celebrem el 15è aniversari de RELLA

    gener 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}