Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La comunitat educativa tampoc vol adaptar els llibres a la llei Wert i demana una oposició total als nous currículums

    Pau Rodríguezgener 24, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge de l'última gran vaga del sector educatiu, l'any 2013 / Carmen Secanella
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La decisió de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, de no adaptar els llibres de text al que marca la llei Wert no només ha sorprès a les editorials, sinó també als diferents actors de la comunitat educativa. Agrupacions de famílies, sindicats, estudiants i moviments de renovació pedagògica -organitzats a l’entorn del MUCE (marc unitari de la comunitat educativa) fa temps que treballen dissenyant un possible escenari d’insubmissió, i la no adaptació dels llibres a la nova normativa és un dels principals acords a què havien arribat per combatre la LOMCE. Així que celebren la decisió de la consellera, però no prou contents amb això pressionen la Generalitat perquè es comprometi clarament a que el currículum de la nova normativa no s’aplicarà a les aules catalanes.

    “És un primer pas”, valora Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, davant la proposta de la conselleria. “Hem d’evitar que es modifiqui un marc curricular que protegeix el treball per competències, davant el marc de la Lomce”, que segons Aguilar retorna l’educació a la mera memorització de continguts.

    Els nous currículums, encara en esborrany i pendents d’aprovació, preocupen a la comunitat educativa també pel rerefons ideològic i pel seu caràcter centralitzador. “Només el fet inèdit de que els currículums tinguin 1.000 pàgines ja dona una idea de la voluntat interventora i controladora del ministeri”, argumenta Montse Ros, secretaria de la federació d’Educació de CCOO. “No cal que tots els nens i nens espanyols sàpiguen el mateix; hi ha d’haver una base d’igualtat, però es poden diversificar els coneixements, els sabers i les habilitats”, una objectiu que s’assoleix mitjançant el treball per competències, opina Ros.

    Un dels arguments de Rigau per mantenir els actuals llibres de text és precisament que ja garanteixen “la implantació de les competències bàsiques” que es fixa el departament d’Ensenyament. A més, expressa que el desacord amb els continguts proposats pel ministeri és important sobretot en relació a l’assignatura de Ciències Socials. Pel que fa a la resta, considera que el contingut no es massa diferent i que, per tant, els llibres es poden mantenir, sobretot tenint en compte que per al proper curs 2014-2015 la llei tan sols es començarà a aplicar a primer, tercer i cinquè de primària -a més de la FP bàsica-. El desplegament progressiu de la Lomce farà que la norma no estigui implantada a tots els nivells fins el curs 2016-2017.

    Cal recordar que el Govern català ha recorregut al Tribunal Constitucional la llei Wert en considerar que envaeix competències de la Generalitat, pel que fa a la llengua vehicular a les aules, a la preparació de les revàlides que la LOMCE fixa a final de la ESO i del batxillerat, i a l’esmentada elaboració del currículum.

    Evitar elevades despeses a les famílies

    Per la seva banda, la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) també veu positiu el gest de Rigau de frenar la renovació de llibres perquè així les famílies s’estalviaran els fins a 300 euros que pot costar el material per un curs. Evitar aquesta despesa ha estat, de fet, un dels motius de la decisió presa per Ensenyament, segons va dir ahir Rigau, però en aquest cas la federació de famílies ja no hi està d’acord. “Si la consellera es preocupés per alleugerir la situació de les família ja fa temps que hauria solucionat el problema de les beques menjador”, declara Àlex Castillo, president de Fapac, “o hauria retornat el finançament que va retirar fa quatre anys a les AMPA pels serveis que presten”.

    En una líni similar Oriol Martín, representant del sindicats d’estudiants AJEC considera “valuós” qualsevol pas “que dificulti l’aplicació curricular i els plans docents de la LOMCE”, però demana protecció per als alumnes, que malgrat tot hauran d’aprovar unes revàlides fixades pel ministeri d’Educació per obtenir els títols de l’ESO i el batxillerat. “El que queda per tancar el cercle i que no corrin perill els estudiants és el boicot a les revàlides”, expressa Martín.

    Socialització d’uns llibres qüestionats

    La solució per evitar que totes les famílies hagin de comprar els lots de llibres de text ja fa temps que passa la socialització i reutilització del materia. Sobretot arran de la crisi i amb la retallada de beques per al material escolar, molts centres compten amb xarxes de reciclatge perquè els alumnes puguin aprofitar llibres ja utilitzats.

    Però alguns van més enllà i qüestionen la importància que es dóna actualment als llibres de text, en una època en què la internet s’ha convertit en la principal font d’informació per als infants i joves. Els llibres de text com a canal principal de transmissió de coneixements, doncs, estan “superats”, opina Aguilar (FMRP), que considera que cada cop més han d’adoptar un rol de materials de consulta en funció de la matèria i de les necessitats del professorat. També ho veu així Ros (CCOO), que davant l’allau de continguts a la xarxa veu l’escola més com l’espai de “tractament, comprensió, discerniment i cribatge” de la informació que no pas de la pròpia transmissió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Irene Rigau Llei Wert Llibres de text Lomce Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Plantar un bosc per collir una escola
    Next Article
    Actualitat
    Càrregues policials i detinguts en la visita del ministre Wert a Tenerife
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}