Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La culpa és meva

    Sandro Maccarronejuny 3, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La culpa és meva. O, si ho preferiu, la responsabilitat, que té una connotació menys moralista.

    Fa cosa d’una setmana, publicava un tuit on deia: “Quan veig alumnes tan extremadament preocupats per les notes, no puc evitar sentir-me fracassat com a educador”. El vaig escriure després de tenir una d’aquelles típiques converses amb alumnes que enfilen una nova època d’exàmens.

    La piulada va generar moltes reaccions i uns quants comentaris, tots ells amb dues idees en comú: “és normal que als alumnes els obsessionin les notes perquè és el que se’ls acaba demanant” i “és el sistema educatiu el que està fet així i no depèn de tu, així que no cal que et fustiguis”. És a dir que ni alumnes ni docents podem responsabilitzar-nos d’aquesta fatalitat i per tant, caldrà esperar a canviar el sistema (el sistema, el SISTEMA!) perquè la cosa canviï. En aquell moment, no vaig saber com explicar per què havia volgut dir que jo sentia aquell fracàs com a meu i que no me’n podia sostreure, tot i que hi hagués forces poderoses operant per sobre meu.

    Ara, passats uns dies força mogudets, crec que començo a entendre el motiu d’aquella afirmació intuïtiva. La qüestió és molt simple: no està de moda assumir responsabilitats. No ho està en l’àmbit polític, ni en l’entorn professional, ni tan sols amb les amistats o amb la parella. No sé si ens falta objectivitat o empatia o si ho considerem un símptoma de feblesa, però ens costa molt dir-nos “ho sento, l’he cagat…” Sempre hi ha algú a qui donar la culpa: una altra persona, un altre col·lectiu, el sistema (sí, sí, de nou el SISTEMA!) o, en la versió més roïna, la pròpia víctima: “Si no anés vestida així…”, “si no caminés sola de nit…” Us sona?

    Com en molts altres casos, la llavor d’aquestes actituds la podem trobar en l’educació: formal, informal, no formal, deformal i en totes les formes que vulgueu. Jo la detecto a l’escola. Quan un examen no ha anat bé o quan apareix algun conflicte i en parles amb l’alumnat, inevitablement, acabes veient com la conversa deriva cap a allò que els profes no hem fet bé, allò que l’escola hauria hagut de fer, perquè ells i elles sempre estan condicionats, inevitablement, pel SISTEMA: de notes, de pressions grupals, d’incomprensions…

    La cosa no canvia quan som els docents els que ens lamentem perquè un examen ha estat un desastre (“és que no estudien gens”), perquè hi ha hagut poca participació en una activitat (“no els interessa res, són uns desmotivats”) o perquè un projecte no ha sortit bé (“no saben cercar informació, ni treballar en grup, ni organitzar-se, ni…). Si fos per nosaltres, tot hauria sortit bé, però és clar “amb aquests alumnes!”.

    Que els profes actuem d’aquesta manera em sembla doblement problemàtic, perquè crec molt en el modelatge. L’alumnat aprèn més del que fem que no del que diem. Més enllà dels continguts formals hi ha tot un currículum ocult fet d’exemples que triem, de com ens comportem, de la relació que establim amb els companys i amb els alumnes… I sovint no el controlem. Quan en una conversa a l’aula, assenyalem els nois i noies com a únics responsables d’una desfeta, els estem enviant també un altre missatge subliminar: “la culpa no és meva, jo he fet el que havia de fer”. No ens estranyi, doncs, si aquesta actitud es va reproduint.

    Per això crec que val la pena intentar alguna cosa diferent. Per això he decidit repetir que la responsabilitat que hi hagi obsessió per les notes és (també) meva. I també sóc responsable que hi hagi alumnes desmotivats i avorrits, que hi hagi poca connexió entre el que ensenyem i la vida, que el fracàs acadèmic depengui de les desigualtats socials, que els espais i els temps educatius no ajudin a l’aprenentatge, que formem persones que saben estar, però que sovint no saben ser, que l’educació sigui un café para todos pensat per a tothom en general i per a ningú en particular. És clar que cal canviar el SISTEMA! Però és que si no canvia, també serà culpa meva.

    Com va dir un bon educador: “Només des d’un atac de responsabilitat col·lectiva, […] podrem superar el que ve sense prendre mal”.

    IN MEMORIAM CARLES CAPDEVILA

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Carles Capdevila opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “El racisme és inherent a la societat i, per tant, també n’hi ha a les aules”
    Next Article
    Opinió
    Estimat Carles
    Sandro Maccarrone

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}