Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La direcció de l’IES Moreria dimiteix per la falta de recursos per prevenir suïcidis

    Ana Bisquert Salamarç 2, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    IES La Moreria | STEPV
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A l’IES La Moreria, una trentena d’alumnes pateixen conductes agressives i suïcides i no disposen de mitjans per afrontar aquesta situació. Tot i que feia temps que es posaven en contacte amb la Conselleria d’Educació per tal de pal·liar la situació, no han rebut cap resposta fins al passat 8 de febrer, quan tot l’equip directiu va presentar la dimissió i el succés es va viralitzar.

    “Sense els recursos […], la inclusió educativa, la salut mental, l’accessibilitat i la integració lingüística del nostre alumnat són una utopia”, afirma l’institut en un comunicat en què el claustre, format per quasi 70 persones, donava suport a la decisió de la direcció. En aquesta assemblea van parlar de “silenci ensordidor” per part d’Educació i un “sentiment d’abandonament que ha afeblit un claustre cada vegada més desbordat”.

    En aquest comunicat informaven que la situació s’havia descontrolat en els darrers mesos i havia arribat a un punt dramàtic en què alguns professors van ser agredits fins al punt de patir danys “físics molt seriosos”.

    A més a més, en el centre han hagut de fer front a intents de suïcidi dins les aules, i fins i tot han hagut de desplaçar aquests alumnes a les aules del primer pis i ser vigilats per docents. Amb aquest estat, van demanar “de manera urgent” recursos concrets sense obtenir cap resposta.

    Una orientadora per a tot el centre i altres carències

    Actualment el centre té oberts 15 procediments per aquestes conductes i afirmen que han demanat “de manera urgent” recursos addicionals específics, com una Pedagoga Terapèutica (PT) o atenció domiciliària per controlar els casos més greus. El motiu és que l’institut disposava tan sols d’una orientadora i una única plaça de PT per ajudar els 34 alumnes amb necessitats específiques.

    Com subratllen, hi ha una “impossibilitat de gestionar els escassos recursos” del centre per a un alumnat que “necessita una avaluació psicopedagògica, així com atenció i seguiment per part dels docents de Pedagogia Terapèutica i educadors”. Des del sindicat STEPV, Marc Candela, coordinador d’Acció Sindical, afirma que un centre dotat de recursos pot fer front a aquestes noves situacions però, en cas contrari, és molt complicat gestionar-ho.

    “Respecte dels orientadors, existeix un problema de normativa”, remarca Candela. “Segons el decret en secundària i batxillerat, ha d’haver-hi un orientador per cada 700 estudiants, uns números que no tenen sentit perquè no atenen les necessitats de l’alumnat, i menys ara després de la pandèmia”. En l’IES de Mislata hi ha 600 alumnes, de manera que la seva situació no és un cas aïllat. Aquesta és una mesura que, com diu el coordinador del sindicat STEPV, es demana des de fa anys als instituts i s’està lluitant per canviar-la.

    A sobre, la ràtio de les aules segueix sent un problema, especialment quan es demana per normativa que el professorat atengui de manera individualitzada als estudiants i tingui en compte les seves diferències. “Si abans estaven desbordats i ja fa anys que s’anava reivindicant, ara s’ha arribat a una situació límit amb l’augment de problemes de salut mental en eixes edats”, reafirma Candela.

    Juntament amb això, des de l’IES demanaven hores de reforçament (PAM) en les àrees lingüístiques, que s’han denegat per part d’Educació. D’entre 25 i 30 que els corresponen, sols en disposen de sis, a diferència d’altres instituts locals, sense que hi hagi cap motiu justificat, com defensen. I és que al centre estudien 114 alumnes d’origen estranger, dels quals la meitat no parla valencià, i alguns tampoc castellà, per la qual cosa aquest reforçament és de vital importància, per assegurar la seva adaptació i garantir-ne la integració.

    A tots aquests problemes se sumen les barreres arquitectòniques que impedeixen garantir la inclusió. Els docents feia anys que sol·licitaven incorporar un ascensor perquè els alumnes amb mobilitat reduïda pogueren accedir-hi sense cap problema, novament sense resposta. “Alguna cosa ha fallat en la comunicació”, explica Marc Candela.

    La salut mental, un problema al qual s’ha de fer front

    La pandèmia ha suposat per a la joventut un punt d’inflexió en la seva salut mental i, com va afirmar el president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, “ha posat en relleu una problemàtica que ja venia d’abans”. Actualment, un de cada cinc joves d’entre 10 i 19 anys pateixen un problema de salut mental segons Unicef, una xifra que s’ha disparat els últims anys.

    En l’IES La Moreria asseguren que “el nombre i la gravetat dels incidents relacionats amb la salut mental han augmentat exponencialment els darrers anys”, amplificant-se per la pandèmia. Les dades ho confirmen, i per aquest motiu Ximo Puig va presentar a finals de 2021 un Pla de Salut Mental de 4 anys, col·locant els joves com a prioritat, per tal de donar ajudes als afectats, fer un treball col·lectiu de conscienciació i millorar de manera estructural la salut mental pública.

    La reacció política

    Davant aquesta “crisis de salut mental sense precedents”, com declara el comunicat, el president de la Generalitat ha declarat que es tracta d’una qüestió fonamental i que han sigut “pioners per situar aquest tema en l’agenda”. Ha remarcat que la Conselleria està “absolutament afligida” pel que ha passat a l’IES de Mislata i afirma que s’estan buscant “solucions immediates i sobretot estructurals”.

    Així doncs, la Conselleria, en assabentar-se de la gravetat de l’assumpte, va accedir a fer una inspecció per analitzar el cas i es va concretar una reunió amb el secretari autonòmic per tal de millorar la situació. Aquests actes han portat a posar en marxa algunes mesures amb la intenció, segons Puig, de donar “entre tots la màxima protecció als xiquets en un moment de dificultat i donar suport als professionals d’educació”.

    En primer lloc, s’ha produït un contacte entre l’equip directiu del centre i la directora territorial de la Conselleria en València, en la qual es va analitzar la situació i es va planejar una inspecció educativa.

    En segon lloc, des de Direcció General d’Inclusió Educativa s’han enviat dos professionals de PT, un dels quals és escolta, a més de reforçament extra d’orientació, per oferir a l’alumnat l’ajuda que necessiten.

    Per altra banda, aquest dimecres el Síndic de Greuges ha obert una queixa d’ofici per tal d’investigar el cas. Així doncs, sol·licita a les conselleries d’Educació i de Sanitat un informe detallat sobre la repercussió dels fets en els alumnes. En específic, a Sanitat insta que informen si han sigut implementades les mesures d’intervenció del Pla de Prevenció del Suïcidi i Maneig de la Conducta Suïcida del País Valencià.

    Des del Síndic, consideren que aquesta situació «impedeix prestar l’atenció necessària a l’alumnat amb necessitats educatives específiques i reforç docent» i assenyalen que pot suposar una vulneració als drets reconeguts als menors d’edat.

    Tenint en compte aquestes actuacions, des de l’institut s’ha emès un comunicat assenyalant que “amb la dotació d’aquests recursos i la implicació de tot l’equip docent es potenciarà la millora del centre per a poder cobrir les necessitats”. També apunten què tenen “el compromís de millorar infraestructures” per poder fer “totes les actuacions en el centre per millorar la seva accessibilitat”. Finalment, apel·len a la calma i a la tranquil·litat i subratllen que “continuarem treballant, com sempre, pel nostre alumnat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    institut salut mental suicidi
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    “Endreçar” la coeducació? Doncs més formació i més recursos ja!
    Next Article
    Entrevista
    Bernat Pèlach (Intersindical): “Els docents cada cop se senten menys partícips dels projectes”
    Ana Bisquert Sala

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Jordi Alonso on març 28, 2023 4:23 pm

      Us convido a llegir l’article:

      https://mestreacusatdabusos.wordpress.com/2023/03/23/construir-el-benestar-dels-infants/

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}