Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La I+D+i de l’educació: que el canvi no deixi ningú enrere

    Montse Rossetembre 9, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El canvi educatiu està passant i és bo que passi. Penso que és irreversible i que, al final, les lleis s’hi adaptaran. Haurem de lluitar poc o molt, però s’hi adaptaran.

    Per sobre de tot, admiro la feina de tota la gent de l’educació que s’està deixant la pell per fer el que creu que ha de fer, al servei de l’alumnat i sovint en contra de la norma o aprofitant-ne les vores i els descosits. Com a sindicalista, tinc dues feines: que l’educació millori i que les persones que hi treballen no se l’hagin de deixar, la pell. Treballar bé hauria de ser suficient.

    Com ha de ser aquest canvi perquè vagi bé per a l’educació i vagi bé per a qui hi treballa? No és gens fàcil, en un escenari d’incertesa política, cientificotècnica, social, econòmica, ecològica, cultural. En tot cas, convé que el canvi ens porti a una situació de més justícia educativa i, per tant, de més inclusió educativa. Això implica pensar en la construcció completa de la persona, en la construcció de xarxa social, i també en la xarxa natural. I deixar de pensar l’educació com un procés de selecció, que sempre és un procés de selecció de classe social. Les classes treballadores hi han de participar i hi han de guanyar, en aquest canvi.

    Pensar el canvi suposa també considerar l’acceleració exponencial del coneixement cientificotècnic i les seves conseqüències en la vida, en el treball i en la pròpia ciència. Ja ara, l’educació és una activitat per a tota la vida. No m’agrada que ens diguin que hem de preparar l’alumnat perquè s’adapti al futur. Desitjo contribuir a preparar l’alumnat (al complet) per governar la seva vida i fer el seu futur: autonomia i responsabilitat.

    El sistema educatiu sí que s’ha adaptar. I ha de fer-ho amb garanties i no amb ocurrències. Passar de canvis puntuals, necessaris, a canvis sistèmics requereix l’acció organitzada de la societat, i penso que, en aquest punt, el sindicat hi té un paper. Ens toca ajudar a transformar la norma, la política, la inversió, les condicions de treball, l’arquitectura, la governança… Ho provem amb honestedat.

    Des del meu punt de vista, la clau del canvi està en la formació continuada del professorat. Crec que no hi hem insistit prou. Cal fer de la formació continuada del professorat una activitat laboral ordinària, que retorni el professorat periòdicament a la universitat, per fer cursos de postgrau d’actualització científica, per incorporar-lo a la investigació pedagògica, que estableixi la cooperació de la universitat amb l’escola per assegurar l’avaluació rigorosa i enriquidora de la innovació, així com la seva difusió. La formació continuada s’ha d’internacionalitzar, com és internacional i cooperatiu tot el sistema universitari.

    Si fem la I+D+i de l’educació, hem de tenir una ordenació menys prescriptiva i més evolutiva. Si fem la I+D+i de l’educació, el reconeixement acadèmic i professional del professorat han d’anar junts, i ser un eix principal de la promoció professional. El professorat ha de ser el primer subjecte de l’educació al llarg de la vida. Com podríem fer un sistema educatiu al llarg de la vida, si no?

    En aquest moment, la formació del professorat és un frau. Les lleis laborals obliguen a cotitzar i a dedicar a la formació continuada un 0,7% de la nòmina. Amb la massa salarial del Departament d’Ensenyament, si això es complís, serien uns 20 milions d’euros anuals. Ara el pressupost de formació és pràcticament inexistent, i sort en tenim de l’aprenentatge entre iguals. No el podem deixar, i ha de tenir el seu espai en l’horari laboral: reflexió, acció, equip.

    Estic amoïnada perquè, ara com ara, amb una desinversió bestial, una arquitectura decimonònica, un maquinari desigual, una governança sense municipis, un model segregador, el currículum de la LOMCE i les revàlides… La pota que aguanta el canvi és el professorat. També és l’única baula sobre la qual poden actuar les direccions, al seu torn superpressionades i sense mitjans. Molta gent està il·lusionada i molta gent està patint. Sovint, totes dues coses alhora.

    El canvi està passant. Haurem de lluitar, poc o molt, perquè no deixi ningú enrere.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Canvi educatiu Formació continuada formació del professorat I+D innovació Lomce opinió revàlides sindicalisme
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un centre a Calais permet als joves refugiats recuperar la infància
    Next Article
    Actualitat
    “Una escola funciona quan el mestre entén que ho és de tot el centre, no de la seva classe”
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}