Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    La infermera escolar, un perfil imprescindible en una escola inclusiva

    Estel Huguetoctubre 7, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Garantir el benestar i la salut dels menors és un tema que no sembla resolt dins del món educatiu. Actualment, hi ha molts nens i nenes que necessiten atenció mèdica durant la jornada escolar, i la salut mental dels joves tampoc no passa pel seu millor moment –més d’onze milions d’infants i adolescents de la Unió Europea tenen problemes de salut mental, segons un informe d’Unicef sobre l’Estat de la infància en la Unió Europea 2024–, però els centres escolars continuen sense gaire suport sanitari. Un estudi del Sindicat d’Infermeria SATSE Catalunya indica que la gran majoria de centres (un 88,8%) no disposen de personal sanitari, i que el 91,3% dels docents afirmen que assisteixen alumnes amb problemes de salut o condicions físiques o psíquiques que requereixen l’atenció d’un professional de la salut. En aquest context, ja fa anys que diferents sindicats educatius i sanitaris demanen la incorporació de personal d’infermeria a les escoles catalanes.

    En l’àmbit educatiu, el sindicat USTEC-STEs fa anys que reclama la figura de la infermera escolar, i ressalta que “el personal dels centres educatius (professorat i personal d’atenció educativa) no som personal sanitari i no tenim la formació necessària per poder administrar certs medicaments i/o dur a terme determinades cures o protocols sanitaris, que sovint se’ns demanen en els centres”. En aquesta línia, el sindicat SATSE també sol·licita la incorporació d’una infermera escolar a la plantilla de cada centre i afirma, en un comunicat, que “professionals, docents i familiars estan d’acord en el fet que la infermera ‘és una peça clau per a la formació i el desenvolupament saludable de les persones durant l’etapa formativa’”.

    Infermera escolar versus referent

    Actualment, la majoria dels centres segueixen el programa Salut i Escola del Departament d’Educació i el de Salut, que pretén promoure la col·laboració dels centres educatius de secundària i els serveis de salut comunitària per millorar la salut dels adolescents a través d’accions de promoció de la salut, prevenció de situacions de risc i atenció precoç dels problemes relacionats amb la salut mental, la salut afectiva i sexual, i el consum de drogues, alcohol i tabac. Tanmateix, per a Engràcia Soler, presidenta de l’Associació Catalana d’Infermeria i Salut Escolar (ACISE), aquest model pel qual aposta la Generalitat “es cobreix amb infermeres referents escolars que són dins l’atenció primària –normalment es tracta d’infermeres  pediàtriques o amb una formació determinada– i es fa assistència, però no presencialment; poden anar a l’escola un parell d’hores a la setmana per cobrir alguna necessitat en concret i ja està. I no és suficient”. En la mateixa línia es posiciona SATSE, que puntualitzen que “fa uns vint anys, el programa Salut i Escola va ser pioner a tot Espanya en introduir per primera vegada la consulta setmanal de dues hores i mitja d’un professional d’infermeria en el mateix centre d’educació secundària”, però –afegeix– “Ampliar els adherits al programa no significa que els instituts catalans comptin amb una infermera escolar”.

    Professionals amb competències sanitàries

    Engràcia Soler assegura que, actualment, no hi ha més de deu infermeres escolars registrades a les escoles públiques de Catalunya. I que de les anomenades “infermeres referents” n’hi ha entre 450 i 500. “Pràcticament totes són referents, i els infants amb vulnerabilitat important deguda a patologies o a necessitats especials queden totalment al descobert, i el seu dret a l’educació queda reduït, en el sentit que es produeix molt més absentisme”, sosté. ACISE va néixer per defensar la necessitat d’incloure infermeres per cobrir les necessitats sanitàries d’un col·lectiu vulnerable com és la infància i l’adolescència des de l’escola. La seva presidenta considera que “el model actual és barat, però no cobreix les necessitats reals dels infants a les escoles, i menys quan volen que fem una escola inclusiva. Per fer una escola inclusiva necessitem aquest servei d’infermeria escolar”. Soler defensa aquest perfil professional “des de l’escola bressol i fins que acabin l’institut, perquè cada edat té els seus problemes de salut” i afegeix que “tots els nens i nenes tenen dret a l’educació i, per motius de salut, l’absentisme s’incrementa, però quan hi ha una infermera a l’escola part d’això s’evita”. La infermera escolar també pot detectar conductes addictives i nocives i hàbits no saludables entre els alumnes, i té un paper fonamental en la detecció i seguiment de trastorns alimentaris, problemes mentals i desequilibris emocionals o qüestions com ara la violència de gènere, les malalties de transmissió sexual, intents de suïcidi i el bullying.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Inclusió Infermera escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El noi de l’andana
    Next Article
    Entrevista
    Ricard Aymerich: «És moment de plantejar les bases d’una nova llei d’educació»
    Estel Huguet

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Mirades precioses contra l’aïllament

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}