Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La llavor del país que volem

    Josep Gonzàlez-Cambrayjuliol 12, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Anglesola | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No em cansaré de donar les gràcies als equips directius dels centres educatius, als mestres i professorat, al personal d’administració i serveis, al personal d’atenció educativa, a les famílies, a l’alumnat, als ajuntaments d’arreu del país, als professionals del Departament d’Educació i del Departament de Salut. El curs de la Covid ha estat un exemple d’èxit compartit i col·lectiu de què hem d’estar molt orgullosos com a país. La majoria de països del nostre entorn no han pogut mantenir les escoles obertes i segures en aquest període. És de justícia recordar que, en iniciar el curs, veníem d’una situació de confinament total que havia aïllat els infants i les seves famílies de l’entorn educatiu. I, contra moltes veus, vam maldar amb els equips directius, els docents i el Departament de Salut i Educació per obrir les escoles i mantenir-les segures. La gestió no ha estat fàcil i cal reconèixer el sobreesforç, l’adaptabilitat i la creativitat dels professionals de l’educació en aquest període. Sense el seu compromís i actitud no hauria estat possible.

    De cara al curs vinent, estem determinats a no malbaratar les energies ni els aprenentatges que ens ha deixat aquest any extraordinari.

    Assumeixo la responsabilitat d’encapçalar el Departament d’Educació amb un repte colossal: és imprescindible seguir avançant en la transformació del sistema per assolir una educació equitativa i de qualitat, i fer-ho amb un ferm compromís amb el país, els docents, els infants i joves, i les seves famílies. Per això hem incorporat un nou equip de direcció al Departament format per nou dones i tres homes, que provenen majoritàriament de la direcció de centres i de la direcció dels serveis territorials. Persones que coneixen la gestió i les necessitats dels centres educatius. I hem creat la Direcció general d’Alumnat per tenir en compte la seva veu.

    És imprescindible seguir avançant en la transformació del sistema, a fi de garantir que tots els infants i joves, vinguin d’on vinguin, tinguin accés a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa

    Avancem cap a una escola on l’alumnat no només aprengui coneixements, sinó que també aprengui a fer, a ser, i a conviure. I per això necessitem una transformació social, verda, feminista i democràtica dins dels centres educatius, en tots els centres educatius. La mateixa transformació que considerem necessària per al país. Perquè l’escola que fem avui és la llavor de la Catalunya que veurem créixer.

    Les transformacions que ens proposem tenen l’objectiu de garantir que tots els infants i joves, visquin on visquin i vinguin d’on vinguin, tinguin accés a una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, que els acompanyi en el creixement personal i els formi en les capacitats necessàries per ser ciutadans del segle XXI.

    Apostar per una educació de qualitat significa que l’escola ha de ser inclusiva.  Que avançarem de forma progressiva cap a la gratuïtat de l’etapa 0-3. Que incrementarem l’oferta territorialitzada de les llars d’infants rurals. Que combatrem l’abandonament escolar. Que continuarem desplegant el Pla d’Educació Digital per superar la bretxa digital evidenciada per la pandèmia. Que impulsarem una Formació Professional connectada amb l’àmbit laboral i el territori. Que lluitarem contra qualsevol forma de violència als centres, fent prevenció a través de la coeducació i l’educació en valors basats en el respecte als drets humans i la diversitat. I també detectant i donant resposta ràpida a les víctimes de casos d’assetjament o d’abús. Que dedicarem una atenció especial a la salut mental i emocional de l’alumnat. Que defensarem un model lingüístic que ha demostrat ser font d’oportunitats i de progrés.

    Hem fet arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i serveis del nostre sistema educatiu

    Aquest és només un apunt de les línies d’actuació que hem d’impulsar per garantir els drets de l’alumnat i les famílies. Alhora hem de tirar endavant una renovació pedagògica basada en una formació integral i competencial. I per fer-ho necessitem tenir al capdavant professionals de l’àmbit educatiu amb la millor formació i els millors recursos que els puguem donar. Per això, una de les primeres actuacions del nou equip ha estat fer arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i els serveis del nostre sistema educatiu.

    Ens queda molt camí per fer! Un camí que farem amb tota la comunitat educativa, al servei de l’alumnat i al costat dels mestres i el professorat.

    El repte és colossal, sí, però l’assumim amb compromís, coratge i il·lusió.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El racisme comença al pati del col·legi; del pati al bar; d’insults a puntades; i de puntades a trets
    Next Article
    Actualitat
    Qüestions a tenir en compte a l’hora d’educar en un món que ja és “una mica diferent”
    Josep Gonzàlez-Cambray

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on juliol 16, 2021 10:03 am

      Programa d’educació 2021-2055
      1 Bon pla d’accions de política de l’educació. Necessàries. Ens hi identifiquem.
      2 Intenció d’anar al cor de l’educació: la pedagogia, el motor que no pot parar.

      “Alhora hem de tirar endavant una renovació pedagògica basada en una formació integral i competencial. I per fer-ho necessitem tenir al capdavant professionals de l’àmbit educatiu amb la millor formació i els millors recursos que els puguem donar. Per això, una de les primeres actuacions del nou equip ha estat fer arribar un qüestionari a tots els docents de Catalunya per tal de copsar la seva opinió i millorar la gestió dels recursos i els serveis del nostre sistema educatiu.”

      3 Escoltar docents i directius. Necessari per prendre decisions i assignar recursos ajustats a cada institució escolar.

      4 Al capdavant professionals de la pedagogia amb la millor formació: a) Principis a partir del coneixement de l’educació i l’aprenentatge aportats per les ciències. (Neurologia, Antropologia, Psicologia, Sociologia) b) Visió sistèmica de l’educació amb totes les variables (entrada, context, procés, producte, impacte) c) Derivació de decisions i accions reguladores de les tensions (no reduïbles), ajustament als referents ( materials, humans i formals) de cada centre. d) Avaluació dels processos amb evidències criterials i dels resultats amb evidències amidables (valor afegit) i interpretació.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}