Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La llibertat del docent

    Opinió
    La llibertat del docent

    Redacciójuliol 10, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

     

    L’escola educa les persones per a ser lliures, crítiques, empàtiques, respectuoses amb els altres i amb l’entorn, solidàries, compromeses, amb ganes de saber… (la llista és inacabable). Dóna les eines per desenvolupar durant l’època formativa i després, al llarg de tota la vida, l’esperit crític que permet interpretar el món que ens envolta.

    Per aconseguir això necessitem escoles en les quals el professorat es senti lliure, transmetent als seus alumnes una visió objectiva i transparent, sentint el suport de l’entorn i, en especial, de la totalitat de la comunitat educativa. La mestra ha de trobar a l’escola les eines precises per compartir aquests valors.

    A l’aula els docents s’han de sentir confiats, en harmonia amb els seus alumnes, segurs que tot el que s’hi fa és per garantir-ne l’aprenentatge. Els alumnes també han de sentir aquest ambient obert, acollidor i empàtic, garantia d’una educació en llibertat i per la llibertat.

    Ja fa un temps que es qüestiona la tasca dels docents a les aules, es posa en dubte el que han dit o els temes que han treballat, tothom reclama el dret de fer crítiques sense contraposar versions, sense conèixer opinions diverses. Destruïm la credibilitat d’una mestra d’avui per demà, vulnerem la seva privacitat i fomentem el seu desprestigi social, sense avaluar amb prudència uns fets interpretats amb excessiva acceleració.

    Això afecta la resta dels integrants del col·lectiu docent, doncs frenen les seves dinàmiques, pensen en quina pot ser la més cauta posició davant l’escenari que observen i canvien la manera d’actuar. Quan la por entra a l’escola, la llibertat se’n ressent. Si les mestres tenen por, no podran educar persones lliures.

    La tasca educativa està poc valorada per la nostra societat. Es posa en risc el prestigi dels docents, són objecte de tota mena de crítiques, tothom es veu capaç de fer la feina de la mestra, i d’opinar de la tasca educativa.

    La societat ha de confiar en les seves mestres. Ha de saber que procuren el millor pels infants que eduquen, que formen part d’una escola que vetlla pels interessos dels alumnes i que darrere hi ha l’administració, que posa les pautes per assegurar que tots tinguin la mateixa educació i les mateixes oportunitats.

    Hem de sentir orgull de les nostres mestres, confiar en el que fan a l’aula. Al mateix temps s’ha de lluitar, amb la màxima exigència i amb la mínima tolerància, contra la mala praxi, que s’ha de posar en evidència i s’ha d’eradicar. La mateixa escola l’ha de detectar, corregir-la i apartar als docents que la practiquen, mai amagar-la ni consentir-la.

    L’escola, que engloba totes les persones que la componen, ha de tenir el suport de la societat, ha de sentir que es valora la tasca que s’hi fa. De vegades s’equivoca, hi ha algun conflicte, s’han de fer canvis, s’han de reestructurar procediments, s’han de reconèixer errors que mai haurien d’haver succeït. Però sempre s’ha de recórrer al diàleg per continuar endavant i aconseguir una escola millor entre tots i totes, amb major rigor i supervisió després de cada experiència.

    Cal que tots els docents, des de les llars d’infants fins a la universitat, se sentin orgullosos de la seva feina, sense haver d’admetre que es qüestioni imprudentment la seva tasca dins l’aula. És el món educatiu i no un altre el qui sap què s’ha d’ensenyar, com i quan, disposant dels canals i dels òrgans per controlar i regular, per corregir i avaluar, per investigar des de les seves institucions pedagògiques.

    Entre tots hem de vetllar perquè els professionals de l’educació tinguin una bona formació. Aquests s’han d’esforçar a formar-se i s’han de comprometre que sigui una tasca continua al llarg de la seva carrera professional. Per altra banda, l’administració ha d’oferir aquesta formació, àmplia i variada, amb un fort component ètic en els seus continguts, reclamant dels seus docents el compromís inequívoc, constant, amb els principis que han fet evolucionar l’educació com una de les principals vies envers una societat justa.

    Hem de confiar en les nostres mestres, ja que també en elles està el futur de la nostra societat!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Reconeixement per a la renovació pedagògica i el compromís ètic
    Next Article
    Opinió
    10 contes i novel·les per treballar la malaltia, la mort i el dol
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}