Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La manca d’incentius i les traves legals frenen la transferència de coneixement a les universitats

    Agència SINCfebrer 13, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Laboratori del Parc Científic de Barcelona. / Raimon Solà (Agència Sinc)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat originalment  a l’Agència SINC

    La creació de llaços entre universitats i empreses mitjançant transferència de coneixement és clau per fomentar la innovació i l’ocupació. Un estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya demostra que tant les diferències territorials, com la falta de suport institucional i de cultura emprenedora, dificulten aquesta transferència.

    El treball, publicat a la revista Journal of Business Research, ha inclòs les dades de 44 universitats públiques espanyoles –de les 47 existents– entre els anys 2006 i 2009.

    “Les activitats de transferència tecnològica més rellevants es relacionen amb el desenvolupament i comercialització de patents, la generació de contractes, de llicències amb empreses i la creació d’empreses universitàries o spin-offs”, explica a Sinc Jasmina Berbegal, una de les autores i actualment investigadora de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC).

    Per estimar el nivell d’implicació de les universitats en aquest tipus d’activitats, els experts van estimar l’eficiència dels centres mitjançant un model en el qual van incloure factors com el personal disponible, la inversió en R+D, el nombre de graduats i d’articles publicats –per mesurar el rendiment en ensenyament i investigació– i el nombre de spin-offs creades.

    Després, van aplicar una segona anàlisi per tal d’apreciar la possible influència de l’entorn i les característiques del teixit empresarial de cada regió, així com la presència d’incentius que poguessin explicar les diferències.

    Entre les noves variables es van incloure la mida de la universitat, el nombre de patents, la càrrega d’ensenyament per professor i l’oferta educativa dels centres.

    La informació procedia de dues fonts: els informes anuals de la xarxa d’Oficines de Transferència de Resultats d’Investigació (RedOTRI) i els informes bianuals de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE).

    Berbegal destaca el paper de les OTRI, que, com indica la investigadora, “constitueixen una estructura necessària per garantir una eficient generació d’activitats de transferència tecnològica dins de les universitats”.

    Diferències territorials

    D’acord amb les dades de 2011, “a Madrid, cinc de les sis universitats tenien parc científic i totes posseïen incubadora d’empreses. A Catalunya sis de les set universitats comptaven amb aquestes infraestructures “, assenyala Berbegal. “A València i Galícia tots els centres comptaven amb parc científic i tots menys un amb incubadora”, continua.

    El component regional va resultar ser determinant, segons l’estudi. El desenvolupament tecnològic dels territoris afectava positivament a la creació d’empreses vinculades a la universitat (spin-offs), els centres més eficients es trobaven en àrees amb una intensitat tecnològica superior i una alta taxa de formació de nous empresaris. Les universitats localitzades en aquests territoris van demostrar tenir una major implicació en el desenvolupament d’activitats relacionades amb la transferència de coneixement.

    Per exemple, segons les dades pels investigadors, a Andalusia “només el 44% de les universitats tenien parc científic i tres d’elles no tenien ni parc científic ni incubadora d’empreses”. Als centres de Saragossa i la Rioja també mancaven les dues instal·lacions.

    “Les administracions públiques dissenyen programes i incentius per enfortir les sinergies entre universitats i empreses –diuen els autors–. No obstant això, aquestes polítiques estan subordinades als patrons culturals i a les barreres territorials”.

    Així, és imprescindible que aquestes estratègies de transferència tinguin en compte les característiques del teixit industrial de cada regió per adaptar-se a les necessitats específiques “tant dels empresaris locals com de la comunitat on la universitat desenvolupa la seva activitat”, puntualitza l’experta.

    Manca d’incentius

    Quant a les causes d’aquestes mancances, més enllà dels factors regionals, “podria dir-se que els principals problemes que frenen la transferència tecnològica es relacionen amb la manca d’incentius perquè els professors i departaments universitaris s’involucrin en els processos de transferència tecnològica”.

    Segons els experts, la cultura emprenedora és escassa entre el professorat espanyol. “Els professors tindrien majors incentius si existissin menys barreres contractuals perquè les empreses puguin establir contactes formals i desenvolupar activitats de transferència tecnològica”, recalca Berbegal.

    Una altra possible via per impulsar l’emprenedoria és que “les agències avaluadores de qualitat docent, com l’Agència Nacional d’Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA) donessin un major pes a aquestes activitats dins dels seus esquemes d’avaluació”.

    L’estudi assenyala que tot i que “la universitat espanyola té el potencial suficient”, la forma de gestionar els recursos i implementar les polítiques de foment “està afectant negativament a la seva productivitat”.

    El camí a seguir passa per “donar més llibertat perquè professors i la mateixa universitat puguin participar del capital social d’una empresa i que representin l’output de qualsevol activitat de transferència desenvolupat”, conclou la investigadora.

    Referència bibliogràfica:

    Berbegal-Mirabent, Jasmina, Lafuente, Esteban; Solé, Francesc (2013). “The pursuit of knowledge transfer activities: An efficiency analysis of Spanish universities”. Journal of Business Research, Vol 66, No 10, pp.2051-2059.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La lectura del futur: llibres sensorials i experimentals
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona ajusta l’oferta escolar a la demografia dels barris
    Agència SINC

    Related Posts

    Anàlisi
    1 de cada 5 joves mira TikTok més de 2 hores diàries

    gener 7, 2025

    Anàlisi
    L’escola del mar

    desembre 30, 2024

    Anàlisi
    El nivell d’estudis: un factor determinant en la salut i l’esperança de vida?

    novembre 21, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.