Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Hem explicat bé el passat? La batalla per la memòria del franquisme a les aules

    Mariona Pina Herrero (Verificat)

    “A l’escola no sabem què passa al món” (segona part)

    Joan M. Girona

    Ultimàtum dels sindicats a Educació amb mobilitzacions al desembre i nou calendari de negociacions

    Redacció

    Mig segle de la mort de Franco: Com explicar el franquisme als joves

    Andreu Claret

    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    Nora Sánchez Oussedik i M.Cristina Furió Rubio
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La Mediterrània que educa i comparteix

    Opinió
    La Mediterrània que educa i comparteix

    Parlar d’educació a la regió mediterrània és parlar de diplomàcia local: ciutats que intercanvien experiències i construeixen solucions compartides
    Josep Canals Molinadesembre 2, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Assemblea MedCities 2025
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa uns dies, Barcelona va esdevenir la capital de la Mediterrània acollint múltiples actes, entre els quals va destacar: la Conferència de Ciutats Mediterrànies Barcelona+30. Una trobada que commemorava el 30è aniversari del Procés de Barcelona i va reunir alcaldes, institucions i agents de cooperació de tota la regió mediterrània. Va ser un espai per a la reflexió compartida i de balanç, però sobretot de mirada endavant: tres dècades després, quin paper han de tenir les ciutats i els ajuntaments en la transformació mediterrània? I, sobretot, com convertim aquest coneixement compartit en canvis reals en benefici per a les persones?

    En un context així, podria semblar anecdòtic parlar d’educació. Però no ho és. Perquè darrere de qualsevol política valenta hi ha sempre un procés educatiu: un canvi de mirada, una manera diferent d’entendre la ciutat, la natura, els recursos, el veïnatge i el futur col·lectiu.

    MedCities, 92 ciutats enxarxades

    A MedCities ho veiem cada dia. Treballem frec a frec amb 92 ajuntaments i àrees metropolitanes de sengles ciutats de la Mediterrània que comparteixen reptes profunds: desigualtats estructurals, vulnerabilitat climàtica, tensions socials o una biodiversitat cada vegada més fràgil. També comparteixen les ànsies per millorar, el desig de prosperitat, de fer unes ciutats més amables i humanes. I és aquí on l’educació –entesa com una eina de capacitació, sensibilització i impuls del canvi cultural– esdevé una peça essencial de l’actual mosaic mediterrani.

    A la Mediterrània, educar vol dir formar equips tècnics i polítics locals, compartir metodologies; enfortir capacitats municipals o acompanyar governs que volen repensar les seves polítiques ambientals i socials gràcies a bones pràctiques compartides i als errors apresos d’altres. Són processos menys visibles que un gran projecte d’infraestructures, sens dubte, però acostumen a ser molt més transformadors: perquè creen criteri, autonomia i visió de llarg termini.

    La iniciativa Dannieh Goes Cleaner al Líban n’és un bon exemple. MedCities, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament van liderar aquest projecte centrat en una campanya de sensibilització i accions concretes per millorar la gestió dels residus. El projecte no es va limitar a ubicar nous contenidors o promoure campanyes informatives; van ser els infants i els joves els qui van liderar la transformació, aprenent, debatent i actuant per tenir cura del seu entorn.

    Aquesta iniciativa no només va aconseguir l’eliminació de 9 tones de residus i millorar carrers i platges; va promoure una manera diferent de mirar el territori, i amb aquesta, una nova possibilitat de futur. És aquest tipus d’educació –vinculada al territori, participativa i vivencial– la que genera canvis que perduren.

    Un altre exemple en què una iniciativa vincula educació i participació ciutadana per impulsar coneixements i estima pel medi ambient és el projecte europeu ANERIS del programa Horizon. Conté un àmbit de treball ben important: l’anomenada ciència ciutadana, en què els ciutadans participen activament de la recollida de dades sobre espècies que es troben a la costa de les ciutats mediterrànies, dins i fora del mar. Gràcies a una plataforma digital oberta a tothom, la ciència pot avançar i les persones intercanviar coneixements i aprendre sobre la biodiversitat que els envolta. Aprendre del que ens envolta és garantia d’estimar i, per tant, de protegir.

    La diplomàcia local, eix vertebrador i educatiu

    La conferència Ciutats mediterrànies Barcelona+30 ha visibilitzat aquesta feina sovint silenciada. I és important que així sigui: perquè sense ajuntaments formats per donar millors serveis, apoderats i connectats entre si, cap estratègia regional, nacional o estatal té recorregut real. Les autoritats locals, al cap i a la fi, són les encarregades de traduir els grans reptes com la localització dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), el Pacte per la Mediterrània, o la concepció de projectes i intervencions des de la perspectiva WEFE (que en les sigles en anglès vol dir tenir en compte de manera conjunta i no aïllada, l’aigua, l’energia, els aliments i els ecosistemes), en realitats concretes.

    A MedCities, els professionals conversen amb els equips tècnics dels 92 ajuntaments membres per establir relacions de confiança i aprenentatge a través de l’intercanvi de coneixements, bones pràctiques i també de les errades comeses. Així, s’impulsen i promouen projectes sobre la gestió sostenible dels residus, la mobilitat sostenible, la humanització de l’espai públic, la cohesió social o l’educació ambiental, cultural o cívica.

    Parlar d’educació a la Mediterrània, doncs, és parlar de diplomàcia local. De com les ciutats intercanvien experiències, aprenen les unes de les altres i construeixen solucions compartides. És parlar d’un patrimoni immaterial que sovint pesa més que els pressupostos: la capacitat de mirar-nos com a comunitat mediterrània. És aquest contacte humà que genera cohesió i vincles entre persones, des dels Països Catalans fins a Jordània.

    I és aquí on la mirada educativa esdevé imprescindible. Perquè sostenibilitat no vol dir només reduir emissions; vol dir aprendre a consumir menys. No vol dir només protegir ecosistemes; vol dir reaprendre a relacionar-nos amb la natura. No vol dir només gestionar bé els serveis públics; vol dir entendre que les decisions d’una ciutat afecten les altres, perquè hem d’entendre que no som territoris interdependents.

    Trenta anys després del Procés de Barcelona, tenim una oportunitat per enfortir aquest compromís. Per reivindicar que educar no és una activitat accessòria, sinó una estratègia de futur. Per impulsar una Mediterrània que s’entén –i s’educa– com una xarxa d’ecosistemes urbans que cooperen, comparteixen i es transformen.

    Perquè, al cap i a la fi, educar és això: dotar-nos d’eines per desenvolupar-nos vers un futur millor.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Ajuntaments ciutat local Medcities Mediterrani ods 2030 opinió participació transformació educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleDídac Lee a Manel Montoliu: “Em vau ensenyar la cerca de l’excel·lència, i que sempre es pot fer un pas més”
    Josep Canals Molina

    Secretari general de MedCities

    Related Posts

    Opinió
    “A l’escola no sabem què passa al món” (segona part)

    novembre 28, 2025

    Opinió
    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    novembre 27, 2025

    Opinió
    L’ensenyança col·lectiva

    novembre 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}