Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La nova llei d’FP crearà més competència entre els centres

    Jesús Martin Riveraabril 20, 20226 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes accedint a l'Institut Bonanova | Foto: Institut Bonanova
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquesta informació és indispensable, juntament amb la de les diferents fires d’FP que es desenvolupen al llarg i ample del país, per fer-se un llistat dels centres educatius per quan comenci el període de preinscripció de cada cicle. Amb la nova llei d’FP tenim els de grau bàsic, grau mitjà, grau superior, cursos d’especialització, programes de formació i inserció (PFI) i els itineraris formatius específics (IFE).

    L’FP, gràcies a la seva alta ocupabilitat i la gran inserció laboral dels seus cicles, està guanyant any rere any més alumnat. Atès que és molt difícil de preveure quantes persones s’hi volen preinscriure, hauríem de considerar una part de la població que està interessada a cursar formació professional sense provenir de la continuïtat de l’ESO.

    Alguns exemples: un col·lectiu seria el format per aquelles persones que van abandonar els estudis prematurament i que volen tornar a reprendre’ls. Un altre seria el de les persones que vulguin qualificar-se o requalificar-se amb edats compreses entre els setze anys fins als 65.

    Això implica un canvi de paradigma. L’oferta no ha d’estar pensada únicament i exclusiva en la continuïtat educativa (50% de les places), sinó en tot el conjunt: persones desocupades, persones que volen una nova oportunitat i persones que es vulguin requalificar professionalment. Per tant, si no hi ha prospecció podem trobar-nos amb un dèficit de places permanent. En una recent roda de premsa per presentar l’oferta formativa del curs vinent, el Departament d’Educació ha anunciat un increment d’unes 7.600 places més respecte al curs passat, un 5% de l’augment de l’oferta total d’enguany, però ho ha fet sense abans haver realitzat una prospecció i una planificació de l’oferta educativa d’FP.

    L’oferta de places d’FP no ha d’estar pensada únicament en la continuïtat educativa, sinó també en les persones desocupades, les que volen una nova oportunitat o les que es volen requalificar professionalment

    Enguany, el 19 d’abril s‘han publicitat el nombre de places de l’oferta inicial. A partir del 20 d’abril fins al dia 26 d’abril, els alumnes de 4t d’ESO poden presentar les seves peticions en el CFGM. El període de presentació per l’alumnat sense continuïtat d’escolarització, aquell que actualment no està cursant 4t d’ESO o ensenyaments equivalents serà del 17 al 23 de maig. Val a dir que aquesta distinció entre continuïtat i no continuïtat vulnera el principi d’universalització de la matrícula. Moltes persones quedaran fora del sistema, exclosos perquè les places ja estaran cobertes.

    Trobem a faltar una política de beques que contempli que no tot l’alumnat prové de la mateixa localitat o comarca, ja que les places d’FP són d’àmbit nacional i s’hi entra per nota. De vegades es parla molt de la mobilitat internacional i es desatén la intraterritorial. Per això cal una política decidida de beques que no deixi fora ningú per raons econòmiques.

    Quins tipus de centres d’FP podem tenir a Catalunya segons la nova Llei Orgànica d’FP?

    La LOFP crea una nova xarxa de centres d’FP que s’adeqüen i complementen entre ells segons el mapa de l’FP que cada comunitat autònoma dissenyi en funció les seves necessitats sectorials i de la seva disponibilitat de recursos. La LOFP estableix que hi poden haver set tipus de centres:

    a) Els centres públics i privats autoritzats i acreditats a aquest efecte per l’administració competent, els quals poden oferir estudis d’FP amb d’altres com primària, ESO i batxillerat, aquests són actualment la majoria de centres que tenim a Catalunya.

    b) Els centres integrats d’FP, especialitzats en FP. Dissortadament, a Catalunya encara no en tenim cap, ja que el decret de Centres Integrats no està ni elaborat ni publicat, la qual cosa ens resta competitivitat respecte a altres CCAA que sí el tenen. Cal apuntar que uns quants centres dels actuals podrien ser-ho perfectament. El món de l’FP reclama al govern d’Aragonès que publiqui com més aviat millor el decret que reguli els centres integrats d’FP a Catalunya, perquè sense centres integrats no podrem mai parlar de la integració real dels sistemes d’FP, per molta propaganda mediàtica que es vulgui fer en rodes de premsa conjuntes entre els consellers Torrent i González-Cambray.

    c) Els centres de referència nacional, amb els requisits i en les condicions establertes a aquest efecte pel Ministeri d’Educació i FP.

    d) Els centres d’excel·lència de formació professional designats per l’Administració General d’Estat.

    e) Els organismes, públics o privats, amb els quals les administracions competents subscriguin convenis o estableixin qualsevol altra fórmula de col·laboració.

    f) Les empreses, públiques o privades, que, amb mitjans propis o contractats externament, desenvolupin accions formatives incloses en el Catàleg Nacional d’Ofertes de Formació Professional per als seus propis treballadors, en les condicions que es regulin.

    g) Finalment dir que l’article 80 de la nova llei estableix que podran situar-se a Espanya centres estrangers de formació professional que es regiran pel que es disposa en els convenis internacionals, així com pel que es disposi reglamentàriament. L’autorització per impartir ofertes de formació professional del país d’origen no pressuposarà el reconeixement, a l’efecte d’homologació o convalidació, de les titulacions atorgades per aquests centres.

    Aquesta diversitat de centres requereix que les administracions tinguin juntament amb els agents socials uns criteris molt clars de distribució de l’oferta formativa per tal que atengui a les necessitats de les persones, els territoris i les empreses. S’haurà de redissenyar el mapa formatiu de Catalunya.

    El Consorci d’Educació de Barcelona està fent una reordenació dels centres de la ciutat en el Pla Director 2025-2030 sense pactar el seu disseny amb els agents socials. I això, al nostre entendre, és un greu error, ja que el mapa formatiu de Catalunya és una necessitat del sistema, i, per tant, l’hem de configurar conjuntament, realitzant les prospeccions necessàries per equilibrar formativament els territoris.

    Un dels nostres objectius principals ha de ser evitar els desequilibris entre l’oferta i la demanda de places d’FP, tal com va passar l’any 2021, quan al voltant de 25.000 persones es van quedar sense la petició inicial i gràcies a la pressió social el Departament va haver d’obrir un període extraordinari d’inscripció al setembre. Excepcionalment, es van desviar alumnes a l’Institut Obert de Catalunya i les ràtios es van incrementar un 10%, omplint les aules amb 33 alumnes o més. Així i tot, uns 1.500 alumnes es van quedar sense plaça. Tenim, doncs, el doble repte d’adequar el mapa formatiu a cada realitat territorial i al mateix temps procurar no excloure ningú del seu dret a la formació. El país i els seus habitants ens ho exigeixen! No hem de repetir els errors de l’any passat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Educateca (7): Llibres sobre educació per Sant Jordi 2022
    Next Article
    Reportatge
    Un hort terapèutic per teixir vincles entre alumnes d’ESO i pacients amb lesions medul·lars
    Jesús Martin Rivera

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}