Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La pèrdua d’aprenentatges a causa de la covid es cronificarà si no s’actua, alerta la Bofill

    Redacciósetembre 8, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Mesures de la reobertura de centres, després del confinament | Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els resultats de les proves de competències bàsiques, publicats pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, mostren que el tancament d’escoles viscut al llarg del tercer trimestre del curs 2019-2020 arran de la pandèmia, així com les limitacions que aquesta ha provocat en els dos cursos posteriors (grups bombolla, mascareta, acollida inicial sense avaluacions diagnòstiques…) han estat una font profunda de pèrdua d’aprenentatges i d’agreujament de les desigualtats educatives.

    D’acord amb la Fundació Bofill, el període de confinament “no només va perjudicar el progrés educatiu del conjunt del sistema, sinó que va evidenciar la força de tres bretxes en el sosteniment del vincle educatiu: entre alumnes (amb més o menys recursos familiars), entre centres (amb més o menys experiència digital i una composició social més o menys afavorida) i entre docents (més o menys habituats als entorns digitals d’aprenentatge)”.

    Gràfica: Fundació Bofill

     

    En comparació amb l’any 2020 (just abans del tancament d’escoles), l’any 2022 la puntuació en les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO ha caigut 2,7 punts en castellà, 9,1 en matemàtiques i 6,3 en llengua anglesa; mentre que en llengua catalana no s’observen pèrdues en aquests dos anys. Per la Fundació Bofill, és simptomàtic que les diferències més grans s’observin en anglès i matemàtiques, ja que en aquestes matèries “és on té més incidència el perfil socioeconòmic de l’alumne, les realitats dels centres educatius, les polítiques educatives i el context econòmic general”.

    En aquest sentit, la Fundació Bofill alerta, en una nota de premsa que, malgrat que a Catalunya “no disposem de dades públiques per poder examinar l’impacte desigual entre alumnes”, les dades recollides en altres països mostren que aquesta pèrdua no ha estat igual per a tothom: els alumnes socioeconòmicament desavantatjats i els que ja partien d’un rendiment acadèmic inferior són els que han tingut una davallada més important i qui més suport necessiten per recuperar els aprenentatges.

    Aquesta distància sí que s’observa quan es comparen els resultats entre alumnes de centres públics i centres concertats, on aquests últims obtenen una puntuació superior en 4,8 punts en català i castellà, 11,3 en anglès, 8,4 en matemàtiques i 6,3 en cientificotecnològica. D’acord amb l’entitat que dirigeix Ismael Palacín aquestes diferències “no es deuen a un efecte titularitat, sinó a les desigualtats en les composicions socials que, de mitjana, tenen uns i altres centres”. Les proves també reflecteixen que les diferències entre alumnes de centres amb baixa i alta complexitat han tendit a augmentar en anglès (de forma molt pronunciada), matemàtiques i llengua castellana, i s’ha mantingut o reduït en català i cientificotencològic.

    Tots aquests efectes causats per la pandèmia i el confinament es cronificaran si no s’implementen mesures correctores, assegura la Fundació Bofill, que demana “un pla de recuperació educativa post-covid”. Aquest pla hauria d’incorporar un protocol per identificar l’alumnat socialment desafavorit i amb necessitats educatives; un pla d’orientació d’individualitzat per a l’alumnat amb més dificultats d’aprenentatge; un model de beques que contempli un ajut econòmic de fins a 3.000 euros per curs per a alumnes vulnerables estudiants de 3r i 4t d’ESO, i de fins a 10.000 euros per l’alumnat de 1r i 2n de batxillerat i cicles formatius; o garantir extraescolars de qualitat per a tot l’alumnat, entre altres mesures.

    Com a bona notícia, la Fundació també explica en la nota que, en comparació amb altres països, el retrocés en els aprenentatges a Catalunya i Espanya ha estat menor, un fet que relacionen amb un menor període de tancament dels centres educatius. Segons la recerca internacional, per norma general aquest retrocés en els aprenentatges que reflecteixen les proves externes es mostra de forma més accentuada en aquells països en els quals les escoles van romandre més setmanes tancades (48 en el cas més extrem, el de Mèxic, mentre que a Espanya van ser 12 setmanes).

    Fundació Bofill. Font: Font: Harry Anthony Patrinos, Emiliana Vegas i Rohan Carter-Rau, “An Analysis of COVID-19 Student Learning Loss”, World Bank Group, Policy Research Working Paper 10033, maig 2022.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa Fundació Jaume Bofill Infants i Covid-19 proves de competències bàsiques Proves externes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Maria Montessori no era una dissenyadora de mobles
    Next Article
    Opinió
    ‘Bona sort, Leo Grande’
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024

    Actualitat
    «L’emergència és avui»: famílies i comunitat educativa demanen recursos i claredat després de la DANA

    novembre 7, 2024

    Actualitat
    Un grup de psicòlegs elabora una guia per ajudar l’alumnat després de la catàstrofe de València

    novembre 5, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}