Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La perillosa arribada de la ‘dictacràcia’

    Francesc Imbernonnovembre 11, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    No m’agrada preveure el futur que és possible que no existeixi més que en la nostra imaginació. Quan aquest arriba ja és present, però sí que és important anar pensant els trajectes que ens porten cap endavant i, per això, ens hem de començar a preocupar per l’avenç de polítiques educatives regressives, de tall neofeixista o neoconservadores. De països que comencen a tenir governs de dictacràcia defensors d’aspectes tan  temuts com  la tortura, la xenofòbia, el racisme i homofòbia,  I per suposat, antidemocràtics. Si guanyen  la seva batalla de matar lentament la democràcia amb una croada moralitzadora basada en l’ordre, en la fe i en la disciplina, repercutirà molt en les polítiques socials i educatives. Una tornada perillosa al passat que pot desviar aquest trajecte cap al  futur, que serà present un dia,  repercutint molta gent, sobretot als més desvalguts.

    Ja fa temps que s’acosta aquesta retòrica sobre una modernització que amaga unes ideologies molt conservadores i que aglutina sectors escorats amb un gir cap a l’extrema dreta, com  el populisme autoritari, i vells principis dels conservadors i neoliberals que tenen el prefix “neo”, encara que és la mateixa ideologia de sempre. I també una població que escolta la seva retòrica espantada per la realitat actual, aplicant una “performativitat negativa”[i] que cau en el catastrofisme de les paraules i es deixa enganyar pel discurs de la política de la por (Apple ja ho va dir respecte als EUA el 2002)[ii]:

    Encara que en aquesta aliança existeixen clares tensions i conflictes, el seu objectiu comú és crear les condicions educatives que consideren necessàries per augmentar la competitivitat, els guanys i la disciplina, i així fem tornar a un passat romàntic basat en una imatge idealitzada de l’escola, la família i la llar.

    I no podem pensar que això passa només a països tan llunyans com els EUA, Brasil… encara que siguin molt potents i amb molta influència. Si comencem a mirar al nostre voltant, podem veure com creixen aquestes actituds neofeixistes que pensàvem que estaven derrotats per la democràcia (Hongria, Holanda, Finlàndia, Àustria i molts parlamentaris a països europeus i nous partits neofeixistes).

    I no pensem que ens pot salvar la retòrica de la innovació educativa, si no mirem més enllà de les nostres fronteres, si no evitem la ceguesa del coneixement que deia Morin, aleshores no   veurem que, a poc a poc, s’està posant l’educació en un estadi de mercantilització i competència (que alguna aplicació d’innovació educativa tenen aquests efectes colaterals), on l’educació és el gran negoci.

    Fa temps que alguns d’aquests moviments neo defensen una cultura comuna amb un menyspreu de la diversitat, tornar a una  disciplina fèrria que doni valors socials –els seus–, defensar les proves estandarditzades i tornar a una recentralització amb un govern fort governat pels seus partits dogmàtics, que entre altres coses utilitzen el retrovisor de la història. Ens sona?

    L’educació del segle XXI va lligada al coneixement i la llibertat. S’ha lluitat molt des del segle XIX. I no podem permetre que augmenti el menyspreu per moltes coses, però sobretot pel pensament democràtic i lliure. Si en comptes de preocupar-nos per tantes propostes d’innovació basades en la passió metodològica, algunes pseudocientífiques, però de gran màrqueting i acollida per alguns sectors privats, no ens preocupem, com a repte ètic i polític,  de discutir, analitzar i consensuar què és una educació progressista, democràtica, solidària i lliure, ens podem trobar aquestes tendències neo i un acostament a les dictacràcies.  Això serà un perill a molts països i, de retruc, en els nostres contextos on ja estan arribant.  Aprofiten la nostra feblesa, desunió, desmobilització i la preocupació per altres coses. Ens hem de preocupar i mirar més enllà dels nostres límits per anar construint alternatives, establir compromisos del trajecte que podem fer cap el  futur, com ser lliures de la por i també fer resistència, amb rigor, de què sabem, de com ha de ser una educació lliure i compartida basada en la democràcia.


    [i] El concepte “performativitat” fa referència a la capacitat d’algunes expressions de convertir-se en accions i transformar la realitat o l’entorn.

    [ii]  Apple, M.W. (202). Educar “como Dios manda”: mercados, niveles, religión y desigualdad. Barcelona: Paidós.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Quan l’alumne capta el propòsit de l’aprenentatge deixa de preguntar ‘per a què serveix això’”
    Next Article
    Actualitat
    Claus per fer dels infants bones persones, segons el model de l’educació en valors
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}