Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La Prova d’Aptitud Personal per ser mestre

    Josep Maria Cornadójuny 21, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Proves d'aptitud personal (PAP)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El sistema educatiu està organitzat en etapes, i cada una d’elles té les seves peculiaritats, característiques i finalitats, i per tant, del docent que s’hi dedica, s’esperen coses diferents. No és comparable les tasques i la responsabilitat d’un mestre d’educació infantil, d’un grup d’infants de P2 o P3, que no pas d’un professor de 3r o 4rt d’ESO.

    Les Facultats d’Educació formen mestres d’infantil i primària, i per tant, professionals per les dues primeres etapes del sistema educatiu: l’educació infantil i l’educació primària. Els mestres d’infantil es dediquen als infants dels 0 als 6 anys, i els de primària als de 7 a 12. Edats en les quals els nens i les nenes adquireixen una idea i unes expectatives de l’escola, que els marcarà tota la vida. Si interpreten que és un espai de benestar, on són acceptats, respectats i estimats, on es desenvolupen les seves capacitats i aprenen coses interessants i útils, s’hi sentiran a gust.

    Es pot saber si algú, en el futur, serà un bon mestre? Difícilment… no ho tinc clar, o millor dit, de vegades els pronòstics, les aparences enganyen. Altres no! Després de molts anys dedicats a la formació he conegut estudiants amb els quals havia dipositat poques expectatives i que amb el temps han madurat, treballat i han aprés a fer de mestre… i altres que semblava que sí, però al final ha resultat que no. Sempre s’ha dit que per dedicar-se a fer de mestre cal vocació. Segurament és cert… però no és suficient, fan falta moltes altres coses.

    Si preguntem a un director d’escola sobre el “mestre que li agradaria tenir en el seu centre” segurament ens dirà (entre altres coses) que espera que sigui un professional amb capacitat d’adaptació i de treballar en equip, bon comunicador, una persona empàtica i comprensiva, amb una bona dosi de paciència, capacitat de lideratge, una personalitat reflexiva, actitud flexible, coherent, just en les decisions… responsable i madur, respectuós amb els altres (alumnes, famílies i companys) i amb un mateix, amb un cert domini de les noves tecnologies, amb bones expectatives i moltes ganes de formar-se en aspectes que ha de millorar, etc. I no acabaríem mai.

    Per avaluar si una persona té aquestes competències cal que estigui almenys un curs treballant a l’escola amb un expert al costat que el pugui valorar. Probablement, moltes d’aquestes competències no es poden preparar i desenvolupar fins que no et trobes en una situació real. Per exemple, es pot demostrar la capacitat de lideratge i influència en el grup? Com? Explicant què significa? De cap manera. Cal una situació real per posar-la en pràctica i demostrar el que es pot fer, és necessari experimentar en primera persona davant d’un grup d’infants la capacitat… i així moltes d’elles: empatia, maduresa, responsabilitat, paciència, etc. Avaluar competències no cognitives és força complicat.

    De totes maneres, potser no és tot així. Hi ha algunes competències també molt necessàries per ser mestre… relacionades amb la cultura general que si són objectivament avaluables, com per exemple:

    • La comprensió dels documents escrits sobre temes d’interès general
    • La capacitat per sintetitzar informació
    • La capacitat d’expressar una idea o una reflexió
    • El domini absolut del sistema lingüístic que permeti expressar-se amb qualitat
    • La capacitat d’aplicar el pensament científic i social per interpretar la realitat
    • Fer prediccions i prendre decisions amb iniciativa i autonomia
    • Usar coneixements i habilitats matemàtiques per resoldre situacions de la vida quotidiana
    • Analitzar resultats amb coherència i rigor

    Aquestes competències són les que avalua la PAP d’Educació, i que fa que, des de l’any 2015, els futurs estudiants dels graus d’infantil i primària hagin de demostrar la seva aptitud. No són coneixements relacionats amb matèries i assignatures i sí que tenen un component molt transversal.

    Entenc perfectament que els estudiants no vulguin fer més exàmens, que es queixin, que protestin, és cert que aquestes alçades de curs estan cansats, però si hi ha més demanda que oferta cal un sistema que garanteixi l’equitat i la igualtat d’oportunitats per als estudiants, i això és el que pretenen les diferents proves d’accés a la universitat.

    La data per la PAP per a l’accés als graus d’educació afecta quasi a 5.000 estudiants i serà el dimecres 15 de juliol. Aquest any algunes coses seran diferent dels anteriors. Se seguiran les instruccions i recomanacions del Departament de Sanitat: aforament limitat, distància social, gel hidroalcohòlic, mascaretes, etc. Bé, tot serà més complex, però sortirà bé i sobretot complirà l’objectiu d’assegurar que els futurs mestres tenen una base cultural sòlida.

    Les facultats d’Educació de Catalunya som conscients que d’ençà que es realitza aquesta prova d’accés, el perfil de l’estudiant ha millorat, és més potent acadèmicament i culturalment, i això facilita que el Pla d’estudis es pugui dedicar més i millor a desenvolupar totes les altres competències que el mestre necessita tenir integrades i desenvolupades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Desconfinaments educatius i oportunitats per aprendre
    Next Article
    Opinió
    Coeducar: un repte individual i col·lectiu
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}