Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La realitat dels joves extutelats i en situació de risc social

    Laura Terradasjuny 26, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    José Ignacio Wert i Montserrat Gomendio, fins fa poc números 1 i 2 al ministeri d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat al blog ‘(des)igualdad’

    L’Óscar ha viscut en un centre de menors durant 10 anys. “Al principi -recorda- no m’adaptava. Després m’hi vaig acostumar i, en complir els 18, em va fer molta pena anar-me’n. A l’escola, de vegades, sentia enveja dels meus companys perquè tenien una família de veritat. Em preguntava com havia de ser una relació real amb un pare que et vulgui. Quina sort, pensava”.

    En Soufiane va néixer en una família humil a Tànger. Des de petit va deixar l’escola i es va acostumar a passejar pels carrers. Va conèixer a altres adolescents que, com ell, somiaven amb fugir cap a Europa. Per aconseguir-ho, passaven moltes hores al port de Tànger, esperant una oportunitat per amagar-se sota d’un camió. Després de dos anys temptant la sort, va arribar a Barcelona amb 17 anys acabats de fer.

    Aquests són alguns dels joves protagonistes de MIRA’M, una exposició que permet visibilitzar la realitat desconeguda dels joves extutelats. Nois i noies que han estat sota el sistema de protecció de la infància perquè han viscut una situació de gran dificultat en la seva infància i/o adolescència.

    Els joves extutelats han de fer front a un repte doblement difícil: emancipar-se als 18 anys, molt abans que el seu grup d’iguals, i sobreposar-se a les dificultats que tenen per garantir una bona emancipació, sense comptar amb el suport familiar, amb una xarxa social molt reduïda i sense els recursos necessaris.

    És una etapa complicada en què han de buscar pis o habitació, formar-se, accedir a una feina i mantenir-la, regularitzar la seva documentació en alguns casos, gestionar la seva pròpia economia, esforçar-se per tenir una bona xarxa d’amics, comprendre la pròpia història i l’entorn on viuen, conviure amb el seu passat i saber construir el present i, tot això, sostenint-se emocionalment.

    Una altra d’aquestes joves és la Loubna. Ella va tenir una infància feliç, amb els seus avis i dos cosins, en un poble al sud de Tànger, fins que el seu pare va decidir enviar-la a servir a casa d’una cosina seva que vivia a Alella (Barcelona). Un dia li va explicar a la seva mestra les condicions en què vivia i com la tractaven. Després de denunciar el cas, la van portar a un centre de menors.Tenia 16 anys i va estar allà fins als 18. Ara treballa en una botiga i està construint la seva pròpia família. També té una referent, la Irina, que és com la seva germana gran. Una amiga que l’ajuda a construir la seva vida a Barcelona.

    Sense una xarxa de suport pròpia, l’emancipació es realitza amb poques garanties que els joves hagin aconseguit en aquest moment el nivell d’autonomia suficient. Això, lògicament, els situa en una clara situació de vulnerabilitat.

    Per això, necessiten un suport, unes relacions que els ajudin a potenciar les pròpies capacitats, que els reconeguin, que els acompanyin a creure en ells, i que els aportin aprenentatges per l’autonomia. Són aquestes relacions les que els ajudaran a construir la seva emancipació amb més garanties. Relacions en què comptar amb algú, signifiqui comptar per a algú. Aquestes són les que promovem des de la mentoria social, amb el projecte Referents de l’Associació Punt de Referència. El projecte compta amb la participació de voluntariat que, amb el suport professional adequat, es converteixen en referents d’aquests joves.

    La mentoria social promou la implicació ciutadana a través de la construcció de relacions compromeses i responsables per incidir des del dia a dia en les situacions de vulnerabilitat, com la dels joves extutelats. L’Òscar, en Soufiane i la Loubna compten amb una persona referent. Tu també pots ser referent per a altres joves! Informa’t a info@puntdereferencia.org.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    José Ignacio Wert opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Gené Gordó: “El servei comunitari veu l’alumne com un agent de canvi”
    Next Article
    Actualitat
    El principal repte del nou ministre d’Educació: dialogar amb una comunitat educativa indignada
    Laura Terradas

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}