Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La universitat catalana abraça el model híbrid, pel curs vinent… o per sempre

    Redacciójuny 30, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Govern i les universitats catalanes preveuen un model híbrid de docència presencial i virtual per al curs 2020-2021 com a conseqüència del període d’excepcionalitat causat per la Covid19. En el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), la Secretaria d’Universitats i Recerca, els vicerectors de docència de les 12 universitats catalanes i l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) han acordat “un document marc sobre les mesures acadèmiques a prendre durant aquest període d’excepcionalitat per garantir la qualitat dels ensenyaments i mantenir l’equitat del propi sistema universitari, així com preveure els diferents escenaris que poden donar-se a curt i mig termini”, segons informa el Govern en un comunicat.

    Les mesures acadèmiques per al curs 2020-2021 preveuen que, almenys, durant la primera meitat del curs es desenvolupi una presencialitat restringida condicionada per l’aplicació del distanciament obligatori a les aules, en els passadissos i als espais comuns. En aquest sentit, s’ha acordat definir un model de docència mixta o híbrida que combini la presencialitat a les aules amb entorns no presencials o virtuals. “No es tracta de transformar les universitats presencials en universitats en línia, ni tampoc la docència que imparteixen”, ha subratllat la directora general d’Universitats, Victòria Girona.

    Les mesures d’adaptació de la docència universitària per al pròxim curs incideixen en la informació i preparació dels estudiants, així com en la formació del professorat. Els canvis introduïts en les metodologies docents i en el sistema d’avaluació es realitzaran d’acord amb línies determinades per AQU Catalunya, per assegurar-ne la qualitat. Pel que fa a l’activitat presencial, es recullen les mesures del Pla sectorial d’universitats aprovat ahir pel Procicat.

    Les mesures de protecció per prevenir la propagació del virus que s’aplicaran als campus universitaris són les aprovades pel Procicat en el Pla sectorial d’universitats. Aquest Pla preveu mesures a nivell general (distància física, ús de mascareta, priorització de videoconferències per evitar desplaçaments); de material i equips de protecció; per als edificis, espais, instal·lacions i equipaments; protocols de neteja i desinfecció; de caràcter sanitari i de prevenció; específiques en aules i laboratoris; en espais d’ús compartit (sales d’estudi, biblioteques, sales d’acte, menjadors i similars); al serveis higiènics; i en altres serveis (bars, restaurants, instal·lacions esportives, aparcaments, etcètera).

    Simposi sobre el model híbrid obert a tothom

    Precisament sobre aquest model híbrid gira el simposi internacional que aquesta setmana organitzen les vuit universitats públiques catalanes juntament amb l’ACUP (Associació Catalana d’Universitats Públiques). Aquest simposi substitueix el CIDUI (Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació), un congrés amb 20 anys d’història que té els seus orígens en una iniciativa impulsada l’any 2000 pels tres Instituts de Ciències de l’Educació de la UB, UAB i UPC. Aquest mes de juliol s’havia de realitzar la seva onzena edició, amb l’assistència de més de 500 experts del món de l’educació superior, però a causa de la crisi sanitària s’ha substituït per un simposi en format virtual, d’inscripció gratuïta i obert a tothom a través del web https://www.cidui.org/.

    El simposi s’estructura en base a dues sessions. A la primera jornada, el dimecres 1 de juliol a les 16h, el professor Peter Mathieson, vicerector i director de la Universitat d’Edinburg, impartirà la Conferència Internacional titulada “Models alternatius per abordar un sistema universitari híbrid”. A la segona, el 2 de juliol a la mateixa hora, el professor Hugo Pardo, d’Outliers School, i la professora Linda Castañeda, de la Universidad de Murcia, participaran en un diàleg sobre “L’evolució del binomi estudiant – docent en el nou context”, moderat per Josep Joan Moreso Mateos, catedràtic de Filosofia del Dret de la UPF i President d’AQU Catalunya.

    El model híbrid ha vingut per quedar-se? Ho preguntem a Ernest Pons, professor d’Estadística de la UB i coordinador del simposi. “És complicat fer previsions, perquè segurament hi haurà grans diferències entre universitats i entre titulacions. Algunes potser acabaran tornant al 90% de presencialitat, altres al 70% i potser altres al 30%. Segurament hi haurà de tot. La pregunta no és si anem o no a un model híbrid sinó: com serà aquest model (o models) híbrids? I d’això en parlarem, justament, al simposi”.

    Adaptació de la docència

    El Pla sectorial d’universitats concreta que el concepte de docència mixta s’ha de traduir, en la pràctica, en la millor combinació possible de les qualitats d’una bona formació presencial i els beneficis d’una formació en línia. En aquest sentit, s’assegura que qualsevol possible escenari de model de docència híbrid ha de garantir que els estudiants obtinguin els resultats d’aprenentatge desitjats. A més, les activitats formatives que s’adoptin s’han d’aplicar a tot l’alumnat d’un mateix títol per igual per garantir-ne l’equitat, tal i com recull el document Orientacions per a l’adaptació de les titulacions universitàries en períodes d’emergència sanitària i excepcionalitat: implantació, desenvolupament i acreditació, aprovat per la Comissió d’Avaluació Institucional i de Programes (CAIP) d’AQU Catalunya.

    Per a l’organització del curs 2020-2021 es tindrà molt en compte l’experiència del segon semestre del curs actual en aspectes com ara l’avaluació, les pràctiques externes i els treballs de fi de grau (TFG) i de màster (TFM) i les recomanacions ja contingudes en el document Acords i recomanacions del sistema universitari de Catalunya per a la finalització del curs 2019-2020. Així, en el cas de l’avaluació, s’aposta pels processos d’avaluació contínua ja que, entre d’altres, es considera que aquest tipus d’avaluació ajuda a l’estudiant a fer un procés d’aprenentatge gradual, el reorienta i el guia en l’assoliment de competències.

    Pel que fa als TFG I TFM i a les pràctiques externes es consideren vigents les recomanacions realitzades i aplicades durant el segon semestre del curs actual i, en tot cas, es recomana reprogramar les pràctiques externes d’últim curs acadèmic en períodes no afectats per la pandèmia per tal que l’alumnat les pugui realitzar en la forma prevista inicialment. Per a la resta, assignar-les a entitats i centres on el teletreball estigui implantat o virtualitzar totes les activitats possibles com l’assistència a reunions (d’empreses, de seguiment de projectes, de presentació de resultats, etcètera) o les activitats d’observació (judicis, conferències, etcètera).

    Pràctiques en centres sanitaris i educatius

    Pel que fa a les pràctiques en centres sanitaris i educatius, s’han subscrit els acords necessaris amb els Departaments de Salut i d’Educació per tal de coordinar al màxim les decisions respecte al desenvolupament d’aquestes pràctiques per minimitzar l’afectació entre l’estudiantat.

    En el cas de les pràctiques en l’àmbit de la salut, es prioritzaran el format presencial en les pràctiques dels estudiants de grau. En cas de manca de capacitat dels centres sanitaris docents, s’analitzarà la possibilitat de derivar les pràctiques a altres centres del SISCAT (Sistema Sanitari Integral d’Utilització Pública). Si finalment, hi ha prou capacitat, s’incorporaran a les pràctiques als estudiants de màster oficial, doctorat, i títols propis, entre d’altres.

    Pel que fa a les pràctiques en centres educatius, es farà l’habitual sistema d’assignació de pràctiques tenint en compte les pendents del segon semestre del curs 2019-2020 i es dissenyaran tenint en compte els tres escenaris possibles amb el que treballa Educació: normalitat i presencialitat absoluta, presencialitat condicionada i confinament. En tots tres escenaris, s’implicarà als estudiants amb les pràctiques assignades.

    A més, el Govern i les universitats han acordat que, abans de la matrícula del curs 2020-2021, tots els estudiants han de disposar dels plans d’aprenentatge de cadascuna de les assignatures, els quals inclouran informació sobre les metodologies docents i els sistemes d’avaluació. També caldrà tenir en compte les necessitats socials dels estudiants per pal·liar els efectes de la bretxa digital, segons informa el comunicat de la Secretaria d’Universitats. Pel que fa al calendari per al pròxim curs, les universitats catalanes el mantindran tal com està previst en totes les titulacions i cursos, preveient en tot cas la possibilitat d’endarrerir l’inici de curs per als estudiants de nou accés.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Pantalles en lloc d’abraçades: les dificultats de l’escola d’educació especial confinada
    Next Article
    Actualitat
    La Violència Secreta, prevenir des de les arts escèniques
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}