Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’altra escola: on més creixen les desigualtats

    Jaume Carbonellsetembre 28, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els alumnes han començat un nou curs. Com arriben a l’escola després d´unes llargues vacances? Què ha suposat per ells l’estiu pel que fa a l’´adquisició de nous sabers i a la possibilitat de gaudir de noves de noves experiències educatives? La cosa va per barris i classes socials. Els infants i adolescents de classe alta i mitjana han tingut l’oportunitat de viatjar, de visitar algun museu o altres bens culturals, d’assistir a colònies i casals d’estiu, d’estar una temporada a l’estranger aprenent anglès, de fer classes de repàs, de participar en diverses activitats i fins i tot de llegir i escriure alguna cosa. Els alumnes de classe baixa, en canvi, la casa, la televisió i el carrer han estat els seus únics refugis de subsistència cultural. I, a tot estirar, han fet alguna sortida esporàdica i propera i algun bany a la platja que, de moment, encara és gratuïta. La crisi i les retallades els han impedit poder assistir a algunes activitats que ja no poden subvencionar els organismes públics i altres entitats socials.

    Als Estats Units hi ha diversos estudis que demostren que la bretxa de la desigualtat es dispara durant les vacances d’estiu i que, en tornar a l’escola, els alumnes més pobres baixen el seu rendiment en matèries com la llegua i les matemàtiques, just al contrari del que succeeix amb els fills de les famílies benestants. I no cal dir que, al llarg del curs, també les diferències s’accentuen a la segona escola que conformen l’oferta d’activitats extraescolars, els deures i altres pràctiques culturals i atencions educatives en el context familiar i social. Cal tenir en compte, a més, que sovint aquesta educació no formal representa una prolongació de la jornada escolar on s’adquireixen coneixements i capacitats que no s’ofereixen a molts centres o que no es treballen prou bé.

    Ras i curt: la igualtat d’oportunitats es desplaça cada vegada més a l’extraescola on, de manera progressiva i accelerada, creixen els artefactes i espais formatius. I és clar, la capacitat econòmica de les famílies, així com el seu capital cultural i social, són determinants. També s’aprecien diferències en l’ús que es fa de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació i les competències que despleguen els infants i joves de les diverses classes socials.

    Davant d’aquest nou panorama, el focus de les polítiques i reformes educatives no es pot centrar únicament a l’escola. Cal eixamplar la mirada i que les administracions públiques -Generalitat i ajuntaments- planifiquin nous dispositius organitzatius que permetin que en l’itinerari de cada estudiant s’inclogui, també, l’accés gratuït a l’ampli ventall d’ofertes extraescolars. Això, avui i aquí, forma part de l’ADN del dret a l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Desigualtats educació en el lleure extraescolars opinió Retallades socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Gestió positiva del conflicte
    Next Article
    Actualitat
    1.561 famílies valencianes sol·liciten la matriculació dels seus fills a les aules de 2 anys
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}