Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’alumnat de l’Olivera de Sant Cugat proposa com fer uns banys inclusius i sostenibles

    Reportatge
    L’alumnat de l’Olivera de Sant Cugat proposa com fer uns banys inclusius i sostenibles

    Jordi Pascual Mollájuny 1, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els infants enganxen cartells als banys a la jornada de primavera de l'Olivera | Víctor Martínez
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Arreglar els pestells, posar paper i escombretes a totes les cabines, garantir l’accés als productes menstruals i treballar per uns banys inclusius pel que fa a la identitat de gènere i la diversitat funcional són algunes de les propostes que l’alumnat de quart, cinquè i sisè de primària de l’escola l’Olivera han fet en el marc del projecte Banys Coeducatius. Així s’ha presentat a la festa de la primavera, on s’ha aprofitat per iniciar una de les mesures: la instal·lació de cartells informatius amb lemes per tenir cura de l’espai.

    El projecte de Banys Coeducatius neix de les cooperatives santcugatenques la Ciranda i Arqbag, reconegudes al darrer concurs d’emprenedoria i economia social i solidària per aquesta iniciativa que pretén impulsar un procés de reflexió de tota la comunitat educativa (alumnat, equip docent, de monitoratge, personal de neteja i famílies) per detectar mancances i oportunitats dels banys en base a la neteja, la seguretat, la comoditat, la inclusió i la sostenibilitat. L’experiència de l’Olivera, amb el suport econòmic de l’Ajuntament i la participació de la cooperativa de comunicació la Sembra i el mitjà local elCugatenc, ha estat la primera materialització de Banys Coeducatius, esdevenint una iniciativa sota el paraigua de la Politja, l’ecosistema cooperatiu de Sant Cugat, en el context de la transició ecosocial.

    Mural a la festa de primavera de l’Olivera | Víctor Martínez
    La festa de la primavera ha estat el moment de presentació dels resultats de les sessions en què l’alumnat ha detectat les mancances i ha fet propostes de millora dels banys. El treball quedarà plasmat en un full de ruta que ha de ser la base per incorporar canvis graduals als banys per convertir-los en espais més nets, segurs, habitables, diversos i sostenibles. Això passa per garantir que hi ha tots els recursos necessaris per a la higiene personal, que es garanteixi un espai net –neteja però també conscienciació per no embrutar–, que s’apliquin codis de respecte i bon ús, que es prenguin mesures per la sostenibilitat i que totes les persones els puguin fer servir amb autonomia.

    El procés de participació també està resumit en un vídeo en què l’alumnat participant –grups motors de quart, cinquè i sisè que traslladaven el treball a fer al seu grup-classe– expliquen la feina feta. Al vídeo també participa el personal de neteja, indispensable en el procés, ja que és qui es troba de primera mà les conseqüències dels mals usos, i la brutícia als lavabos.

    La festa de la primavera també ha servit per crear un mural col·lectiu en què les famílies i infants de l’escola han pogut posar propostes i dibuixos per enriquir encara més el projecte. Aquest cop amb una mirada lúdica, la recollida d’idees dels infants ha estat clau en tot el procés, ja que durant les sessions del projecte han plantejat mancances i propostes amb pòsits després de visitar els banys.

    El treball a l’escola va començar el mes de març partint de “la necessitat i de la mirada de l’Olivera” respecte a e¡les inquietuds de l’alumnat, va explicar llavors Mauri Rayo, coordinador de la xarxa ecosocial i sostenibilitat de l’escola.

    Júlia Sánchez, sòcia fundadora de la Ciranda, una de les cooperatives impulsores del projecte, fa anys que treballa fent tallers sobre educació afectiva i sexual a les escoles del municipi de Sant Cugat. Explica que és als banys on es detecten més situacions de malestar i de falta de respecte a la intimitat, una realitat que ara coincideix amb la iniciativa de moltes escoles per fer banys mixtos, de vegades sense la reflexió prèvia que permeti fer viable aquesta transformació.

    La unió de l’expertesa de la Ciranda en aquesta matèria se suma a la d’Arqbag, que com a cooperativa d’arquitectura aporta valor pel que fa a l’habitabilitat dels espais. La Sembra i elCugatenc han permès posar l’accent en la comunicació, tant interna, entre la comunitat educativa, com externa, amb la visibilització del projecte més enllà de l’escola.

     

    Article publicat originalment a elCugatenc

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’encant de jugar mentre aprenem idiomes
    Next Article
    Anàlisi
    La polarització augmenta les actituds antifeministes del jovent, tot i que hi ha esperances
    Jordi Pascual Mollá

    Periodista i cap de redacció d'elCugatenc

    Related Posts

    Anàlisi
    Una volta al valor del reconeixement en l’APS

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Entrevista
    Blanca Garcés: “Determinades polítiques públiques creen malestars i l’extrema dreta els aprofita”

    desembre 15, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.