Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    L’aposta de Portugal per l’educació i la inclusió social

    Ana Basantagener 12, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El miracle educatiu portuguès és objecte d’estudi per conèixer com ha aconseguit disminuir l’abandonament escolar prematur i com ha reduït les desigualtats entre l’alumnat, a més d’analitzar si és possible extrapolar aquest cas d’èxit a altres sistemes que, per proximitat geogràfica i cultural, com Espanya i Catalunya, podrien continuar les seves passes.

    Amb aquest objectiu, el Grup d’Educació de l’Associació de Mestres i Professorat Jubilat RELLA ha organitzat aquesta setmana la trobada ‘L’Educació a Portugal’ amb especialistes que han viatjat al país lusità per conèixer de primera mà l’administració educativa, des de docents, educadors, famílies i alumnes, fins a ajuntaments i Ministeri. Es pot adaptar aquest model a Catalunya? Amb aquesta pregunta, Quim Lázaro, membre de Rella i moderador de l’acte, arrencava el col·loqui.

    “A Portugal es van posar d’acord políticament”, afirma Núria Larroya, presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC), que va encapçalar dos viatges de l’entitat a Portugal per entrevistar-se amb diferents persones de la comunitat educativa. “Passes el que passés, l’educació no es movia. Aquí tenim lleis educatives per donar i vendre”.

    L’actual ministre d’Educació portuguès, João Costa, quan encara era secretari d’Estat, es va dirigir a les universitats, a les famílies, als col·legis professionals i a l’alumnat per saber què necessitaven. “I va posar inversió”, destaca Larroya.

    Entendre l’educació a temps complert i com a responsabilitat de tothom és un altre dels factors que van motivar a Portugal la inversió en el fora escola. “Això vol dir fomentar més les arts, l’educació física, l’anglès… perquè tothom hi tingui dret, no només aquell que es pot pagar la classe de música o el centre d’idiomes”.

    I com ho van fer? Des de la FMRPC, destaquen que a Portugal hi ha escoles públiques i privades, però no concertades, i l’educació és obligatòria fins als 18 anys. Hi ha una autonomia “real” de centres en què es tenen en compte les necessitats de l’alumnat per determinar si és més necessari potenciar, per exemple, les arts o bé el joc. Van invertir en infraestructures educatives, a vegades tancant centres i agrupant escoles, i creant agrupaments escolars que van passar a ser competència dels ajuntaments. “Era una aposta de país”, remarca Larroya.

    Integració

    Prova d’això són els bons resultats acadèmics obtinguts a l’informe PISA, però a més del currículum, Portugal ha passat en 20 anys de reduir l’abandonament escolar del 50% al 6%. “Vam parlar amb mestres i tothom deia que la integració estava molt ben aconseguida. Era una educació inclusiva real perquè va ser un tema de país: la inclusió era social”.

    El preu del menjador escolar és un altre dels factors que ajuden a reduir les desigualtats, i és que va des de la gratuïtat fins als 1,50 euros per a les rendes més altes.

    I com apropar-se a aquestes dates a Catalunya? “Parlar, posar-nos d’acord i deixar-nos temps” són algunes de les premisses que planteja la presidenta de la FMRP.

    Economia

    D’altra banda, les periodistes de TV3 Àgata Fàbregas i Mireia Rom, especialistes en temes educatius de l’àrea d’informatius, també van posar de relleu dos aspectes: el consens polític i la inversió. De les seves entrevistes per elaborar els reportatges televisius, sortien amb la idea que “o es posaven tots a una per reflotar els resultats de l’Informe PISA del 2000 o no se’n sortirien”, explica Fàbregas.

    Ni Portugal ni Catalunya arriben al desitjat 6% del PIB en educació. El primer està en el 4,6% i el segon en el 4,26%. La diferència rau en que en el cas portuguès la inversió ha estat sostinguda en el temps durant les últimes dues dècades. Segons sintetitza Rom, “a Portugal mai van baixar dels 8.000 milions d’euros. Ara estem al voltant dels 10.000 a Portugal i a Catalunya, però és que fa 20 anys a Catalunya estàvem en els 4.000 milions”.

    El gran repte de país va ser revertir l’abandonament escolar prematur i, si bé un 6% encara els sembla una xifra molt elevada, a Catalunya afecta el 16,9% dels joves. Allargar la primària i començar l’institut als 15 anys són algunes de les diferències, així com els grans complexos educatius amb poliesportius, àrees de menjador i zones per a extraescolars. Aquests agrupaments escolars tindrien similituds amb els instituts escola per tal de tenir un acompanyament més personalitzat, una continuïtat pedagògica i un millor traspàs d’informació de l’alumnat. “No perdre el rastre també va lligat a l’abandonament”, diu Rom.

    A més, no només els agents escolars estan atents perquè ningú abandoni els estudis abans dels 18 anys, sinó que ho fan en xarxa amb serveis socials i jurídics.

    “Són escoles tan enormes que et perds”, exemplifica Fàbregas. “Cadascuna té el seu projecte educatiu per poder decidir el 25% del currículum, però tots treballen sota el mateix paraigua, que és el coordinador o coordinadora, remen cap a un mateix projecte, totes les escoles del barri tenen la mateixa direcció”.

    Així, en el tema de les extraescolars van conèixer casos molt diversos, des de la localitat de Loures en un entorn humil que va apostar per l’esport i que ara té campions de bàsquet al país entre el seu alumnat, fins a una zona més benestant de Cascais on els estudis estaven més coberts i es va decidir que aquests infants i joves necessitaven jugar i fer treball de proximitat coneixent, per exemple, les botigues del barri. “Ho necessitaven tots en diferents graus, en funció dels contextos i els mètodes”, resumeix Fàbregas.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar Èxit educatiu Informe PISA Portugal
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sense ganes d’anar a l’institut
    Next Article
    Opinió
    Després de PISA
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.