Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    L’aprenentatge servei i l’obligatorietat de les pràctiques educatives

    Neus Giménez Turjuliol 4, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Mèxic va ser el primer país que, l’any 1945, va fer obligatori per als seus estudiants universitaris la prestació de serveis comunitaris per a graduar-se. En aquest cas, partint de la idea que el servei comunitari pot ser qualsevol tipus de pràctica que es faci a la comunitat, estigui o no vinculada amb els estudis que s’estiguin duent a terme. Amb els anys, aquestes 480 hores que havien de fer els estudiants es van convertir en un requisit que es valorava relativament poc. En l’actualitat, algunes universitats com el TEC de Monterrey han revifat la idea i han establert que la meitat d’aquestes hores s’hauran de realitzaramb la modalitat d’aprenentatge servei. Per tant, establint una relació directa entre els estudis i el servei que es faci a la comunitat.

    En altres països, aquest tipus de pràctiques també s’han fet obligatòries. És el cas d’alguns estats dels EUA que ho proposen a l’etapa de secundària i amb moltes menys hores de servei a la comunitat (depenent dels estats, entre 10 i 80 hores). En aquest cas, on el servei comunitari es refereix a pràctiques diverses amb la comunitat, d’aprenentatge servei o no, el debat també és obert.

    En altres països, l’aprenentatge servei s’ha fet obligatori quan l’extensió i la maduresa de la proposta entre els centres educatius era molt considerable. Així, a Holanda es va fer obligatori a partir del 2011 quan el 98% de les escoles ja participaven en projectes similars i ja feia uns quants anys que el govern promocionava les propostes. A l’Argentina, també es va fer obligatori a l’etapa secundària a partir del 2012 amb el nom de projectes sòciocomunitaris solidaris, després d’anys d’un fort impuls del govern amb propostes com els Premios Presidenciales de Educación Solidaria.

    El Departament d’Ensenyament va presentar fa uns dies el Pla d’Impuls del Servei Comunitari, que s’implantarà a l’ESO els propers anys i que farà que tots els estudiants hagin de prendre part en alguna activitat de col·laboració amb entitats socials de l’entorn del seu institut. És un pla que impulsa l’aprenentatge servei als instituts i el prenen com una oportunitat.

    Tenim davant l’espai per a impulsar i sistematitzar bones pràctiques d’aprenentatge servei, de posar-les a l’abast de tothom, de fer propostes en les quals les escoles i les entitats socials comparteixin un mateix projecte educatiu. Les propostes d’aprenentatge servei, que combinen l’aprenentatge acadèmic amb el servei a la comunitat, són propostes d’èxit, motivadores, on tothom –centres educatius, entitats i comunitat- hi surt guanyant.

    També cal explicitar que els projectes d’aprenentatge servei són propostes complexes que segurament caldrà acompanyar al llarg del desplegament del programa. Haurem d’anar veient quin és el ritme de les entitats, que sol ser diferent dels centres educatius, quines són les necessitats que van sorgint per part de tots els implicats en els projectes, el paper dels municipis, etc. Finalment, per a acabar incorporant l’aprenentatge servei en el si dels centres educatius i de les entitats socials es necessitarà temps i continuïtat en els projectes que no haurien de quedar condicionats per plans governamentals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge servei Centres educatius comunitat entitats socials escoles ESO instituts Pla d'Impuls del Servei Comunitari Pràctiques d'aprenentatge Servei Premios Presidenciales de Educación Solidaria Projectes sòciocomunitaris solidaris Voluntariat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Lideratge, rigor acadèmic i avaluació: eines de gestió del canvi
    Next Article Voluntariat, participació i energia transformadora
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}