Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’art de celebrar amb art

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguezmaig 7, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | EscolesCoop
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Què té la paraula art que, quan l’afegim, transforma qualsevol acció humana en quelcom més profund? No és el mateix cuinar que practicar l’art de cuinar, acompanyar que viure l’art d’acompanyar, educar que exercir l’art d’educar. L’art, quan acompanya un verb, no només afegeix valor: el dignifica, el transcendeix. És el gest convertit en intenció, la tècnica tenyida de sensibilitat, el fer connectat al ser.

    I si parlem de celebrar, què en diríem? En l’àmbit educatiu, celebrar sovint es confon amb cloure, amb decorar, amb aplaudir. Però celebrar és molt més que fer festa. És aturar-nos per donar valor al que som, al que hem viscut, al que compartim. Els éssers humans celebrem perquè necessitem sentit. Perquè reconèixer una fita no és només marcar una data: és enfortir el vincle, recordar d’on venim i cap on anem. Celebrem perquè estimem. Perquè sabem que allò que celebrem avui, un dia ho enyorarem.

    L’art activa les àrees cerebrals associades al plaer i a les emocions profundes

    Ara bé, què passa quan celebrem amb llenguatges artístics? Quan la paraula, la música, la dansa, el teatre o la plàstica s’entrellacen amb el motiu de la celebració, es produeix una mena de catarsi. Ho deia Aristòtil a la seva Poètica, i ho confirma avui la neurociència: l’art no només commou —transforma. Ens travessa emocionalment i ens remodela per dins. Segons Semir Zeki, l’art activa les àrees cerebrals associades al plaer i a les emocions profundes. I Vygotski ja intuïa que l’art ens ajuda a créixer personalment i socialment: ens fa comprendre el món, posar-hi nom i sentit.

    | EscolesCoop

    A l’Escola Guinardó, cooperativa de mestres fundada el 1927, ho vivim així. Entenem l’art com una eina pedagògica essencial. No només l’ensenyem, l’habitem. En diferents moments del curs, celebrem la vida a través dels llenguatges artístics. I el 23 d’abril, per Sant Jordi, tot l’alumnat —d’I3 a 4t d’ESO— transforma el pati en un gran escenari viu. Allò que s’hi representa no és només un espectacle: és una experiència col·lectiva que modela el nostre imaginari i enforteix la comunitat.

    Entenem l’art com una eina pedagògica essencial

    Aquest projecte artístic, que integra competències específiques i transversals, és una situació d’aprenentatge viva, real, que traspassa l’aula. Treballem amb psicotècniques des de les primeres etapes per connectar cos i emoció, ment i creativitat. Ens entrenem per estar presents, per escoltar, per expressar. I tot això floreix quan celebrem. Perquè allà, en aquell moment compartit, l’art i la vida es troben. I passa la màgia.

    | EscolesCoop

    Caminar cap al centenari de l’escola, que celebrarem el 2027, és també una invitació a reafirmar aquest compromís. Amb l’educació, amb l’art, amb la comunitat. Perquè si volem una escola amb ànima, necessitem educar des de l’art —i celebrar amb art.


    Nota: Aquest article s’inspira en diversos pensadors que han reflexionat sobre el poder transformador de l’art. Ja a l’antiguitat, Aristòtil parlava de la catarsi com a efecte emocional de la tragèdia. Lev Vygotski, a Psicologia de l’art (1925), destacava la funció formativa de l’expressió artística en el desenvolupament personal i social. I més recentment, el neurocientífic Semir Zeki (Inner Vision, 1999) ha demostrat que l’art activa àrees del cervell associades al plaer i a les emocions profundes.


    Referències:

    • Aristòtil. Poètica.
    • Vygotski, L. S. (1990). Psicología del arte. Madrid: Akal.
    • Zeki, S. (1999). Inner Vision: An Exploration of Art and the Brain. Oxford University Press.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives Escoles cooperatives EscolesCoop EscolesCoop opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya
    Next Article
    Actualitat
    Fundesplai supera les 110.000 places aquest estiu i augmenta un 10% les beques
    Inma Buñuales Rodriguez

    Mestra especialista de l’escola Guinardó de psicomotricitat, expressió corporal i logopeda

    Related Posts

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025

    Opinió
    Un congrés per reforçar la Coeducació contra la Violència envers les Nenes i les Dones

    desembre 11, 2025

    Opinió
    El dilema del currículum català de batxillerat

    desembre 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.