Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’aterratge (d’emergència) de la LOMLOE: una llei educativa més

    dsanchezruedamarç 11, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La ministra Isabel Celáa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La LOMLOE ha vist la primera llum en el Consell de Ministres del 3 de març. La ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, ha presentat una proposta de llei orgànica educativa amb un cert caràcter d’urgència, sota el pretext de derogar la LOMCE i accelerar la iniciativa legislativa del recentment format govern de coalició progressista. Aquesta urgència ens fa pensar que si les lleis educatives segueixen o s’adapten al ritme de les legislatures, queden sotmeses a la instrumentalització partidista, a la contingència política i a una perenne banalització de la política educativa.

    Davant d’aquesta realitat, la societat en el seu conjunt s’hauria de preguntar quins instruments permeten blindar i garantir els principis d’un sistema educatiu públic, democràtic, estable i expansiu. I materialitzar-los.

    La urgència legislativa com a estratègia constrenyidora

    La urgència acaba amb la reflexió i enclaustra la dialèctica que ens ha de portar a noves quotes de benestar social a través de les institucions compartides, socialment participades. Esdevé, també, un pretext per legitimar i aplaudir la LOMLOE en tant que “victòria” davant la LOMCE. Lògica de partits, bel·licista i maniqueista, que allunya el fet –l’educació– del debat col·lectiu. “Què té de bo la LOMLOE?” es demanen els mitjans progressistes del país. “Que supera la LOMCE”, es respon.

    Lluny de la realitat, cal tenir present que els principis rectors de la pèssima “Llei Wert”, la LOMCE, no s’alteren amb la nova llei sinó que es perpetuen. La urgència ens porta, ras i curt, a una neteja de cara, a un maquillatge legislatiu. Les lleis educatives no poden regir-se per la lògica immediata de la concurrència política, sinó pel debat compartit, per l’acció comunitària i per la participació d’una societat conscient i organitzada en els afers públics. Recuperar allò que és nostre: emparar l’educació pública i protegir-la de la lògica de la rendibilitat imposada pel mercat capitalista.

    No ens cal una altra nova llei educativa, ens cal una nova política – reflexió, debat, acció- educativa.

    De la LOMCE a la LOMLOE: alguns principis de la nova llei, a examen

    En què ens basem quan afirmem que la LOMLOE és tan sols un rentat de cara de la LOMCE? Per respondre aquesta pregunta ens hem de fixar en alguns dels pilars constituents de la nova llei educativa, recentment presentada en seu parlamentària. Parlarem del sentit de l’educació que destil·la, del vincle amb el sistema econòmic capitalista i els seus organismes de promoció neoliberal, de la doble xarxa educativa que segrega i d’una política pressupostària reactiva i de mínims. Elements que perduren en la LOMLOE, a voltes sota l’efecte del maquillatge, en el nou marc normatiu proposat pel govern Sánchez en matèria educativa.

    El sentit de l’educació en la LOMLOE: educació a la carta

    La nova llei fa referència a una educació que s’ha d’adaptar a les necessitats de l’alumnat. Concretament, en la memòria del projecte de la LOMLOE llegim que proposa “un enfoque transversal orientado a elevar los resultados de todos los estudiantes por medio de una dinámica de mejora continua de los centros educativos y una mayor personalización del aprendizaje”.

    Obtenir resultats i oferir uns dissenys personalitzats del procés d’aprenentatge. I tot això, per obeir a quina finalitat? Darrere aquesta tendència aparentment igualitària i carregada de bones intencions, es troba un missatge de desconfiança cap a la institució educativa. En un context de segregació escolar cada vegada més accentuat, es presenta l’educació a la carta com una recepta de qualitat educativa. Tanmateix, considerem que aquest tipus d’educació, en la línia de la lliure elecció de centres, reforça la segregació escolar.

    Una educació al servei de la desregulació capitalista

    Adaptar-se, adaptar-se i sempre adaptar-se al mercat. És el mantra dels temps que corren, que penetra de ple en els paradigmes educatius. I fer de l’educació una plataforma de distribució de personal tècnic especialitzat i de massa treballadora flexibilitzada, desregulada i adaptable al mercat.

    Val a dir que aquests principis no estan contemplats per la llei educativa, però no hi ha un posicionament contrari; més aviat hi trobem un silenci còmplice. Es parla, això sí, de la necessitat d’adaptar el sistema educatiu a la realitat econòmica i no de plantejar alternatives des de la construcció de l’esperit crític de l’alumnat. A més, els estàndards d’avaluació dels sistemes educatius actuals estan dissenyats per l’OCDE, Cavall de Troia del neoliberalisme, en un seguit de publicacions preceptives d’ençà dels darrers anys del segle XX, coincidint amb l’inici del desmantellament de l’estat del benestar i la desregulació laboral. D’aquella pols venen aquests fangs.

    La persistència de la doble xarxa escolar que segrega l’alumnat

    Lamentablement, la LOMLOE és molt ambigua amb el concert educatiu, això és, amb la dotació econòmica a escoles d’iniciativa privada que segreguen l’alumnat. Aquesta doble xarxa pública/privada alimenta la segregació escolar, tot generant una situació de desigualtat i d’injustícia social. L’escola pública ha de poder dotar dels mateixos recursos a tots els centres escolars, de titularitat pública, evitant així una relació de competició entre ells. En aquest sentit, la LOMLOE es queda curta i només adverteix d’algunes condicions per tal de mantenir el concert, com ara la de no segregar per sexes.

    Necessitem apostar –aquí sí, amb urgència– per una escola única que quedi lluny de la lògica de competència del mercat. La doble xarxa permet la mercantilització de l’educació, per la via de la competència entre centres. Segons el nostre parer, un govern que es digui a si mateix progressista ha de protegir l’escola pública de la perversa inèrcia del capital. Tot i parlar de conceptes com “equitat” o “inclusió” en les seves motivacions, aquesta llei passa per sobre del que és un dels principals elements de segregació del nostre sistema escolar: la doble xarxa.

    Una política pressupostària de mínims

    La previsió pressupostària de la LOMLOE planteja recuperar el nivell d’inversió en educació de l’any 2008, això és, passar de l’actual 4,2% al 5% del PIB el 2025. Aquestes dades, de caràcter més reactiu que proactiu, no són una bona notícia, ja que la dècada de retallades viscudes ha debilitat el teixit educatiu públic a uns nivells difícils de guarir amb un raquític sostre del 5% del PIB. Fer una aposta decidida per la solvència i l’expansió del sistema educatiu públic, fer-lo equitatiu i inclusiu, com caldria esperar d’una llei que surt d’un govern de coalició progressista, vol dir dotar-lo de més recursos i demana més ambició pressupostària per tal de fer front als reptes d’avui.

    En resum: queda un llarg camí per recórrer

    L’esquerra amb representació institucional a Espanya i a Catalunya ha posposat durant massa temps el seu interès per elaborar un programa d’educació pública coherent amb la defensa dels interessos de les classes populars, al mateix temps que ha permès que l’educació pública sigui objecte d’un procés de privatització i mercantilització. S’ha posat l’escola pública en venda.

    Aquesta desviació neoliberal és només reversible des d’un posicionament ferm en defensa de l’escola pública i des de la voluntat de teixir xarxes d’empoderament de la comunitat educativa. Tal com es desprèn de la nostra anàlisi, molt ens temem que la nova LOMLOE no ha vingut a canviar gaire res del nostre sistema educatiu. El seu caràcter d’emergència partidista, el seguidisme dels seus principis rectors amb la LOMCE i el fet d’abraçar sense embuts les receptes de l’OCDE en matèria educativa en són la prova.

    Llevar l’educació de la particularitat mercantilista, en la seva versió espanyola de l’estira-i-arronsa electoral, i recuperar la idea il·lustrada i revolucionària de l’educació –en tant que fet universal que garanteixi la igualtat material i espiritual de la humanitat en progrés coherent amb els seus mitjans de subsistència–, ha de ser la base sobre la qual construir una nova política educativa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lomloe opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tanquen tots els centres d’Igualada i un altre del Prat a causa del coronavirus
    Next Article
    Actualitat
    El Moianès, per a un temps del migdia coordinat, saludable i equitatiu
    dsanchezrueda

    Related Posts

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}