Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’avaluació entre iguals possibilita l’aprenentatge?

    Redaccióabril 26, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exàmens de selectivitat al País Basc / CC by-sa Joxemai (Wikimedia Commons)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Exàmens de selectivitat al País Basc / CC by-sa Joxemai (Wikimedia Commons)

    No oblidem que ens situem en un entorn on l’avaluació encara segueix molt vinculada a determinats continguts adquirits en les assignatures i des d’aquestes. L’avaluació, però, no només hauria de mesurar l’aprenentatge, sinó que també hauria d’afavorir-lo. Per això, la finalitat de l’avaluació és decisiva i la primera pregunta obligada ha de ser: Per a què ha de servir l’avaluació?

    Plantejar la participació dels estudiants en l’avaluació és important en l’adquisició de competències al llarg i a l’ample de la vida. Enllaça amb autonomia, confiança en un mateix, ètica, treball en equip, cohesió grupal, aprendre a aprendre per mitjà de posicionaments crítics i apoderament. Suposa començar a prendre partit per una avaluació oberta, participativa, democràtica i dialògica, que ja no es circumscriu només al professorat perquè pretén que els estudiants aprenguin avaluant per si mateixos.

    Així, l’avaluació passa a considerar les conductes i els comportaments que els estudiants manifesten davant la formació universitària i està orientada a millorar els seus aprenentatges, però també els seus nivells de compromís i motivació en relació a aquests. Els interpel·la directament: quins objectius hem assolit?, què hem après?, quines expectatives hem acomplert?, com hem viscut les activitats didàctiques?, què hauríem de millorar?, etc. Quan les tasques derivades de l’avaluació estan ajustades a fer efectiva la participació dels estudiants i produeixen una retroalimentació prospectiva amb connotacions operatives, és que l’avaluació recolza l’aprenentatge. I revisar quina hauria de ser la participació dels estudiants en l’avaluació entre iguals, així com demanar pel profit de la retroalimentació, és indispensable per anar avançant cap a l’autoregulació dels estudiants en l’aprenentatge.

    Promoure pràctiques d’avaluació entre iguals amb retroalimentació ha d’afavorir el desenvolupament acadèmic dels estudiants. Especialment, en un medi on els estudiants tenen responsabilitat sobre el seu aprenentatge; i tanmateix en l’avaluació, si realment són agents protagonistes. Aquí, en coherència, l’avaluació ha d’ofrenar oportunitats d’aprenentatge als estudiants, deixant una mica de banda la visió restrictiva d’emprar únicament l’avaluació sumatòria que tan sols es preocupa per certificar. El fet que els estudiants avaluïn la qualitat de les seves contribucions i les d’altres companys, donant i rebent retroalimentació dels processos i els resultats d’aprenentatge, ens col·loca camí de l’aprenentatge col·laboratiu i la compartició de coneixement.

    Evidentment, alguns perills poden sorgir i és apropiat advertir-los. Destaquen aquells associats a la discrepància: sobrevaloració com a conseqüència de les relacions amistoses i afectives, manca de diferenciació entre estudiants que formen part d’un mateix grup de treball en equip, estudiants que dominen més que altres i augmenten les seves puntuacions i estudiants que fallen en les  aportacions col·lectives però es beneficien dels esforços dels demés. Per posar alguns exemples que són freqüents.

    Pel que fa al professorat, l’actuació docent ha de ser flexible, integrant estratègies metodològiques actives i despertant aprenentatges experiencials. El professorat s’ha de qüestionar per què fa, i com, en matèria d’avaluació, de tal manera que valori, prengui decisions i millori la intervenció. Malgrat les barreres que puguin aparèixer de naturalesa conceptual, relacional i institucional, l’actuació docent encertaria acompanyant als estudiants via la dinamització d’eines interpersonals, l’assoliment dels nivells competencials, els intercanvis de punts de vista, l’elaboració de judicis de valor, la consideració de les trajectòries formatives i el foment del diàleg enriquidor.

    En realitat la negociació sempre pot estar present al voltant dels elements d’avaluació. Però és imprescindible que hi hagi claredat i transparència dels criteris i els requisits en l’avaluació entre iguals. La seva fixació és necessària, així com també de les ponderacions de les valoracions i la forma de proporcionar la retroalimentació entre iguals. En definitiva, tenir cura de les dimensions de l’avaluació (què avaluar, per a què avaluar, com avaluar, quan avaluar, amb què avaluar, qui avalua i baix quins referents), perquè l’avaluació entre iguals amb retroalimentació es pot aplicar a qualsevol assignatura i curs de la formació universitària.

    En contestació a la primera pregunta formulada al començament, la finalitat perseguida per l’avaluació entre iguals hauria de ser pedagògicament rica i valuosa: aprendre, comprendre, estimular, millorar les pròpies condicions per fer front als reptes acadèmics, etc. Per tant, queda allunyada d’altres més connectades a la comprovació, la penalització o la selecció que solament fan lluir defenses davant controls i no pas cap mena d’implicació vers l’avaluació. Tant de bo guanyem terreny en l’altre sentit, que és el de l’avaluació entre iguals amb retroalimentació i el de l’autoavaulació! Progressivament i gradualment, entrem-hi!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les disfuncions visuals dificulten l’aprenentatge de la meitat dels infants catalans
    Next Article
    Actualitat
    “Taxes impagables, estudiants ingovernables”: vaga universitària en defensa de la pública i contra la “repressió”
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}