Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’educació social demana una col·legiació obligatòria per exercir la professió

    Redaccióabril 22, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El CEESC envia als partits polítics un document amb les seves propostes de cara a les eleccions catalanes del 12 de maig
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) demana als partits polítics impulsar una regulació jurídica per tal que per treballar en serveis públics de protecció social i promoció sigui necessària la col·legiació obligatòria.

    Argumenta que  els professionals de l’àmbit educatiu són clau en la implementació efectiva dels drets socials, la reducció de desigualtats i la promoció activa de la població en àmbits essencials com la salut, l’ocupació i la participació ciutadana.

    “A través de la col·legiació, es garanteixen els estàndards de qualitat, ètica professional i formació necessaris per a un exercici competent i compromès amb el benestar social i el desenvolupament comunitari”, explica el CEESC en un document que ha fet arribar a les organitzacions polítiques amb motiu de les eleccions catalanes del 12 de maig.

    El CEESC reclama que es garanteixi el benestar dels professionals de l’educació social amb la posada en marxa d’espais de supervisió i formació, finançament adequat dels serveis socioeducatius i desplegament efectiu de serveis de protecció social.

    Demana que hi hagi una classificació professional “coherent i justa per a les educadores i els educadors socials”, que estableix en A1, així com unificar els convenis d’aplicació a l’educació social pel que fa a salaris, condicions laborals i cura dels i les professionals.

    Drets

    El Col·legi desglossa les seves demandes en els àmbits d’acció comunitària, biblioteques, diversitat funcional, educació escolar, gent gran, infància i adolescència, justícia, cultura, persones nouvingudes, polítiques de joventut, salut, sensellarisme, serveis socials bàsics i treball.

    Vol que aquestes mesures s’incloguin en els programes electorals i que també la ciutadania sigui conscient del valor de la professió, així com de les seves mancances. Com a marc genèric, el CEESC exigeix un canvi de mirada per ajustar-la a la definició d’educació com a dret a la ciutadania.

    En aquest sentit, considera imprescindible una òptica integral, transversal i universal d’atenció a persones, grups i comunitats. Aquesta nova mirada vol posar en valor que el rol de l’educació social va més enllà de la provisió dels serveis necessaris i que també inclou la promoció de benestar i drets, així com la prevenció i la participació individual i comunitària.

    Intervenció comunitària

    Entre les mesures concretes als diferents àmbits d’acció comunitària, destaca la col·laboració amb institucions i associacions de barri, com ara associacions veïnals, centres d’atenció primària o ludoteques, per detectar i abordar possibles problemàtiques on es pugui intervenir de manera conjunta.

    Aposta per la figura de l’educador o educadora social a totes les biblioteques públiques per assegurar un nou model de servei bibliotecari que esdevingui una oportunitat d’intervenció social i de treball comunitari, en el qual l’educador/a social aporta la seva mirada socioeducativa vers l’entorn.

    Pel que fa a la diversitat funcional i la discapacitat, insisteix en el fet que es posin els recursos suficients per garantir un bon model d’atenció i que no quedin col·lectius desatesos, així com per fomentar la inclusió de les persones ateses en l’àmbit associatiu i laboral adequant-se a les seves necessitats i capacitats.

    Educació escolar

    El CEESC veu imprescindible implantar a totes les escoles i instituts de Catalunya la figura dels professionals de l’educació social en qualitat d’agent educatiu pertanyent a l’equip docent i treballant en col·laboració i corresponsabilitat amb la resta de professionals del centre.

    En aquest sentit, reclama fer viable l’assumpció dels nous rols especialitzats en l’àmbit escolar, com la coordinació de benestar i protecció de l’alumnat (LOPIVI) o coeducació, convivència i benestar (COCOBE), i considera que l’educació social és un element clau per articular la relació entre el centre, la família i el territori i amb el conjunt dels seus serveis i recursos.

    Pel que fa a la feina amb la gent gran, vol canviar l’enfocament de l’atenció per facilitar la participació de les persones en el disseny, gestió i avaluació de serveis i activitats socials i culturals, tot prioritzant el lligam amb la comunicat i diversificant l’oferta de serveis alternatius als centres residencials.

    Infància i adolescència

    D’altra banda, reclama desplegar definitivament la Llei 14/2010, dels Drets i les Oportunitats en la Infància i Adolescència i el Pla de millora del sistema d’atenció a la infància, l’adolescència, la joventut i les seves famílies a Catalunya 2021-2024, establint-ne el calendari, els pressupostos i les inversions necessàries per fer-la efectiva.  Així, posa èmfasi en que hi hagi un enfocament global de drets i en redissenyar el sistema de protecció en aspectes com les opcions d’acollida i fomentar el treball amb les famílies.

    En els centres penitenciaris volen incorporar més professionals de l’educació social per tal de fomentar-hi la promoció cultural i social, i millorar la tasca socioeducativa en l’àmbit de la justícia juvenil optimitzant, per exemple, el funcionament de les borses de treball, de les substitucions. Assegurar el compliment de les ràtios i implementar l’atenció a les cures d’equips professionals figuren també entre les mesures, per tal de reduir riscos psicosocials i laborals.

    El document presentat als partits polítics també posa de manifest el rol del sector per garantir bons processos d’acollida i acompanyament de persones nouvingudes; la necessitat d’incorporar en els equips d’atenció primària la figura de l’educador/a social com a referent socioeducatiu i comunitari; el paper per assegurar la dignitat i humanitat en el tracte de les persones sense llar, i la feina com a agent d’inserció sociolaboral.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceesc Educació social Partits polítics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Retornem al Batxillerat Unificat i Polivalent amb Curs d’Orientació Universitària i Professional
    Next Article
    Actualitat
    Educateca (11): Propostes editorials per Sant Jordi 2024
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}