Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Les desigualtats socials i educatives tripliquen l’abandonament escolar a 4t d’ESO

    Ana Basantamaig 4, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Aula buida | V.S.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’abandonament escolar a Catalunya després d’obtenir el títol a 4t d’ESO supera el 10% de l’alumnat, una xifra que arriba al 30% entre estudiants amb condició NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu) i al 26% en el cas de les persones estrangeres.

    Així ho indica l’informe ‘L’abandonament a 4t d’ESO: les desigualtats en la transició a l’educació postobligatòria’, elaborat per la Fundació Bofill, que considera “crítiques” aquestes xifres perquè és molt difícil que l’alumnat que deixa els estudis obligatoris, tot i haver-se graduat, es “reenganxi” més endavant. Les dades s’han extret de l’anàlisi del Registre d’Alumnes de Catalunya (RALC), que permet comprovar els itineraris dels joves en el sistema educatiu.

    L’any 2020, el 61% de l’alumnat de 19 anys que havia deixat els estudis ho havia fet principalment en acabar l’ESO. Durant els cursos 2016-17 i 2019-20, més del 12% de l’alumnat va abandonar els estudis després de cursar 4t d’ESO i no es va matricular a Batxillerat o Cicle Formatiu de Grau Mitjà (CFGM).

    Això implica que entre 8.840 i 9.905 alumnes abandonen el sistema educatiu cada any. Tot i que l’abandonament s’inicia en altres cursos, la majoria ho deixa a 4t. Només el curs 2019-2020, prop de 5.500 alumnes no va continuar després de 4t d’ESO, malgrat haver obtingut el graduat. “És responsabilitat de l’administració educativa garantir que aquests joves no abandonin, d’intervenir quan encara són dins el sistema educatiu i d’activar mesures per garantir, com a mínim, que puguin arribar fins a l’educació postobligatòria”, assenyala la fundació.

    Centres de màxima complexitat

    A Catalunya, només el 86% del jovent està escolaritzat als 17 anys, enfront del 90% de la mitjana espanyola. A més, la concentració de l’alumnat vulnerable amplifica les dinàmiques d’abandonament escolar, fins al punt que 1 de cada 4 alumnes que abandona a 4t d’ESO correspon a Centres de Màxima Complexitat (CMC).

    En aquest sentit, el 25% dels centres acumulen el 50% de l’alumnat que no transita cap a l’educació postobligatòria, per la qual cosa l’informe reclama al Departament d’Educació de la Generalitat que contempli una política de prevenció de l’abandonament focalitzada en aquests centres per tal d’abordar la meitat de l’abandonament a 4t d’ESO.

    La Fundació Bofill considera imprescindible que hi hagi plans individualitzats d’orientació educativa i acompanyament a tots els centres de secundària, que s’ampliïn els dispositius d’educació inclusiva, que es redueixin els nivells de concentració i segregació de l’alumnat i que s’augmentin els recursos econòmics cap als CMC.

    Suport educatiu

    “Al voltant del 30% de l’alumnat socialment i educativament vulnerable no inicia estudis postobligatoris després 4t d’ESO, molt per sobre de la resta de l’alumnat (al voltant del 10%). L’alumnat socialment i educativament vulnerable té major probabilitat d’abandonar després de 4t d’ESO que els seus companys”, sosté l’estudi.

    Així, l’alumnat amb condició NESE per raons socioeconòmiques o d’origen arriba a l’educació postobligatòria 3 vegades menys que l’alumnat sense aquesta condició. En el curs 2019-2020, el 35,6% de l’alumnat NESE per raons d’origen (tipus C) i el 32,3% de l’alumnat NESE per raons socioeconòmiques (tipus B) no va anar cap a l’educació postobligatòria després de 4t d’ESO. En el cas de l’alumnat amb necessitats educatives especials (tipus A), la taxa d’abandonament al curs 2019-2020 es va situar en el 43,1%. És a dir, 4 de cada 10 alumnes amb necessitats educatives especials no accedeix a l’educació postobligatòria després de 4t d’ESO.

    Al voltant del 30% de l’alumnat socialment i educativament vulnerable no inicia estudis postobligatoris | Fundació Bofill

    A més, el 26,1% d’alumnat estranger no segueix els estudis, percentatge que entre els nadius és del 10,3%. La diferència entre ambdós grups ha variat poc aquests darrers anys, per la qual cosa l’estancament de la desigualtat entre nadius i estrangers mostra les dificultats estructurals del sistema educatiu català per garantir trajectòries de continuïtat educativa per l’alumnat estranger.

    Malgrat que en general els nois pateixen taxes d’abandonament més elevades que les noies, aquesta diferència es redueix significativament en el cas de noies estrangeres o en situació de vulnerabilitat socioeconòmica. Al curs 2019-2020, la taxa de noies estrangeres que no va seguir cap a l’educació postobligatòria era del 21,2%, un percentatge superior a les noies nadiues (8,4%).

    Repetició de curs

    La repetició de curs augmenta de manera significativa la probabilitat de no continuar a l’educació postobligatòria després de 4t d’ESO i això s’associa a una experiència escolar menys satisfactòria. Així, el 35,6% dels joves que havien repetit curs no va continuar els seus estudis a la postobligatòria després de 4t d’ESO.

    Els centres amb més alumnes en situació de vulnerabilitat social tendeixen a tenir taxes més elevades d’abandonament. Per tant, les mesures dirigides a reduir la segregació escolar i a tenir una distribució més equilibrada de l’alumnat també ajudarien a disminuir els nivells d’abandonament escolar.

    Segregació

    Adrián Zancajo, coautor de l’informe, destaca que fins ara s’havia posat més el focus en l’abandonament prematur de joves de 18 a 24 anys, però se sabia poc de quan abandonaven. “Hem identificat molt d’aquest abandonament no es dona a la postobligatòria, sinó entre persones que no s’hi han incorporat” en acabar els estudis obligatoris.

    “Hi ha molta correlació entre la segregació de l’alumnat NESE i estranger, i de joves que abandonen”, afegeix Zancajo, que és investigador Ramón y Cajal al Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Un altre dels punts destacats de l’estudi és que “la meitat dels joves que abandonen tenen el títol i podrien transitar a la postobligatòria”. Si bé hi ha factors multicausals per no continuar els estudis, els experts consideren que si hi hagués més i millor orientació a l’alumnat, una gran part continuaria estudiant.

    “No sols ho deixen els que no poden accedir. La millora de taxes dels últims anys és una bona notícia, però no és suficient, i això connecta amb l’orientació: no és només donar-li el títol, requereix millorar aquesta transició i acompanyar-los en aquest procés”, indica el coautor de l’informe.

    Sistema versus realitat

    Zancajo remarca que l’anàlisi deixa veure les desigualtats en les taxes d’abandonament d’alumnat NESE i estranger, que haurien de ser “els col·lectius prioritaris”. “No abandonen per ser NESE o estrangers, sinó pel context del sistema educatiu català. Amb més orientació, aquests joves no haurien d’abandonar. El focus no hauria d’estar en com el jove s’adapta al sistema, sinó en com el sistema s’adapta a les necessitats i les realitats d’aquests alumnes perquè no deixin els estudis”.

    Si bé no hi ha dades precises, una gran part del professorat menciona que hi ha motius d’abandonament com, per exemple, la necessitat d’ingressos familiars, per la qual cosa es demana que hi hagi beques suficients per tal que ningú no deixi els estudis per qüestions econòmiques. Hi ha d’altres raons com factors emocionals, d’experiència escolar i de vinculació amb la institució educativa: “Els professionals que estan en centres amb alt abandonament, segons la seva experiència, comenten que la qüestió de la salut mental està afectant, pot ser per assetjament o perquè la salut mental ha quedat deteriorada amb la pandèmia”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar ESO Fundació Bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Nens: Comprensió del món, autonomia, vocació
    Next Article
    Opinió
    En record de l’Ana Teberobsky
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on agost 31, 2023 12:18 pm

      Si us plau! No poseu aquestes imatges d’escola, amb les cadires trabucades sobre les taules. Això no ho veurem mai d’un restaurant, d’una sala de reunions d’empresa. Alguns mestres vam començar el 1973 a convidar els infants de set o més anys que pugéssin les cadires per facilitar la feina a la senyora Carmen. Però sempre les trobaven baixades ben posades. I si no fós així, el mestre entra abans i les baixa. És un llenguatge de respecte a les persones i per als infants s’afegeix un bon modelatge. Pujar i baixar les cadires forma part de la feina de neteja i el pressupost ja ho ha de comptabilitzar. Han instrumentalitzat el valor i atenció que vàrem ensenyar als infants. I els fotògrafs de premsa no han de publicar aquestes imatges com no es publiquen amb la galleda i la fregadora.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}