Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles cooperatives reivindiquen el diàleg i l’esperit crític

    Redacciósetembre 29, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Inici de curs d'EscolesCoop | @DunaMalet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una seixantena de persones representants de les escoles cooperatives de Catalunya s’han aplegat aquest dijous a la Lleialtat Santsenca. Com cada inici de curs, EscolesCoop dona la benvinguda a les escoles cooperatives federades en un acte lúdic i participatiu que aquest any tenia com a eix la màgia. El lema ‘Sentiu la màgia l’escola cooperativa’ acompanyarà les activitats i accions al llarg del curs.

    Marta Rebollar com a presidenta d’EscolesCoop, vicepresidenta de CoopCat i directora de l’escola cooperativa Petit Món-Felisa Bastida de Castelldefels, va ser l’encarregada de presidir l’acte, acompanyada de Ramon Montes, director general de Centres Concertats i Centres Privats del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

    Marta Rebollar ha ressaltat la sinonímia del verb sentir del lema escollit en l’acte, ‘Sentiu la màgia de l’escola cooperativa’. Frase que “anirà brodant al llarg del curs els nostres principis, les nostres activitats i els fruits que recollim gràcies a la nostra manera de ser. Aquest lema interpel·la al sentiment cooperatiu que ens uneix i la invitació a ser escoltades com a veu significativa, tant en el panorama educatiu com en el cooperatiu, davant de l’administració, els sindicats, les patronals i altres entitats. Som de pasta dialogant, d’esperit crític i ens agrada escoltar activament”.

    Valors pedagògics

    L’acte de benvinguda també és un moment per reivindicar el model cooperatiu com una forma de ser i estar que va més enllà d’una forma jurídica. Els principis i valors del cooperativisme són un transmissor pedagògic cabdal per formar els infants i joves per un futur cada vegada més exigent i canviant. Marta Rebollar ha ressaltat que “el fet de ser cooperativa fa que tinguem molt de guanyat per afrontar els reptes que actualment tenim com a societat. Reptes que són d’escala global, enfront dels que es posa l’educació com a escut o com a intermediària. Les escoles cooperatives tenim molt de coneixement a oferir per la nostra manera de ser i d’organitzar-nos en estructures horitzontals i participatives”.

    “Creiem fermament que una altra economia és possible, més justa, solidària i sostenible, que posa les persones al centre, en el nostre cas: tant l’alumnat, com les famílies, com les persones treballadores. (…) L’autoorganització és un tret fonamental de les nostres escoles, on tothom té veu, responsabilitats i compromís vers el projecte. I aquest fet, permet fer equips més estables, sòlids i resilients als vaivens dels temps convulsos que estem vivint, especialment, en el sector educatiu”, ha afegit.

    Rebollar ha agraït la presència Ramon Montes, a qui li ha donat reconeixement com a persona interlocutora al departament i l’ha convidat a “sentir la màgia de l’escola cooperativa”. Una crida també “per a les altres escoles cooperatives que s’uneixin a aquesta gran família (EscolesCoop) per sentir la màgia de la col·lectivitat i la força del grup, que ens ha de fer arribar encara més lluny”.

    “El cervell, sovint ens enganya”, amb aquesta afirmació, el neurocientífic i mag David Bentué d’Open Brains, ha sacsejat les consciències dels i les assistents mitjançant una activitat participativa i col·laborativa per fomentar el pensament científic i l’esperit crític. Amb la màgia i les il·lusions ha repassat diferents processos del cervell, com la presa de decisions, l’atenció, la percepció o la memòria, conceptes tan presents en l’educació. Per equips, els i les assistents han pogut experimentar el mecanisme d’un truc de màgia i l’han pogut exposar connectant-lo amb les vivències comunes de cada dia a les escoles.

    EscolesCoop

    La Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, EscolesCoop, agrupa 40 escoles cooperatives, que apleguen més de 6.000 socis cooperativistes i 1.800 treballadors que eduquen més de 18.000 alumnes.

    L’escola cooperativa representa el model d’escola laica, plural, solidària, activa, transformadora, innovadora i participativa arrelada al territori, que aprèn a participar i compartir de forma democràtica i que dona gran rellevància al treball en xarxa. Les EscolesCoop parteixen del compromís i la implicació de famílies, docents i no docents per transformar i innovar l’ensenyament a partir de la solidaritat, la pluralitat, el treball en xarxa, l’autogestió i l’autonomia. Aquest model d’escola té com a eix comú ser cooperativa.

    Les cooperatives d’ensenyament associades responen a quatre tipologies diferenciades: cooperatives de treball associat (de mestres), cooperatives de consum (de famílies), cooperatives integrals (de famílies i mestres) i cooperatives de segon grau.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escoles cooperatives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    D’escriure, de llegir (I)
    Next Article
    Anàlisi
    I Spiderman va parlar català
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025

    Actualitat
    Les cooperatives d’alumnes es fan grans a la II Fira d’AlumnesCoop

    abril 2, 2025

    Opinió
    “T’escolto”, el projecte de mentoratge a l’escola

    febrer 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}