Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles públiques dels barris rics de Barcelona capten més del doble de diners de les famílies per a material i excursions

    Victòria Oliveres / Pau Rodríguezmarç 21, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La reforma del pati és una les despeses que poden emprendre les escoles que ingressen més de les famílies
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola pública és gratuïta… però no del tot. A la pràctica, la majoria de centres acaba cobrant a les famílies algun tipus de quota anual, que en teoria ha de ser voluntària, en concepte de material, llibres de text, excursions o equipaments. Tan estesa i acceptada està aquesta pràctica que, a Barcelona, ​​les escoles públiques de barris més rics recapten el doble i fins i tot el triple de diners de les seves famílies que els de barris de classe baixa. Això, segons alerten experts i les federacions d’AMPA, genera desigualtats en matèria d’aprenentatge dins de la xarxa d’escoles públiques.

    Sense comptar el que costa l’AMPA o el menjador, a la zona escolar de Sarrià-Les Tres Torres, les famílies acaben pagant a l’escola pública de mitjana 344 euros a l’any, mentre que en zones com el Besòs o Ciutat Vella, abonen 125 i 123 euros anuals. En altres zones escolars amb població de renda baixa, com Torre Baró-Vallbona-Ciutat Meridiana, La Guineueta-Canyelles-Roquetes-Verdum o El Carmel-Teixonera, els pagaments de les famílies se situen entre els 150 i els 160 euros anuals. En canvi, en els de rendes altes com Font d’en Fargues o Vallvidrera-Tibidabo, els col·legis públics recapten 263 i 282 euros anuals per alumne, respectivament.

    Aquests algunes de les dades es desprenen de l’estudi Equivalència territorial en la planificació educativa: diagnòstic i propostes, un treball que el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) va encarregar a un equip de la UAB fa uns anys per analitzar les desigualtats i la segregació en la ciutat i poder així aturar-la.

    Què implica que un col·legi públic tingui el doble de diners de les seves famílies per gastar durant el curs? “Aquestes diferències tenen un efecte sobre allò que es diuen oportunitats d’aprenentatge”, sosté Xavier Bonal, sociòleg de la UAB i autor de l’informe. Es refereix, per exemple, al tipus d’excursions que poden fer els centres. “Alguns són hiperactius i fan sortides constants de caràcter cultural, mentre que altres no ho poden fer tant”, exposa. El material escolar i les activitats que pot pagar-se un centre públic que rep dels seus pares i mares uns 300 euros a l’any no són les mateixes que els d’un centre que recapta la meitat.

    Reformar el pati per introduir elements de joc, pintar les aules, comprar instruments de música o material informàtic -que aviat queda desfasat- són algunes de les despeses que es poden emprendre amb aquests diners. I que afegeixen qualitat a l’educació. “Això genera una doble xarxa dins de la pública”, lamenta la presidenta de la principal federació d’AMPA de Catalunya (FaPaC), Belén Tascón. També demana a l’Administració que sigui més clara a l’hora de recordar a centres i famílies que aquestes aportacions són voluntàries, perquè no suposin un fre a alumnes de llars desfavorides per accedir a determinades públiques.

    Des del Consorci d’Educació asseguren que totes les activitats que consten en el pla d’estudis les assumeix el centre “sí o sí”. I que les aportacions econòmiques són sempre voluntàries. Per al cas de les reformes, per exemple, han desenvolupat recentment un pla per ordenar les obres i que aquestes no depenguin de la capacitat de persuasió que puguin exercir els centres sobre les seves famílies.

    El Consorci ha estat pioner a l’hora de sol·licitar informació sobre aquests pagaments a tots els seus centres de Primària, ha demanat unes dades que fins ara eren pràcticament desconegudes i sobre les quals no hi ha gairebé regulació a excepció del cost del menjador. Així doncs, les escoles passen a les famílies algunes despeses de material fungible, excursions i llibres. I des de les AMPA, que també cobren quota, es presten altres serveis, com formació de famílies, organització d’activitats (des de la castanyada al Nadal) o campanyes solidàries. De vegades, són les mateixes AMPA les que aporten diners també per reformes i material escolar.

    En l’informe presentat aquest dimecres, també la recaptació de les AMPA presenta diferències en funció de la zona en la qual s’ubica el col·legi. En barris de rendes baixes, allò que les famílies aporten a l’associació se situa al voltant dels 20 euros anuals de mitjana. Als barris més rics pot arribar als 50 euros (com succeeix a Sarrià-Les Tres Torres o la Vila Olímpica) i fins i tot els 70 al Baix Guinardó (encara que aquest últim no està entre els més acomodats).

    Per tenir una fotografia completa dels diners que les famílies destinen a les escoles a Barcelona falten, a més de la pública, la concertada. Però el Consorci encara no disposa de tota la informació d’aquests centres. Només el 40% ha aportat aquestes dades, de manera que la mostra no és suficient per analitzar les seves quotes. Cal recordar que sobre la concertada està ara part del focus del Pacte contra la Segregació Escolar signat en el pla autonòmic, que preveu eliminar totes les quotes obligatòries que cobren aquests centres -sovint a través de donacions a fundacions- a canvi de revisar el seu finançament a l’alça si escolaritzen més alumnat vulnerable.

    Les mesures del pla de xoc

    El mateix informe elaborat per Bonal ofereix dades sobre la segregació escolar a la ciutat, sobre les diferències entre barris pel que fa a planificació de places i sobre la mobilitat d’escolars entre zones. Tot això ha de servir al Consorci per no errar el tir en el seu pla de xoc contra la segregació, que preveu una reserva de places en tots els centres d’acord amb el nivell d’alumnat vulnerable de la seva zona, la distribució equilibrada dels que arriben al llarg del curs o l’augment de l’oferta de places públiques (en una de les ciutats amb més concertada d’Espanya).

    Algunes de les mesures del pla de xoc que té previst impulsar el Consorci ja estan previstes en l’actualitat i de cara al curs 2019-2020. Una d’elles té a veure amb la preassignació de places de P3 i 1r d’ESO dels més de 1.600 alumnes en situació de vulnerabilitat que comencen aquestes etapes educatives. És a dir, que tindran preferència a l’hora de formalitzar la matrícula.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA consorci d'educació de barcelona quotes segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Posar en valor l’orientació acadèmica cap als estudis postobligatoris
    Next Article
    Actualitat
    Els casals de joves entren als instituts per educar en la participació
    Victòria Oliveres / Pau Rodríguez

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Història educativa: la Sinaí

    gener 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}