Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Les mestres de la República’, premiada amb un Goya, retrata “l’època que va creure en l’educació”

    Juan Miguel Baquero - eldiario.esfebrer 11, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotograma de 'Maestras de la república'
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat originalment a eldiario.es

    Entre professors que persegueixen somnis en forma de lletres beatlelianes, reconeixements tardans (Terele Pávez, Javier Cámara, David Trueba), ministres que Javier Bardem va definir de “anticultura” i bruixes de Zumarramurdi hi eren, gairebé sense fer soroll, Les mestres de la República. A la 28a edició dels premis Goya la cinta, afavorida per FETE-UGT i dirigida per Pilar Pérez Solano, va aconseguir el guardó a la millor pel·lícula documental. Una pàgina de reconeixement que s’afegeix al relat continuat d’un projecte que va tirar de crowdfunding en la seva temptativa vigent de rodar una segona part.

    El documental sobre les mestres republicanes, basat en la novel Històries d’una mestra de Josefina Aldecoa i interpretada per Laura de Pedro, rescata la “memòria d’una època que va creure en l’educació” i va canviar la imatge de la dona, protagonista llavors de la construcció d’una “nova societat” renovada “a través de l’educació”. El llegat històric, estimulat per l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya, de “unes dones valentes i compromeses que van participar en la conquesta dels drets de les dones i en la modernització de l’educació”.

    “I nosaltres tenim moltíssimes coses per explicar”

    En el seu discurs, la directora de Les mestres de la República va recordar a les seves protagonistes i va agrair que l’Acadèmia fes “aquest homenatge a aquestes dones valentes i lluitadores que van defensar la igualtat a través de l’educació”. Pilar Pérez Solano va voler compartir el Goya “amb moltíssima gent”. Va citar així a FETE, impulsors del projecte “des del principi”, a “tot l’equip”, les “historiadores, perquè elles són l’ànima d’aquest documental” i “als familiars, sobretot a la Hilda (Farfante), perquè la Hilda ha emocionat a aquest país, per les seves llàgrimes”.

    Hilda Farfante, filla de mestres republicans assassinats pel feixisme espanyol, va dir en el seu moment a Pérez Solano: “Fixa’t el que les mestres estan fent per la memòria”. La directora, abans de reclamar suport a la creació (“el documental també està passant per moments molt difícils”), va agrair el seu testimoni viu: “Hilda, això també és teu”. “I nosaltres tenim –va acabar– moltíssimes coses per explicar”.

    Ara, el Goya “revitalitza” l’obra i unes projeccions que es pretenen dur “a tots els centres universitaris” i que ja han visionat “més de 80.000 persones a tota Espanya”. El projecte continua, segons el secretari general de la Federació de Treballadors de l’Ensenyament de la Unió General de Treballadors (FETE-UGT), Carlos López, “amb la idea de no rebre subvencions públiques”, un camí d’autofinançament que segueix “rebent sol·licituds per ajudar a realitzar la segona part”, fins i tot després de finalitzada l’etapa de crowdfunding (va alcançar 18.720 euros de 80.000).

    “És un projecte que realitzarem, però no volem tornar-nos bojos”, afirma. La pròpia nominació ja suposava, apunta Carlos López, “el reconeixement a la feina ben feta”, de manera especial al “d’aquestes dones i de la política educativa republicana”. I està “servint per debatre els valors que es van proclamar en aquest moment històric, que van jugar un paper tan important i que seguim reivindicant”. Sobretot, insisteix, “en una època on per llei s’està retrocedint en drets”.

    Per la seva banda, l’actriu Laura de Pere dedica el guardó obtingut “a les persones que ho han fet possible” i, de manera especial, “a Hilda Farfante Gayo”. Encara que “sobretot”, la intèrpret enfoca el seu agraïment a “aquestes dones valentes i compromeses, les nostres mestres republicanes” la “memòria i llegat” de les quals han de ser “difoses i reconegudes com mereixen”.

    En els seus 65 minuts de durada, l’obra impulsada per FETE-UGT i Transit Produccions barreja ficció amb imatges d’arxiu inèdites. Per aconseguir el Goya, va competir en la seva categoria amb cintes com Món petit, Con la pata quebrada i Guadalquivir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Cultura Escola de la República FETE-UGT memòria històrica Mestres de la república
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El MUCE planteja la insubmissió a la llei Wert empoderant els centres i demanant lideratge al Govern
    Next Article
    Actualitat
    La Generalitat prepara una nova onada de tancaments de grups de P3
    Juan Miguel Baquero - eldiario.es

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Entrevista
    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    maig 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}