Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola davant la barbàrie

    Rosa Cañadellnovembre 7, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Edificis totalment destruïts a la ciutat de Gaza l'octubre del 2023 | Wikimedia Commons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sempre havíem pensat que era important estudiar la història per no caure en els mateixos errors, i així els hi explicàvem als nostres alumnes. Per això sempre explicàvem les atrocitats dels nazis contra el poble jueu i reclamàvem (i reclamem) la importància que els nostres joves coneguessin el que va significar el cop d’estat de Franco, la guerra civil i les barbaritats del franquisme.

    També teníem la idea que era molt important parlar dels drets humans com una qüestió essencial per a la humanitat, educar per la pau i ensenyar a resoldre els conflictes sense violència.
    Ara, però, em pregunto com es poden transmetre aquestes idees, fonamentals pel futur de la nostra societat, si els nostres infants i joves veuen a la TV, a les xarxes, al TikTok, al YouTube… com els conflictes s’estan resolent amb guerres i més guerres i, sobretot, amb un atac a persones innocents, criatures incloses, a Israel i, de manera ostensiblement desproporcionada i cruel contra el poble palestí.

    Teníem la idea que era molt important parlar dels drets humans com una qüestió essencial per a la humanitat, educar per la pau i ensenyar a resoldre els conflictes sense violència

    Sabem també que, a més, els nois i noies reben tot tipus d’informació del tot contradictòria i enganyosa sobre el que està passant. Com en tota guerra (tot i que ara crec que el que està passant a Gaza no és una guerra sinó un genocidi) la veritat és una de les primeres víctimes.
    Les xarxes socials i moltes de les coses que miren els nostres joves, estan plenes d’anàlisis fetes per personatges amb milers de seguidors que, sense tenir informació ni capacitat crítica, pontifiquen sobre el tema.

    I davant de tot plegat, què s’hauria de fer a les escoles? Si es pren partit per un o altre bàndol, ens acusaran d’adoctrinar, de ser islamofòbics o de ser antisemites. Hem de no dir res, per por o per pudor? Hem de deixar que tot el que havíem desitjat que fos l’educació, com a eina de conscienciar el nostre alumnat i preparar-lo per a poder millorar la societat, quedi aparcat?

    Jo crec que la situació és terrible en sí mateixa, però a més, ara, és una barbàrie totalment televisada, en un o altre mitjà. Els infants i joves poden veure criatures massacrades, dones desesperades, hospitals sense electricitat, habitatges totalment destrossats i declaracions que això continuarà perquè una de les parts “té el dret a defensar-se”. O sigui, els hi estem transmetent la idees que tot és lícit i que es poden fer barbaritats de manera totalment impune. I, a mi, això em sembla molt terrible.

    Potser no cal prendre partit, però sí cal, i jo crec que és imprescindible, donar tota la informació, donar informació veraç, explicar tota la història d’aquest conflicte, com neix l’Estat d’Israel, què va passar amb la gent que ja vivia a Palestina, com s’ha anat engrandint el territori ocupat per Israel, com van quedar assetjats els habitants de Gaza, com va néixer Hamàs i què ha fet per desencadenar una resposta tan desorbitada, quins interessos estan darrere, qui dóna suport a Israel i qui dóna suport als palestins, què diu l’ONU, què diuen les organitzacions humanitàries que estan treballant a Gaza, què passa en els hospitals segons Metges Sense Fronteres… I a partir d’aquí, poder debatre i discutir. Cal que els ajudem a reflexionar, a entendre les raons, a buscar arguments i a intentar imaginar solucions. Les aules són un lloc privilegiat.

    Quan jo feia classe a l’institut va esclatar la guerra de l’Iraq i, juntament amb altres professors/es, vam elaborar un petit dossier sobre el país, història i la invasió. Amb tot això, els i les alumnes van poder entendre què estava passant, de que estaven parlant a la tele i al carrer i perquè tanta gent sortia al carrer a protestar amb el lema ATUREM LA GUERRA. I els que van voler (molts ho van fer) podien afegir-se a les protestes i/o organitzar els seus propis debats.

    Cal que els ajudem a reflexionar, a entendre les raons, a buscar arguments i a intentar imaginar solucions. Les aules són un lloc privilegiat

    Ara també cal informar de les protestes que s’estan fent al nostre país i a molts més països de tot el món, en defensa del poble palestí, que és el que en aquests moments està patint una massacre sense precedents. Però, sobretot, cal transmetre la idea que matar infants i persones innocents és una barbaritat, les faci qui les faci, i no s’hauria de permetre, que les guerres mai solucionen res i que qui les paga mai són els dirigents que les organitzen, sinó els soldats obligats a matar i destrossar, i la població en general que només vol viure en pau. Cal que puguin distingir entre els dirigents i els pobles. En aquest cas, han de saber que els palestins no són Hamàs ni els israelians són Netanyahu i la seva camarilla.

    Estem en un moment molt complicat de la història, amb crisis de tota mena, i ara, amb una situació humanitària terrible, i l’escola, l’institut i la Universitat no hauria de quedar-se al marge. No podem deixar que les futures generacions creixin insensibles al que passa a casa nostra i a la resta del món. Estem educant els futurs ciutadans i ciutadanes i cal poder inculcar-los-hi valors positius, d’empatia, de solidaritat, de justícia, de pau. Cal donar-los-hi eines per entendre el món i animar-los a participar en aquells àmbits, de debat i/o de protesta, en què es busca la manera de millorar-lo. Que siguin conscients que totes i cada una de nosaltres formem part d’aquesta humanitat i si volem un futur just i en pau, caldrà treballar per aconseguir-lo.

    És important que els nois i noies surtin de l’Institut i la Universitat amb la convicció que cal lluitar contra tota mena de violències i que cal defensar els drets humans, que no s’acostumin que les guerres i les massacres són normals, que no acabin insensibles davant el dolor aliè i que siguin capaços d’indignar-se davant les injustícies i davant la violència. Que se sentin solidaris amb les persones que pateixen i tinguin ganes d’implicar-se en aturar tot tipus d’agressions, de guerres i de violències.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans Educació en Drets Humans Educació per la pau Guerra Israel opinió Palestina
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Reinterpretant la mitologia clàssica
    Next Article
    Reportatge
    Com tenir cura de la nostra memòria
    Rosa Cañadell

    Llicenciada en Psicologia i professora. Articulista. Membre fundador del SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica). Activista en defensa de l'educació pública

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    4 comentaris

    1. jaume cela on novembre 7, 2023 7:38 am

      Pensava escriure un article sobre aquest tema, però la Rosa Cañadell m’ha fet la feina. Gràcies,

      Reply
    2. Angels on novembre 7, 2023 4:16 pm

      Totalment d’acord Rosa, has posat ordre a molts dels pensaments que em ballen pel cap aquests dies, veient el què està passant. Un bon article, gràcies

      Reply
    3. Roser Batlle on novembre 10, 2023 4:31 pm

      Esplèndid article, Rosa. Cal lluitar contra la indiferència i la insensibilitat amb les eines que tinguem i potser una de les més importants és la valentia dels educadors i educadores a l’hora d’afrontar els temes amb rigor científic-històric i amb valors humans. No podem dir que no és la nostra incumbència. Ho és.

      Reply
    4. Josep Cardona Cuesta on novembre 30, 2023 8:12 am

      Estic d’acord en què des de l’actual sistema educatiu només es pot fer i cal fer tot el que diu la Rosa. Però de la barbàrie n’és responsable el mateix sistema educatiu, en el qual també s’han educat els que provoquen i fan les guerres. Per evitar-les, a més d’educar en tots els valors positius cal educar integralment. Una educació integral completa, basada en la cooperació i en l’aprenentatge de tots els llenguatges necessaris, musical, gestual, visual, oral i escrit, en educar pel desenvolupament dels sentits i la creativitat facilitarien la realització personal o espiritual. Les persones creatives, en general, no destrueixen, sinó que construeixen artísticament, són crítics i construeixen present en pau i projecten un futur millor per a la humanitat, respectuós amb el planeta que compartim amb totes les altres espècies.
      CANVIEM L’EDUCACIÓ I S’ACABARAN LES GUERRES I EL FEIXISME!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}