Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola, motor del canvi alimentari

    eprunerajuliol 5, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un taller sobre alimentació amb nens petits del col·legi
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El programa el promou Educaixa amb el nom de SteamxChange i se centra en la dimensió ciutadana de la competència científica. Proposa a l’alumnat aprofundir en les característiques pròpies de la recerca científica per a comprendre adequadament els seus mètodes i resultats i,  a partir d’ells, poder dissenyar accions efectives per a la millora de la salut, pròpia i de la comunitat.

    El projecte consistia a dissenyar una pàgina web basada en un treball de conscienciació alimentaria i mediambiental. En el programa hi participaven alumnes de 3r d’ESO a 1r de batxillerat d’Espanya, Portugal i Colòmbia.

    Tot va començar a l’octubre del curs 2019-20, mentre estudiàvem a classe de biologia l’alimentació i la nutrició, les piràmides nutricionals i les informacions nutricionals dels aliments. Vaig proposar-ho als alumnes de 3r d’ESO i van sortir quatre grups de classes diferents. Com era interdisciplinari, ja que es treballaven assignatures molt diverses com biologia, informàtica i llengües, feia molt més atractiu el projecte. Alhora incentivava als alumnes a desenvolupar en més o menys mesura totes les disciplines.

    Ens reuníem tots els dilluns a les 8 h i treballàvem a la sala d’informàtica. Val a dir que això ja és un mèrit afegit, perquè a l’escola aquest dia entren a les 9 h i mai va faltar ningú, això pot demostrar positivament que estaven motivats pel projecte.

    Es van formar dos grups que treballaven sobre diversos aspectes alimentaris mal entesos, un sobre la contaminació plàstica que ens ofega i un altre sobre la sostenibilitat que tanta falta ens fa. Tots tenien perspectives molt bones per donar a entendre els problemes comunitaris i globals que tenim.

    Basant-nos en el mètode científic, primer ens vàrem informar de la mà d’organismes Internacionals com l’OMS, la FAO i altres. I ens plantegem la pregunta: Pot la teva alimentació ser la teva medicina? Podem reduir la quantitat d’envasos plàstics? Podem desterrar el paper d’alumini pels entrepans?

    Seguidament, havíem de realitzar tallers, enquestes i xerrades per portar a terme aquesta conscienciació. Però una bona part de tot això va quedar truncat per la pandèmia i el confinament. Ens van comunicar que s’avançaven les dates d’entrega del projectes i això volia dir que alguns grups no serien a la final, com va passar amb dos dels nostres equips.

    També hi va haver un canvi molt substancial i desolador pels alumnes, ja que el premi dels guanyadors del Campus presencial era un viatge formatiu d’una setmana a Boston (Massachusetts) que es va convertir, en el virtual, en un portàtil tipus MacBook.

    Però finalment, els dos grups de la nostra escola van ser els escollits per participar en el Repte Final que per primera vegada seria virtual. Se’ls va assignar un Educoach per treballar els tres dies i poder parlar amb científics i divulgadors. Destaquem Roger Paredes (IrsiCaixa, microbioma), Ana Pastor (Newtral, fake news), Lucía González (INSPIRA), Karim Hallal (Unicef i Parlament Europeu), Big Ban Ciència i molts altres.

    Van ser dies molt intensos, pel fet que compaginàvem el Campus amb les classes virtuals i les feines de l’escola, tant elles i ells com jo.

    La resolució del jurat ha estat molt difícil, ja que  la qualitat de forma i de contingut dels treballs presentats ha fet molt complicada l’elecció del guanyador. Però s’havia d’escollir un i finalment ha estat un dels nostres. Això, per descomptat que no desmereix la feina feta pels altres grups presentats de la nostra escola i de les altres que participaven.

    Objectius i conclusions

    Els objectius del programa són:

    • Desenvolupar hàbits de salut a partir de la presa de decisions basades en les evidències científiques.
    • Apropar-se a la investigació participativa vinculada amb temes propers que mobilitzin l’esperit crític, el coneixement de la realitat i la relació responsable amb l’entorn.
    • Aproximar-se a una visió sistèmica a la realitat en tota la seva complexitat, entenent els diferents aspectes que intervenen en cada situació concreta. Connectant amb la comunitat científica del seu entorn.
    • Identificar la vocació científica, eliminant les barreres de gènere.
    Cartell realitzat per les alumnes

    I els objectius del grup guanyador són:

    • Conscienciar als més petits de la importància d’una dieta equilibrada mantenint a ratlla el consum de sucre i de sal. Per portar a terme aquesta tasca van dissenyar tallers acolorits i engrescadors on es definien clarament els aliments bons i els no tan bons. Sabem que els més petits un dia seran grans i un altre dia seran pares que contagiaran als seus fills la manera d’alimentar-se bé.
    • Difondre el missatge per tota l’escola, combinant la publicitat atractiva i xocant d’alguns cartells i penjar-los a l’entrada i als passadissos.
    • Enquestar als nens i als pares dels seus hàbits alimentaris i les males praxis que calia evitar.
    • Analitzar els resultats obtinguts mitjançant gràfics i obtenir una conclusió.

    Aquesta conclusió va ser que els esmorzars ràpids o nuls, l’excés de sucre al pati i la falta d’informació dels pares en aspectes alimentaris, fa que ens plantegem com de necessari és canviar d’hàbits. El feedback entre alumnes i professorat ha fet d’aquest treball presentat un model de rigor científic que cal mantenir, preservar i fer-lo habitual en els projectes escolars.

    Crec que l’alumne ha de ser el protagonista del seu propi aprenentatge, projectes com aquest fan que se sentin motivats i motors d’una feina que encara està per fer, però que ells han començat. Han de creure que poden canviar aspectes de la vida tan importants com l’alimentació. Que la mala alimentació és la base de molts problemes de salut i que promoure i difondre canvis en els hàbits alimentaris dels més petits pot afavorir amb el temps una millora de la salut de la població.

    Felicitats a les guanyadores: Elena Guasch, Paula Rodríguez, Martina Rodríguez i Laia Pascual!

    Les guanyadores

    Què diuen les alumnes guanyadores

    Paula: “Aquest projecte ha significat una evolució en mi mateixa, tant en l’àmbit acadèmic com personal, he après moltes coses que em poden ajudar a crear nous projectes i seguir conscienciant la gent”.

    Elena: “Per mi, el projecte ha significat un gran repte i una gran responsabilitat a assolir. Ha comportat esforç, treball, ganes… i ha valgut la pena, ja que la satisfacció de veure quelcom que està fet és molt gratificant”.

    Laia: “Aquest projecte m’ha servit per aprendre nous coneixements sobre el tema escollit, per tenir consciència sobre una alimentació saludable i fer-ho saber als altres. Per mi ha estat un repte, he après a treballar en equip, també més coses sobre ciència i societat, i ha estat una experiència molt positiva”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    “Les matemàtiques i la música es retroalimenten, hi ha d’haver més fusió entre disciplines”
    Next Article
    Actualitat
    Desarmar la imaginació de qui?
    eprunera

    Related Posts

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.