Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola no és una guarderia!

    Jaume Sarramonamaig 25, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola no és una simple guarderia, un aparcament de nens i nenes, però si té la responsabilitat de la seva custodia mentre siguin menors d’edat. Des del mateix moment que els pares tenen l’obligació de dur llurs fills a l’escola, aquesta assumeix la responsabilitat de custodiar-los durant l’horari escolar; això és pura lògica. Si les famílies han d’organitzar-se la vida en funció de l’obligatorietat de l’escolarització, és lògic que no se’ls trenqui aquesta organització, com no sigui per una causa ben justificada. Per tant, l’escola no és una guarderia, però també.

    A més de les raons evidents d’organització social derivades de l’obligatorietat de l’escolarització, hi ha una raó més de pes per la superació de l’escola com a simple custodia dels alumnes: la seva funció educadora. L’escola s’erigeix en institució educadora perquè prepara per ser ciutadà, la qual cosa no fa cap altra institució social; aquesta és la justificació de la seva obligatorietat des de la Revolució francesa. I preparar-se per ser ciutadà exigeix aprendre moltes coses, cada vegada més en funció de la progressiva complicació dels temps.

    El conjunt de coses que s’han d’aprendre a l’escola estan organitzades en assignatures, cursos, nivells, etc.; sempre discutibles, si es vol, però en conjunt necessàries per ser un ciutadà conscient, amb capacitat de decisió sobre la vida personal i sobre la participació en la societat. Dins d’aquests aprenentatges cal incloure la socialització, que es conforma mitjançant la convivència amb els iguals, l’acceptació de les normes col·lectives, etc. És així que l’escola es converteix en un lloc d’aprenentatge, en el sentit ampli de la paraula. A l’escola s’hi va a aprendre coses ben diverses, no s’hi va a passar l’estona, com si es tractes d’un lloc no obligatori que no té la responsabilitat assenyalada de preparar per ser ciutadà. Tot aquest conjunt d’aprenentatges escolars es materialitzen durant el calendari lectiu.

    Aleshores, quan ara es planteja anar a l’escola uns dies de juny amb caràcter voluntari i sense fer activitats lectives, es vol dir que els alumnes no aprendran res del que justifica que l’escola sigui obligatòria? I els qui no hi vagin, tampoc aprendran res que es vinculi amb aquesta obligatorietat? Solament els qui hi vagin gaudiran del benefici de la socialització entre iguals?

    Que ara vivim uns temps difícils, on cal prioritzar la salut per damunt de tot, és evident. Però el sistema educatiu, dins les limitacions imperants, ha de seguir complint la seva funció, sigui a casa dels alumnes, sigui als centres escolars. Perquè la capacitat d’aprendre no es vincula a unes parets determinades, sinó a unes informacions i a unes activitats organitzades en funció d’aprenentatges que són importants, necessaris pels temps que ens toca viure i els que vindran.

    La continuïtat del curs hauria d’afectar al conjunt de l’alumnat. Si les lògiques normes sanitàries no permeten ajuntar tot el grup-classe caldrà fer torns diaris o bé de dies alterns, com ja han aplicat altres països. Unes hores o uns dies els alumnes tindran l’actuació presencial dels docents i la convivència del grup, i altres seguiran aprenent des de casa, però guiats pels mateixos docents. I tot això és lectiu, en el sentit que s’aprèn allò que els professionals de l’educació han considerat que era important i necessari  Si en aquesta situació, com durant la resta de l’escolarització, hi ha alumnes que necessiten una atenció especial, complementària, se’ls hi ha de donar; com s’ha donat dins del sistema de salut als qui més ho necessitaven.

    Davant de situacions d’emergència, cal aplicar solucions d’emergència, que gairebé sempre suposen major compromís dels implicats, com ja ha passat en el sistema sanitari. Per tant, es podia allargar un mes el curs, encara que s’atengués als alumnes per grups més petits, i així compensar el temps que s’ha perdut durant la crisi de la pandèmia; calia fer-ho sense perjudici dels dies que legalment són vacances pels docents. D’aquesta manera, el nou curs començaria amb millors condicions, amb menys pèrdua dels hàbits d’aprenentatge que es pot haver produït durant aquests darrers mesos, si bé en aquest aspecte hi pot haver moltes diferències entre escoles i assignatures.

    El plantejament del proper curs és un altre tema, més complex encara, si cap, que l’acabament del present, de manera que el tractarem en el proper puntdevista, per no cansar ara la paciència del lector.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’orientació entre quatre parets
    Next Article
    Opinió
    Amb ulls de mestre postpandèmia
    Jaume Sarramona

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}