Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’existència errònia d’un mot

    Silvia Mayor Gutiérrezmarç 6, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La paraula coeducació no hauria d’existir. Comencem per aquí. És una paraula nascuda de la creença errònia que homes i dones som diferents i, òbviament la diferència radica en què la dona és inferior. No calia que existís aquesta paraula, m’agradaria que no s’hagués produït mai la necessitat d’existir d’aquest mot. Però hi és. I hi és perquè, amb més o menys èxit, al llarg de la Història, hi ha hagut dones entestades en demostrar que eren tant o més vàlides que un home quan un home, pel fet de ser-ho, ja no ha de demostrar res. I aquesta injustícia l’hem de denunciar sempre i a tot arreu.

    I això ho hem d’ensenyar a les escoles. Quina llàstima, que no sigui un saber gairebé “innat”. Que, de fet, si ho pensem bé, els nadons quan neixen i es relacionen amb altres nadons, no distingeixen si és nen o nena i, per tant, si pot muntar en moto o jugar amb una nina. És més tard que, amb els estereotips de la televisió, xarxes i, encara, famílies, els infants comencen a fer distincions dient coses com ara: “Això és de color rosa, és de nena”.

    Deixeu-me fer un petit parèntesi amb una anècdota d’aquesta setmana: He tingut una reunió amb un alumne i la seva mare sobre el seu comportament i, en un moment donat, la mare li diu: ”Són professores, són dones, has de tractar bé les dones. A les dones se les ha de tractar bé”, recalca. I el noi assenteix. No em vaig quedar amb la boca oberta perquè hagués quedat lleig que m’haguessin vist fins a les angines. La mare és una dona jove, d’uns trenta i escaig anys. Tenim, per tant, un llarg camí encara per recórrer.

    La tasca de la coeducació és contínua, transversal i hauria de ser intrínseca a la feina del mestre actual: la igualtat de dones i homes no és un fet discutible.

    No cal buscar més enllà del nostre barri, de la nostra finca de veïns, de la nostra família: segur que trobarem alguna dona brillant en el seu àmbit

    I tot i que trencar tòpics i prejudicis envers la igualtat d’homes i dones ha de ser una tasca diària en el fer, no només en un àmbit teòric, quan s’acosta el 8 de març el món occidental s’activa i tots comencem a posar-nos el llacet lila, la samarreta i el màrqueting de les empreses comença a treure fum (de color lila) fent aquell “pinkwashing”, aquell “rentat de cara en femení” explicant que sí, que les dones són genials, tant o més fabuloses que els homes i que ho hem de recordar sempre (això sí, al súper les fulles d’afaitar de dones continuen sent més cares pel simple fet de ser de color rosa). Passa quelcom similar al juny, quan les xarxes i la televisió s’omplen d’arcs de Sant Martí reivindicant que el col·lectiu LGTBIQ+ és genial (per descomptat).

    I com ho fem, això de coeducar, a les escoles?

    A les escoles, tot i que la coeducació es treballa cada dia, (no fent distincions en tasques a fer, en gustos per mostrar, en roba per posar-se, en ajudar els mestres a fer coses…), a principis de març es fa més èmfasi en el tema d’una manera positiva (en negatiu ja tenim el 25 de novembre). Busquem dones referents famoses arreu i també en busquem de properes, perquè en tenim: àvies referents, mares referents, tietes referents; dones que han pujat totes soles la família, treballant jornades infinites dins i fora de casa i sense queixa. No cal buscar més enllà del nostre barri, de la nostra finca de veïns, de la nostra família: segur que trobarem alguna dona brillant en el seu àmbit. Fent malabarismes per combinar feina i casa, arribant a ser caps en la seva feina, coordinant equips, trobant la manera que tothom s’hi trobi a gust.

    I les convidem a l’escola, que expliquin la seva història i que rebin un petit homenatge veient com els infants les miren embadalits quan expliquen les seves històries, les seves anècdotes o aixequen la mà i els pregunten infinitat de coses. És un goig veure això, veure el respecte que infants i adolescents mostren a les dones que venen a explicar el seu dia a dia, com han arribat a ser les dones que són ara, sense deixar-se trepitjar i que han tingut una vida profitosa i exitosa: bons fills i néts, feines on s’han fet valer i que, quan miren enrere, ho fan amb un somriure i satisfetes de la seva trajectòria, sense sentir-se menys pel simple i atzarós fet d’haver nascut dones.

    Per totes elles, celebrem i reivindiquem el 8 de març.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    8M coeducació dones EscolesCoop Feminisme opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Dones electricistes, fusteres o soldadores
    Next Article
    Actualitat
    Preocupació pel tancament de línies d’I3 i 1r d’ESO a Mataró i Terrassa
    Silvia Mayor Gutiérrez

    Professora de Ciències i Cap d’estudis d’ESO l’escola cooperativa Piaget de Barcelona, membre d’EscolesCoop

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}