Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’honoris causa a una mestra

    Jaume Carbonelljuny 11, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Maria Teresa Codina, el dia de la concessió del Doctorat Honoris Causa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Maria Teresa Codina, el dia de la concessió del Doctorat Honoris Causa | Fotos: UVic

    Que això succeeixi en una Facultat d’Educació hauria de ser el normal però, ara com ara, es tracta d’un esdeveniment excepcional. El títol de Doctora Honoris Causa el va rebre el 5 de juny “per la seva tasca com a mestra, per l’impuls a la renovació pedagògica i la formació dels mestres i pel compromís amb el dret a l’educació, la igualtat d’oportunitats i la millora de l’educació a Catalunya”. En certa mesura, tal com va explicar el professor Joan Soler –l’encarregat de glossar els seus mèrits i aportacions– és un homenatge a tota una generació de mestres que es va forjar en els difícils temps de la dictadura franquista i va deixar una petjada profunda durant les primeres dècades de la democràcia que encara avui perduren. A una generació que sempre va tenir molt clars els vincles entre pedagogia i política, ja que al mateix temps que tractaven de transformar l’educació mitjançant una educació més lliure, integral, humanitzada i enganxada a la realitat, també lluitaven per la recuperació de la democràcia i la reconstrucció del país.

    Aquesta mestra es va impregnar a França dels nous corrents innovadors i al seu retorn a Barcelona connecta amb Marta Mata i amb el bagatge educatiu que va heretar de la II República. Amb aquest pòsit i amb la contribució teòrica i l’experiència d’altres persones funden la institució pedagògica Rosa Sensat (1965) –avui reconvertida en Associació–, pionera en la formació docent i en l’impuls de la renovació pedagògica a Catalunya. Però abans ja havia creat, amb un equip i un projecte –els seus dos senyals d’identitat que sempre la van acompanyar– l’Escola Talitha (1956) en un entorn privilegiat de Barcelona que escolaritza famílies de classe mitjana-alta. Un centre privat amb voluntat de servei públic que, a grans trets, seguia els postulats de l’Escola Nova. Van ser anys intensos de debats i experimentació no exempts de dificultats en haver de bregar amb l’administració educativa franquista.

    Però l’any 1974 deixa Thalita i es trasllada a l’altra riba: als barris obrers i marginals de la Zona Franca i Can Tunis. I aquí comença una altra història absolutament diferent. Treballa colze a colza amb l’Associació de Veïns, amb altres agents socials, amb les famílies i amb l’Administració per articular una oferta educativa inclusiva i de qualitat –des d’Infantil a Secundària– a sectors socialment desfavorits i al col·lectiu gitano. El seu treball com a mestra en diversos graus corre paral·lel al del seu compromís per millorar cultural i socialment la comunitat. Ho alterna durant alguns anys amb alguna responsabilitat a l’Administració. Primer des de la Generalitat, atenent les necessitats dels centres amb majoria d’alumnat en risc d’exclusió social; i més endavant a l’Ajuntament de Barcelona al capdavant d’un programa d’educació en la diversitat. Sempre va saber adaptar la teoria pedagògica, la pràctica a peu d’aula i de territori i la política educativa a les noves exigències d’un temps canviant i al context sòcioeducatiu on intervenia. Per això a Maria Teresa Codina li ha agradat sempre parlar de l’ara i de l’aquí.

    Aquest no és l’únic reconeixement que ha rebut. En tots ells s’ha subratllat el seu compromís ètic i pedagògic, la seva saviesa i intuïció, el seu sòlid coneixement de la infància, el seu coratge, la seva senzillesa, la seva persistència i la seva coherència: entre el que s’ha dit i el fet. I, sobretot, el seu esforç sostingut per crear equips i projectes, dues de les premisses imprescindibles per il·luminar qualsevol innovació i canvi educatiu. Igualment substantiva ha estat la seva tasca de formació i assessorament, així com la producció d’un ampli ventall de textos infantils i pedagògics.

    Avui, als seus 91 anys, segueix col·laborant en el seminari de lectures pedagògiques de la Biblioteca de Rosa Sensat, assessorant sobre publicacions per incorporar al catàleg. No deixa d’escriure ni de conversar amb estudiants que van a entrevistar-la. I te la pots trobar a qualsevol conferència en els fòrums més avantguardistes de la ciutat. Perquè la curiositat d’aquesta gran mestra que acaba d’homenatjar-se és insaciable. Que condeixi l’exemple a d’altres universitats.

    Jordi Montaña, rector de la Universitat de Vic, amb Maria Teresa Codina | UVic

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    honoris causa Maria Teresa Codina opinió Universitat de Vic
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els docents reclamen que els deixin en pau per “educar en llibertat”
    Next Article
    Actualitat
    Retrat: Carmen Tamarit
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}