Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’OCDE creu que els “alts sous” docents “posen en perill” la millora del sistema educatiu

    Natalia Chientarolisetembre 10, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una aula de Xile.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dirk Van Damme, responsable de l'informe Panorama de l'Educació de l'OCDE / OCDE
    Dirk Van Damme, responsable de l’informe Panorama de l’Educació de l’OCDE / OCDE

    Article publicat a eldiario.es

    El problema de l’educació espanyola és que els docents tenen alts salaris i, com aquesta despesa s’emporta la major part del pressupost, hi ha poc marge per millorar el sistema amb infrestructures, materials i iniciatives. Aquesta és la conclusió que comparteixen la secretària d’Estat d’Educació, Montserrat Gomendio , i el responsable de l’estudi de l’OCDE Panorama de l’Educació que aquest dimarts s’ha presentat a Madrid.

    “La despesa es calcula pel sou docent, el nombre d’anys d’escolarització, la ràtio d’alumnes per aula -ha detallat Gomendio-. En salaris i anys estem per sobre de la mitjana, i per sota en la relació d’estudiants per docent. I no estem aconseguint millorar el rendiment educatiu”.

    “Sé que és un tema molt sensible des del punt de vista polític. I ens encarreguem de calcular els salaris de forma molt seriosa, en comparació amb altres professions -va començar Van Damme-. El salari relatiu dels professors és més alt que altres treballadors amb nivells d’estudis semblants, i estan entre els més alts de l’OCDE. Però hi ha un creixement molt modest amb el passar del temps”. Això suposa, per aquest especialista, “pocs incentius per seguir dins de la professió” i escasses possibilitats de premiar “ser un bon professor”. “En altres països hi ha més diversificació de la carrera professional”.

    Com “un gran percentatge de la despesa total se’n va en els professors, queden pocs diners per a tots els altres aspectes. El fet que Espanya tingui tanta despesa en sous pot posar en perill les iniciatives per millorar altres aspectes”, ha assegurat Van Damme.

    Davant les preguntes dels periodistes que inquirien sobre un possible canvi de política en qüestions salarials, Gomendio va voler rebaixar el to de l’anàlisi: “El problema no és que els sous siguin elevats sinó que és una cursa molt plana, en la qual hi ha poca diferència entre els ingressos mínims i màxims”.

    L’educació “no protegeix” de l’atur

    Van Damme ha destacat que tot i que Espanya té un percentatge de titulats (FP de Grau Superior, Diplomatura, Llicenciatura, Grau, Màster o Doctorat) d’acord amb l’OCDE -un 32% enfront del 33% de mitjana- aquesta població, el nivell d’ingressos de la població segons el seu nivell educatiu, i l’increment salarial al llarg dels anys és inferior al de l’OCDE.

    És més, i aquesta és una de les conclusions més preocupants de l’estudi, el nivell educatiu dels espanyols no els protegeix de l’atur o la precarietat. L’atur entre els titulats superiors espanyols triplica el de l’OCDE: un 14% enfront del 5% de la mitjana.

    A què es deu aquesta diferència? Segons Gomendio, que a Espanya s’estudia, però malament . “El que afecta l’ocupabilitat és el desajust cada vegada més gran entre nivell educatiu i el nivell de competències”, ha assegurat. I s’ha remès als resultats de l’estudi PIAAC -que analitza les habilitats dels adults de 16 a 64 anys- en què Espanya es troba per sota dels altres països europeus. “A mesura que augmentem els nivells educatius, no aconseguim incrementar en la mateixa mesura els coneixements respecte a la resta de països”, ha justificat la secretària d’Estat. No obstant això, molts analistes indiquen que Espanya partia des d’un nivell molt menor que la resta de països de la UE i que PIAAC mostra una evolució important.

    “Des del 2000 i fins al 2014 s’ha fet un esforç molt gran en inversió”, ha explicat Gomendio, tot i que segons l’anàlisi de l’OCDE no s’ha aconseguit una millora de la qualitat educativa. Per això ha advocat per canviar la forma d’avaluar el sistema educatiu: “Cal deixar de mesurar la qualitat només per inversió sinó també pel rendiment dels alumnes”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dirk Van Damme Montserrat Gomendio OCDE
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat apropa FP i formació ocupacional amb una nova llei
    Next Article
    Actualitat
    1714 i la castellanització de l’ensenyament
    Natalia Chientaroli

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}