Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’OCDE creu que els “alts sous” docents “posen en perill” la millora del sistema educatiu

    Natalia Chientarolisetembre 10, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una aula de Xile.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dirk Van Damme, responsable de l'informe Panorama de l'Educació de l'OCDE / OCDE
    Dirk Van Damme, responsable de l’informe Panorama de l’Educació de l’OCDE / OCDE

    Article publicat a eldiario.es

    El problema de l’educació espanyola és que els docents tenen alts salaris i, com aquesta despesa s’emporta la major part del pressupost, hi ha poc marge per millorar el sistema amb infrestructures, materials i iniciatives. Aquesta és la conclusió que comparteixen la secretària d’Estat d’Educació, Montserrat Gomendio , i el responsable de l’estudi de l’OCDE Panorama de l’Educació que aquest dimarts s’ha presentat a Madrid.

    “La despesa es calcula pel sou docent, el nombre d’anys d’escolarització, la ràtio d’alumnes per aula -ha detallat Gomendio-. En salaris i anys estem per sobre de la mitjana, i per sota en la relació d’estudiants per docent. I no estem aconseguint millorar el rendiment educatiu”.

    “Sé que és un tema molt sensible des del punt de vista polític. I ens encarreguem de calcular els salaris de forma molt seriosa, en comparació amb altres professions -va començar Van Damme-. El salari relatiu dels professors és més alt que altres treballadors amb nivells d’estudis semblants, i estan entre els més alts de l’OCDE. Però hi ha un creixement molt modest amb el passar del temps”. Això suposa, per aquest especialista, “pocs incentius per seguir dins de la professió” i escasses possibilitats de premiar “ser un bon professor”. “En altres països hi ha més diversificació de la carrera professional”.

    Com “un gran percentatge de la despesa total se’n va en els professors, queden pocs diners per a tots els altres aspectes. El fet que Espanya tingui tanta despesa en sous pot posar en perill les iniciatives per millorar altres aspectes”, ha assegurat Van Damme.

    Davant les preguntes dels periodistes que inquirien sobre un possible canvi de política en qüestions salarials, Gomendio va voler rebaixar el to de l’anàlisi: “El problema no és que els sous siguin elevats sinó que és una cursa molt plana, en la qual hi ha poca diferència entre els ingressos mínims i màxims”.

    L’educació “no protegeix” de l’atur

    Van Damme ha destacat que tot i que Espanya té un percentatge de titulats (FP de Grau Superior, Diplomatura, Llicenciatura, Grau, Màster o Doctorat) d’acord amb l’OCDE -un 32% enfront del 33% de mitjana- aquesta població, el nivell d’ingressos de la població segons el seu nivell educatiu, i l’increment salarial al llarg dels anys és inferior al de l’OCDE.

    És més, i aquesta és una de les conclusions més preocupants de l’estudi, el nivell educatiu dels espanyols no els protegeix de l’atur o la precarietat. L’atur entre els titulats superiors espanyols triplica el de l’OCDE: un 14% enfront del 5% de la mitjana.

    A què es deu aquesta diferència? Segons Gomendio, que a Espanya s’estudia, però malament . “El que afecta l’ocupabilitat és el desajust cada vegada més gran entre nivell educatiu i el nivell de competències”, ha assegurat. I s’ha remès als resultats de l’estudi PIAAC -que analitza les habilitats dels adults de 16 a 64 anys- en què Espanya es troba per sota dels altres països europeus. “A mesura que augmentem els nivells educatius, no aconseguim incrementar en la mateixa mesura els coneixements respecte a la resta de països”, ha justificat la secretària d’Estat. No obstant això, molts analistes indiquen que Espanya partia des d’un nivell molt menor que la resta de països de la UE i que PIAAC mostra una evolució important.

    “Des del 2000 i fins al 2014 s’ha fet un esforç molt gran en inversió”, ha explicat Gomendio, tot i que segons l’anàlisi de l’OCDE no s’ha aconseguit una millora de la qualitat educativa. Per això ha advocat per canviar la forma d’avaluar el sistema educatiu: “Cal deixar de mesurar la qualitat només per inversió sinó també pel rendiment dels alumnes”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dirk Van Damme Montserrat Gomendio OCDE
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Generalitat apropa FP i formació ocupacional amb una nova llei
    Next Article
    Actualitat
    1714 i la castellanització de l’ensenyament
    Natalia Chientaroli

    Related Posts

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025

    Actualitat
    Més drets i més democràcia centren el 14è congrés de CCOO Educació

    març 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.