Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Mentoria: una clau mestra davant el xoc cultural

    snavarrooctubre 5, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Laia i Brayan (c) Punt de Referència
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La primera vegada que vaig veure a la Ruby va ser al seu institut. La forma en què parlava amb la seva professora em va fer pensar que era una noia molt madura per seus dotze anys. La Ruby va néixer al Punjab, un estat de l’Índia fronterer amb el Pakistan. Va venir de petita a Barcelona i va haver de créixer molt ràpid per poder cuidar dels seus tres germans menors i ocupar-se del treball domèstic juntament amb la seva mare. També va haver d’assumir ràpidament la llengua i fer-se mediadora a través de la traducció. Ella és l’única persona que pot actuar com a traductora per a la seva mare en situacions quotidianes com anar al metge i altres gestions quan el seu pare s’absenta.

    La mare de la Ruby té dificultats per accedir a l’aprenentatge del català i l’espanyol. Ella es maneja sempre en l’àmbit privat, és a dir, en l’esfera reproductiva i de cures, a causa de la forta divisió sexual del treball. El pare de Ruby, en canvi, a més de comptar amb un reconeixement econòmic per la seva feina, treballa fora de casa i això li permet socialitzar i aprendre els idiomes propis del lloc gràcies a les relacions amb els companys i clients.

    La Ruby és una de les nenes participants del projecte Rossinyol de mentoria social. Com ha de combinar tota aquesta feina amb els estudis, el seu temps d’oci es veu molt reduït. El projecte li brinda una oportunitat de conèixer altres persones i li facilita l’accés a sortides i activitats culturals. Funciona com a pont que apropa cultures i grups socials diversos a través de trobades setmanals entre parelles de mentors i joves o adolescents. El sistema permet percebre de primera mà la situació de desigualtat en què es troben moltes famílies i promoure la inclusió social dels més vulnerables, creant noves xarxes de solidaritat que alhora poden ajudar a augmentar el capital social d’aquestes famílies en risc d’exclusió.

    Participar en el projecte Rossinyol m’ha permès conèixer realitats diferents i trencar amb vells tòpics, estereotips i prejudicis que moltes vegades normalitzem i que és molt important qüestionar.

    Crec que la sensibilització intercultural a través de les formacions dels voluntaris del projecte és un pilar bàsic per a l’èxit de la mentoria ja que pot ajudar a garantir relacions horitzontals i a gestionar situacions de xoc cultural. Ser conscient de les opressions estructurals de gènere, classe i raça que pateixen molts dels preadolescents participants del projecte i les seves famílies és un primer pas. Un avenç contra la forta desigualtat que predomina encara en tots els àmbits de la nostra societat.

    Aquest és un article publicat al blog ‘(des)igualdad‘

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència Desigualtats Educació social inserció social mentoria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un dictat cada dia: l’educació torna als fonaments?
    Next Article
    Actualitat
    La corrupció irromp a la universitat paraguaiana i provoca fortes protestes estudiantils
    snavarro

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.