Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » El menyspreu als resultats socials de l’educació

    Opinió
    El menyspreu als resultats socials de l’educació

    Xavier Chavarriagener 11, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat dia 7 de novembre es van presentar a Brussel·les els informes de l’ICCS- 2016 (Estudi sobre Civisme i Ciutadania), referits als resultats socials de l’educació. El mateix dia Eurydice va publicar l’informe Educació per a la Ciutadania a les escoles a Europa. Aquests nous informes internacionals han passat força desapercebuts aquí, tant pel que fa a la premsa generalista com en la major part dels àmbits professionals. Això, com a mínim, ens hauria de preocupar.

    Sembla que el nostre sistema educatiu –junt amb altres del nostre entorn– està sota l’anomenat PISA-schock. És a dir, que tan preocupats com estem pels resultats individuals de l’educació estem oblidant els resultats socials.

    L’estudi ICCS, promogut per l’IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), es va dur a terme en la seva primera edició l’any 2009, amb la participació d’Espanya. Aquests informes tenen una periodicitat de set anys, per la qual cosa l’edició de 2016 ha estat la segona, sense la participació d’Espanya.

    Aquest cop l’ICCS s’ha aplicat a 24 països/regions: setze europeus, cinc americans i tres asiàtics, i pretén investigar fins a quin punt els joves de 14 anys estan preparats per a l’accés a la ciutadania. Això és, quin nivell de coneixements, actituds i compromís cívic disposen.

    El context de l’actual estudi està emmarcat per la creixent globalització, la recessió democràtica (populisme, retorn a governs autoritaris…), dificultats per mobilitzar la participació electoral dels joves, el canvi de model que els joves utilitzen per informar-se, les onades d’immigrants i refugiats (amb la consegüent percepció sobre els drets i oportunitats de les famílies d’origen immigrant).

    La recerca també es planteja qüestions del tipus: com s’implementa l’educació cívica als diferents països? Fins a quin punt hi ha variació dins dels diferents països? Quin compromís tenen en la vida col·lectiva els estudiants en cada context? Quines són les creences dels joves sobre els temes cívics? Com es relacionen els contextos escolars amb l’aprenentatge dels aspectes socials de l’educació?

    Òbviament, l’educació del civisme i la ciutadania resulta variable segons els contextos socioeconòmics i polítics, els diferents nivells d’autonomia que disposen els centres escolars, les diferents aproximacions coexistents en una mateixa realitat (integrat en humanitats, en matèries específiques, com a element transversal del currículum, etc.), i la formació específica de que disposa el professorat.

    Els resultats col·loquen en els llocs més destacats a Dinamarca, Taipei, Suècia, Finlàndia, Noruega i Estònia. Essent Suècia, Rússia, Noruega, Flandes i Taipei els que més han progressat respecte de l’estudi de 2009. Novament, en aquest estudi, tornen a donar-se uns millors resultats en les noies que en els nois en 19 dels 26 països participants.

    En general, el jovent ha progressat en aspectes clau com l’acord sobre el fet que homes i dones haurien de tenir els mateixos drets, en la confiança en les institucions i els mitjans de comunicació, i en valors democràtics clau sobre elecció de representants, expressió de les pròpies idees, drets de les minories o expectativa de participació futura com a votants. Igualment, hi ha una rellevant manifestació de compromís en temes mediambientals respecte de la contaminació, el consum d’aigua, el canvi climàtic, la pobresa o el terrorisme.

    També destaca la percepció dels estudiants sobre el clima escolar i l’escola com a entorn segur. Justament, fa unes setmanes es va presentar a casa nostra l’Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat Ciutadana del Departament d’Interior, amb col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, que ens mostrava la contenció de l’assetjament i l’increment del ciberassetjament com a uns dels trets més destacats.

    En qualsevol cas, molt material per a la reflexió i també per a la presa de decisió en uns moments que les escoles estan immerses en un procés de revisió i aprofundiment dels seus programes de convivència, amb una recent experiència d’atemptats terroristes i un ambient polític que remet imprudentment a presumptes adoctrinaments o a sembrar la desconfiança envers els educadors. Sobta, repeteixo, el poc ressò que han tingut aquests informes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciutadania educació cívica escola opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bombes feixistes sobre un col·legi exemplar: 80 anys de la destrucció de l’Escola del Mar de Barcelona
    Next Article
    Actualitat
    Terratrèmol en un institut de Benicàssim per un mapa dels Països Catalans
    Xavier Chavarria

    Related Posts

    Opinió
    Cabòries d’un substitut inestable

    juny 23, 2025

    Opinió
    Ni estigmes ni silencis: defensar l’Institut Escola La Mina és defensar l’educació pública

    juny 23, 2025

    Opinió
    Dormir bé, créixer millor: una crida urgent per a la salut dels nostres infants i adolescents

    juny 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}