Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Més enllà del mòbil, i molt abans…

    Josep Manuel Pratsoctubre 18, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    He dit mantes vegades que l’administració (i per inèrcia i mediatització, també els mitjans i els ciutadans) només sap posar pedaços als problemes que van sorgint,  de fer un diagnòstic humil i valent de les causes, i d’abordar-les decididament.

    Problemes com la crisi d’autoritat, els baixos resultats de les competències bàsiques, que no podem oblidar que són les bàsiques!!! I Déu nos en guard de tenir la temptació de comprovar les “competències excel·lents”, perquè són gairebé inexistents. Problemes de desinformació, d’assetjament, de pornografia, de salut mental, de suïcidis…

    Els experts en salut mental ens diuen fa molt de temps que aquesta meravellosa andròmina en mans de persones en procés de formació és un greu error, i experts en educació diuen que les pantalles, per als infants, són perjudicials en els seus processos de maduració i aprenentatge.

    Les administracions educatives i els seus habituals palmeros ens van fer creure que la incorporació de pantalles i tecnologies educatives serien l’Arcàdia feliç de l’educació; potser encegats per la pressió de les grans corporacions, han fet un déu d’una eina més que qüestionable per a infants i adolescents. Potser també condicionades pel que l’OCDE i la UNESCO deien, sospito que atiades per les mateixes grans corporacions tecnològiques, l’objectiu de les quals no és formar persones ben educades sinó disposar de consumidors compulsius de dispositius i continguts.

    Si les famílies som les primeres i principals responsables de l’educació dels nostres fills, som nosaltres els primers que hi hem de posar seny i exemple

    Ara, quan un altíssim percentatge d’infants i gairebé tots els adolescents ja estan ben empastifats i molts d’ells malalts, en veuen les conseqüències i se’n preocupen? Ara “matisen” el seu missatge els que ens desgovernen i hem de posar el fre de mà i, fins i tot, fer marxa enrere? I qui li posa el cascavell al gat?

    Si les famílies som les primeres i principals responsables de l’educació dels nostres fills, som nosaltres els primers que hi hem de posar seny i exemple. I cada família, ben informada i segons les seves circumstàncies, hauria de fer el que sigui millor per a l’educació humana, cívica i tècnica dels seus fills. No hem de donar el poder a l’administració de dir-nos com hem d’educar els fills… I diria que, en general, la solució passa per evitar els mòbils a infants i adolescents; i m’atreviria a dir que fins que tinguin el graduat d’ESO a la mà. Ho diuen els experts i la meva pròpia experiència.

    Fa anys que s’alerta d’això arreu, però als pares sovint ens ha resultat més fàcil anestesiar els nostres fills amb pantalles que prestar-los el temps i l’atenció i les alternatives que necessiten. Que necessiten!

    Fa uns 40 anys, hi havia molt jovent que deia el mateix “jo controlo”, i encara ho diu. I els fets ens diuen justament el contrari

    L’altre àmbit educatiu principal és l’escola. Han de prohibir, regular, educar? Ha de donar l’administració les pautes o ja valdria el sentit comú i l’autonomia de centre? Però, en tot cas, cal ser valent i prendre decisions i executar-les. Ja n’hi ha, de valents, que surten als diaris com si fossin herois, que sovint ho són. Només cal que s’escampi el bon exemple (ara en diuen “bona pràctica”) perquè només hi ha beneficis. A d’altres països, les administracions són valentes. I Aquí?

    I amb quines dificultats cal lidiar per posar-hi solucions? La potència mediàtica, els eslògans enganyosos, la mandra dels adults, la pandèmica crisi d’autoritat, els criteris “políticament correctes” sobre el progrés i la crítica a tot el que sembli “tradicional”, les rebequeries dels infants o els atacs d’ansietat dels joves enganxats. Però estic convençut que cal “innovar” amb aquesta fórmula: educar el caràcter dels infants des de la família i l’escola, a una. Ara bé… cal el compromís de les famílies i dels mestres i professors. Cal que tinguin la formació i els recursos, tots, per poder fer-hi front. Cal que les famílies tinguem clar que som els primers i principals responsables i educadors, i que tenim a les mans gran part de la solució.

    Ja sabem que tot el dolent només passa a casa dels altres. Que els nostres són ben normalets i que “controlen”, tot justificant-los per la nostra pròpia inacció. Fa uns 40 anys, hi havia molt jovent que deia el mateix “jo controlo”, i encara ho diu. I els fets ens diuen justament el contrari. Perquè no volem entendre que és la naturalesa humana i que la formació del caràcter, és a dir, la formació en virtuts (hàbits operatius bons) la clau de la solució. I per això cal conèixer amb profunditat la naturalesa humana. L’antropologia i l’humanisme cristià fa segles que es fan les preguntes, i ens donen les respostes. En educació mai és tard; costarà més temps, esforç i recursos, però fugir d’estudi o anar posant pedaços no és la solució, sinó abordar els problemes de soca-rel amb humilitat i valentia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital digital mòbil mòbil a les aules opinió tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Una assignatura de «llengues espanyoles» a l’ESO
    Next Article
    Anàlisi
    El 27% del professorat no tornaria a triar la seva professió
    Josep Manuel Prats

    Advocat. President de Fapel i membre promotor de Bastiments, Educació i País. Forma part del Consell Escolar de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Esther Latre on octubre 18, 2023 7:55 am

      Efectivament!!! Res a afegir!
      Pares i educadors hem de posar fre ja!
      Gràcies per la teva reflexió!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}