Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els mestres es revolten contra la idea del Govern espanyol d’introduir una casella per al castellà

    Pau Rodríguezfebrer 16, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    110912 BARCELONA Clase de sexto grado Vuelta al cole en el colegio Ramon Llull de Barcelona EDU BAYER
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “No ho permetrem”. Amb aquestes paraules han respost les principals entitats del sector educatiu català a la insinuació del Govern d’introduir una casella per al castellà en els formularis de les preinscripcions escolars per al curs que ve. Una vegada més, sindicats, associacions de famílies i estudiants han tancat files entorn del model d’immersió lingüística que garanteix el català com a llengua d’ús per defecte a les aules.

    “El model lingüístic és una linea vermella i respondríem amb tota la contundència, amb mobilitzacions, vagues o desobediència si fa falta”, assegura Ramon Font, portaveu del sindicat majoritari a l’escola pública, USTEC·STEs. De manera semblant s’expressen des de CCOO: el responsable d’educació, Manel Pulido, que afirma que faran “tot el que faci falta” per impedir una mesura que, afegeix, modifica el sistema educatiu sense comptar amb prou consens.

    Les alarmes han saltat en la comunitat educativa catalana quan el secretari d’Estat d’Educació, Marcial Marín, ha afirmat ser “sensible” a les peticions d’algunes famílies perquè s’introdueixi una casella per al castellà en les preinscripcions escolars. Marín ha confirmat a més que ja estan treballant en l’ordre que regula les preinscripcions, que se sol publicar a Catalunya per aquestes dates, encara que no ha deixat clar si inclouran la mesura.

    Fins ara, els documents de preinscripcions escolars -que es reparteixen en escoles i en l’Administració- recullen en un peu de pàgina la possibilitat de demanar que els nens rebin atenció “individualitzada” en castellà en el seu primer curs, d’acord amb la llei d’educació catalana. El que podria introduir el Govern és una casella més visible pensada per escollir llengua per a tota l’escolarització, la qual cosa desmantellaria l’actual sistema d’immersió en català.

    Així i tot, els professors insisteixen que no ho posaran fàcil. “Ja pensarem quina és la fórmula per boicotejar-ho, consensuant-ho amb la comunitat educativa”, avança Pilar Gargallo, presidenta de la federació catalana de Moviments de Renovació Pedagògica. Aquesta mestra insisteix que l’escola en català és “el mitjà a través del com tots els alumnes poden dominar ambdues llengües en acabar els estudis”.

    “Decidir idioma en classe no és un dret”

    La principal associació d’AMPA de Catalunya, FaPaC, també ha carregat contra la idea dibuixada per Marín, en proclamar que les seves afirmacions corresponen a “una politització de la llengua i de l’educació”. Des d’aquesta federació rebutgen que les famílies hagin d’escollir entre català o castellà per a les classes dels seus fills.

    “Decidir idioma en classe no és un dret, hi ha decisions que sobrepassen la llibertat individual i que són col·lectives, per les quals no val allò que pot interessar-te més a tu, sinó al conjunt”, sosté la presidenta de FaPaC, Belén Tascón. En l’actualitat, la llei estableix que el català és la llengua vehicular en les escoles, encara que dóna llibertat als centres perquè elaborin els seus projectes educatius i lingüístics, fins al punt que un 14% ja fa classes en castellà (més enllà de la de Llengua Castellana) i molts altres més en anglès.

    El que temen també les entitats i sindicats, que desconfien de la utilització del 155 per part del Govern, és que una hipotètica casella del castellà serveixi per avançar cap a un model en el qual se separi a alumnes per llengua. “Mai segregarem per idioma”, desafia Gargallo, afirmació a la qual se sumen la pràctica totalitat de sindicats de professors i estudiants.

    Classes en castellà, el fracàs de Wert

    Si finalment el Govern acaba facilitant l’elecció del castellà com a llengua d’ús en classe, es tractarà d’un nou intent per part del PP per aconseguir que aquesta sigui també llengua vehicular a Catalunya. El partit de Rajoy ho ha intentat per diverses vies, però fins ara mai ho ha aconseguit.

    La gran operació per aconseguir-ho va ser la LOMCE, la reforma educativa aprovada 2013 solament amb els vots dels populars en la qual es deixa clar -sense especificar percentatges- que el castellà no pot ser exclòs com a llengua escolar. Si això succeeix, les famílies que vulguin poden matricular-se en una escola privada que doni classe en castellà i passar la factura a la Generalitat. No obstant això, amb les últimes dades disponibles de 2016, solament 150 famílies ho havien sol·licitat.

    L’anomenada llei Wert també va oferir un millor camí a aquelles famílies que ja havien iniciat processos judicials contra la Generalitat per aconseguir educació bilingüe. Des de 2014 s’han succeït sentències que ordenen les escoles a impartir el 25% de classes en castellà si un alumne ho sol·licita. A principis de curs eren solament una dotzena els centres que estaven en aquesta situació.

    Aquesta entrada és original d’eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bilingüisme educació immersió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els anuncis de joguines en què nenes es preocupen del seu físic es dupliquen en un any
    Next Article
    Actualitat
    Vuit reflexions sobre immersió en temps de capbussades
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}